С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

10 изненадващи факта за мазнините

09.03.2018

Всички ги имаме – някои повечко, други по-малко. И всички все повтаряме, че ни се иска да ги намалим, но дали знаем истината за мазнините и как да ги стопим, без да навредим на здравето си. Ето 10 научно доказани факта, които може да ви изненадат, но ще ви помогнат.

10 изненадващи факта за мазнините
 © iStock

1. Мазнините, в определено количество, са необходими за здравето

Средно женското тяло се състои от 20-25 кг мазнини. Те са необходими да подкрепят енергийно кръвообращението, действат като защитна бариера срещу студа и горещината, помагат за транспортирането на хранителните вещества през клетъчните мембрани, осигуряват изграждането на хормоните.

2. Мазнините са част от имунната ни система

Този факт е сред най-новите открития. Мазнините, които се намират точно под кожната повърхност, активно отблъскват външните агресори, които се опитват да проникнат в организма. Лабораторен опит доказва, че след като определен участък от кожата е изложена за няколко часа на атаките на стафилококови бактерии, мастните клетки около засегнатото място произвеждат антимикробни биохимически вещества с цел да убият бактериите.

Ако мазнините са прекалено малко, не могат да ни помогнат срещу бактериите. Нормалното количество за женското тяло е от 21 до 33% мазнини от цялата телесна маса, като съотношението зависи от възрастта ви.

3. Мазнините се измерват не с кантар, а с... въже

За здравето ви е важно не само колко мазнини имате, а къде са разположени. Тлъстинките, натрупани около талията (висцерални мазнини), са далеч по-опасни от тези по бедрата и ханша.

Лесен метод да измерите дали имате прекалено много висцерални мазнини е разработен от британската лекарка Маргарет Ашуел. Тя предлага да отрежете въже с дължина, равна на височината ви, да го сгънете на две и да го обвиете около талията си. Ако двата края не се срещнат, значи сте натрупали излишна мазнина около талията си. Правилото е да се стремите да запазите обиколката на талията си наполовина на височината си, за да сте здрави.

Кои храни по кое време на деня и ноща да ядете

Назад Напред


КАКВО ТРЯБВА ДА ЗНАЕТЕ ЗА ИЗГАРЯНЕТО НА МАЗНИНИТЕ?


4. Не мислете за топене на мазнини, ако имате малко повечко по бедрата

Известно е, че наднорменото тегло крие риск от сериозни увреждания на организма като сърдечносъдови болести и диабет. Оказва се обаче, че ако „носите“ само няколко излишни килца, сте по-малко застрашени от тези смъртоносни болести в сравнение с хора, които са с тегло под нормата. Прекалено слабите хора най-често имат лоша прогноза при тежки заболявания. Обикновено са със слабо развита мускулатура и съответно сила, което се оказва важен фактор за преодоляване на болестта. Докато няколкото килца отгоре могат да предоставят метаболитен резерв на организма.

Важно е, че ако преминете от наднорменото тегло към затлъстяването, този защитен механизъм спира да действа. И още едно уточнение – това не означава, че всички трябва да се стремят да натрупат наднормени килца. Слабите хора просто трябва да развият мускулатурата си с повече спорт.

5. Не е необходимо да сваляте килограми, за да намалите мазнините

Фигурата тип „ябълка“ изглежда така поради висцералната мазнина. Тя се трупа в коремната кухина и около вътрешните органи като черния дроб и панкреаса. Затлъстяването в тази област е сериозен рисков фактор за развитие на сърдечносъдови заболявания, диабет тип 2 и болести на черния дроб.

Гимнастиката помага да се намали висцералната мазнина, дори кантарът да не показва намаляване на теглото. Според ново австралийско изследване с 45-минутни упражнения три пъти в седмицата се постига желаният резултат.

6. Когато наистина губите мазнини, всъщност ги... издишвате

Доскоро не се знаеше какво точно става с мазнините, които топим при диети или физически активности за отслабване. Учени откриха, че в действителност издишваме по-голямото количество от излишните мазнини с въглеродния двуокис. Това не значи, че ако дишате учестено, ще загубите повече мазнини – може да се получи, ако спринтирате и затова сте се задъхали.

Как да пазарувате за здравословно меню всеки ден

Назад Напред


ЗАЩО ЛОКАЛНО ОТСЛАБВАНЕ НЕ СЪЩЕСТВУВА?


7. Липосукцията може да ви направи по-дебели

Две нови проучвания доказват, че не можем да излъжем мастните си клетки. Наблюдението на жени с липосукции на бедрата и на корема показа, че до една година след процедурите се възстановява същото количество мазнини, което е изсмукано. И още по-лошо – мазнините се връщат като висцерални.

За да предотвратите този опасен рецидив, трябва да спортувате. Бразилско проучване показва, че при тренировки с комплекс от кардио и силови упражнения три пъти в седмицата фигурата след липосукцията се запазва.

8. Има един тип мазнини, които трябва да натрупате повече

Включете климатика на 19 градуса и ще стане, показва австралийско изследване. Учените обясняват, че този тип мазнини се натрупва около врата, раменете и гърдите. Целта е да ни пазят топли, докато сме бебета, но с годините се стопяват почти напълно. Ако обаче прекараме един месец на 19 градуса, постепенно нивото на този тип мазнини се повишава с 30-40%. А защо са ни, щом не сме вече бебета? Помагат при изгарянето на поетите калории и съответно поддържат теглото.

9. Мастните клетки си комуникират с други части от тялото

За жалост, съобщенията, които им пращат, не са добри за здравето ни. Анализ на тексаски учени показва, че мастните клетки всъщност карат имунната система да мисли, че е атакувана. В отговор тя започва да изпраща своите „воини“ да спрат нападението и така причинява хроничен възпалителен процес. Това състояние е разрушително – хроничното възпаление е причина за развитие на автоимунни заболявания, сърдечносъдови проблеми, диабет и рак.

Стопяване на излишните мазнини може да предотврати подобно развитие. Препоръчва се и употребата на куркума (като подправка в ястията или хранителна добавка) и прием на рибено масло.

10. Червеното вино помага за горенето на мазнините

Това обаче не означава, че може да минете на диета с червено вино и да отслабнете, поясняват учените от САЩ, провели изследването. Изгорените мазнини са били около черния дроб и по този начин виното е облекчило функционирането на този орган.

Най-добрият спорт за вашата зодия

Назад Напред


В новия брой

Моделът Алиса Кузенная на корицата на новия брой на сп. ELLE, посветен на ваканцията