С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Алкалната диета – какво трябва да знаете

26.04.2016

Алкалните храни помагат да отслабнете и да подобрите здравето си

Алкалната диета – какво трябва да знаете
 © iStock

Всъщност тази философия на хранене датира отпреди столетие, но в наши дни популярна я направиха звезди като Виктория Бекъм, Жизел Бюндхен и Гуинет Полтроу.

Алкални срещу киселинни храни

Като начало е добре да изясним кой продукт при храносмилането си каква реакция дава – алкална или киселинна. Киселинно-алкалният баланс (pH) е присъщ за целия организъм. Ако той е нарушен, страдат различни органи и системи в тялото. Превишаването на киселинността води до проблеми като затлъстяване, лоша кожа, хронична умора, проблеми с храносмилането.

Излишъкът на киселинност организмът компенсира със собствени алкални резерви, а именно минерални вещества (калций, калий, магнезий, натрий, желязо). Ето защо последователите на алкалната диета свеждат до минимум в ежедневното си меню продуктите, които предизвикват киселинна реакция в организма и наблягат на алкалните продукти. Това помага за поддържането на идеален pH баланс (7.2 – 7.4). Ако цифрата на този показател е 14, значи средата е алкална, ако е 3 – средата в организма е киселинна. Показател за неутрално pH е цифрата 7.

Храненето е от съществено значение за поддържането на киселинно-алкалния баланс. Алкалната диета не налага отказването от цяла група храни. При нея съотношението между алкални и киселинни храни е 80/20 в полза на алкалните. Акцентът е връху зеленчуците, полезните мазнини, пълнозърнестите храни, бобови, ядки и плодове с ниско съдържание на фруктоза. Ако по някаква причина не може да се храните ежедневно с тези храни, доверете се на хранителните добавки с минерали. Но само след консултация с лекар.

Както навсякъде, тук също има парадокси: например всички цитрусови са разрешени, макар и да са с кисел вкус. По време на храносмилане, те дават алкална реакция. А млечните, тестените и месото предизвикват киселинна реакция.

С какво да се храните

Зеленчуци – моркови, цвекло, домати, червени чушки, краставици, тиквички, целина, аспержи, броколи, зеле, морски водорасли, билки.

Гъбите също са в „белия“ списък.

При избора на плодове, отдавайте предпочитание на следните: ябълки, круши, банани, киви, кайсии, цитрусови плодове, авокадо, кокос, нар, ананас, манго, пъпеш, череша.

За да не провокирате дефицит на протеини, допустими са постната риба и месо (говеждо, пилешко, пуешко), но не повече от три пъти седмично.

Периодично на масата ви могат да присъстват зърнени култури, особено кафяв ориз и ечемик.

ДА на бадемите и тиквените семки.

От всички видове мляко за предпочитане е козето, бадемовото и кокосовото.

Задължителни са зеления чай, билковите отвари, цикория и смутита.

За задоволяване на глада за сладко, консумирайте мед и кленов сироп.

 

Какво не трябва да присъства в менюто ви!

1. Грозде, сливи и сушени плодове

2. Картофи

3. Бял фасул, царевица и соеви продукти

4. Млечни продукти на основата на краве мляко

5. Продукти, които съдържат нишесте или брашно: бял ориз, елда, овес, пшеница

6. Фъстъци, лешници, слънчогледови семки

7. Тлъсто месо, морски дарове, яйца

8. Каквито и да е консерви

9. Бързи въглехидрати, рафинирана захар и захарни заместители

10. Черен чай, кафе, газирани напитки и алкохол

 

Критика

Подобно на всеки един начин на хранене, алкалната диета също намира своите критици – според тях храната не е в състояние да промени pH на кръвта. Все пак това не е съвсем вярно. Целта на храненето с алкални храни, е да не допуска повишаването на нивото на pH, да се подобри работата на организма, да му се предоставят необходимите за добро храносмилане хранителни вещества и минерали, които да му помогнат сам да се бори срещу киселинната среда.

Автор Люба Вангелова 


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE