С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

От новия брой на сп. ELLE: Имаме ли мярка, когато консумираме?

Мария Георгиева • 21.05.2019

И модата, и храната, и всички предмети, с които се обграждаме... Питаме се в навечерието на Световния ден на околната среда

Корицата на ELLE България с ексклузивна сесия и интервю в броя със Селин Дион
Корицата на ELLE България с ексклузивна сесия и интервю в броя със Селин Дион

Тениска за 2 евро?! Супер сделка! И нито една продадена?! Всъщност изгодният тишърт е част от прекрасен социален експеримент на Fashion Revolution преди време.

В центъра на Берлин е поставена вендинг машина с примамлива реклама „T-Shirt Only 2 Euro!“. Всеки втори минувач се спира, вади от джоба си монети, които би подхвърлил за едно кафе, избира желания размер и единственото, което трябва да направи, за да заслужи изгодната тениска, е да отдели 20 секунди, за да изгледа кратко видео. Всички мераклии за суперевтиния тишърт обаче си тръгват... с празни ръце. Не че машината е измама, просто видеото кара всеки един да се трогне до сълзи и доброволно да се откаже от поредната тениска в и без друго претъпкания си гардероб.

Какви са тези кадри, които могат да променят кардинално консуматорската ни истерия да купуваме много за малко пари? Ами кадри от реалността. Тази реалност, която е в някои от фабриките в Азия, където работят деца. По 16 часа на ден! За по-малко от 13 цента на час... Кадри, които показват какво всъщност стои зад една тениска за 2 евро.

Има и още факти, много още... Но те няма да се поберат в 20 секунди. Като например, че водата, която е нужна за една тениска, е 2650 литра! Че химикалите, използвани в производството на конвенционален памук, преминават в подпочвените води и дори в питейната: 14 милиона души в САЩ ежедневно пият замърсена с канцерогенни хербициди вода! Че багренето на денима нанася най-големи вреди на околната среда, а дънките са най-масовият продукт в модните колекции...

Добрата новина е, че модата порасна и помъдря. И започна да търси начини да рециклира, да въвежда нови по-устойчиви материи, да подобрява условията на труд... Показвали сме ви как изглежда бельото от дървени влакна (по-меко от коприна!), разказвали сме ви за двете момичета от Сицилия, които стоят зад нишката от портокалови обелки, сега продължаваме с невероятните иновации като маратонки от ябълки, материя от кафе-утайка и дрехи, които растат заедно с децата. По повод 5 юни, Световният ден на околната среда, в новия брой на сп. ELLE ви представяме жени за пример, които работят за устойчивото бъдеще, интериорни и кулинарни решения, които пестят, както и идеи как да имаме по-малко дрехи, но повече комбинации с тях.

За справка: удвояването на живота на дрехата от 1 на 2 години може да намали вредните емисии с 24% годишно (ще ви призная, че имам чанта, която нося повече от 15 години, и дънки, които скоро ще навършат 20!).

Баба ми обичаше да казва, че щастлив е онзи, който притежава малко вещи и много време. Пожелавам ви и от двете – в количество, което ще ви направи щастливи. Ни повече, ни по-малко! С мярка.


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE