С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Да се храним съзнателно, а не автоматично

21.06.2017

Не става дума за моден феномен, а за начин на живот

Да се храним съзнателно, а не автоматично
 © iStock

Осъзнатата медитация вече има много почитатели, сега идва ред на осъзнатото хранене, от което печелят и настроението, и фигурата.

Много често се храним автоматично, заети с мисли за работата или децата, атакувани от многобройни информации, които достигат до нас чрез медиите, интернет или мобилния телефон. Това деформира поведението ни на масата.

Непоносими хранителни повели

Представата ни за идеалната фигура и борбата с реални или въображаеми свръхкилограми постепенно променя разбиранията ни за това коя храна е полезна и коя вредна, а удоволствието от храненето често е унищожено от чувството за вина и социалните диктати. Към това се прибавя и семейното възпитание, което обикновено включва принципа „да не остане нищо в чинията”. Вече не знаем кога сме гладни и какво представлява истинският здрав глад! Дори изпитваме страх от него. Още по-трудно определяме момента на засищането.

ВЪВ ВЛАСТТА НА ЕМОЦИИТЕ

Всеки от нас е изпадал в ситуацията да се нахвърли на шоколад или друго сладко нещо, за да потисне неустоим глад, който всъщност е фалшив и се оказва трудна за „преработване” емоция. Храната в днешното общество се е превърнала в психологическо средство за преодоляване или избягване на безпокойство.

Тъпчем се с храна, когато се чувстваме зле. Лакомствата заместват блаженството, което детето изпитва, когато е с любящата си майка.

Осъзнато? Какво означава това?

Осъзнатата медитация се състои в съзнателно присъствие в настоящия момент, в наблюдение над околния свят без оценка и осъждане. Следим мислите, които ни обхващат, и чувствата, които те предизвикват, физическите усещания, които следват от това, но преценяваме всичко не като проблем за разрешаване, а просто като фактическа ситуация в момента.

Същият принцип, приложен в храненето, може да доведе до истинска революция в начина ни на живот.

© iStock

Съзнателното хранене срещу диетите

От години насам лекари, психолози и нутриционисти алармират общественото мнение за опасностите за здравето, до които водят диетите. Човек може да поддържа желаното тегло, без да гладува, като регулира начина си на хранене и си върне забравените усещания за вкус и наслада. Така се възстановява и нарушеният емоционален баланс.

За да отслабнем, трябва да изпитваме удоволствие от храненето. Прилага се простият принцип – ядем само когато сме гладни, спокойно и с наслада. Прекратяваме, когато усетим, че вече се засищаме. Това е тайната на хората, които поддържат винаги едно и също оптимално тегло.

© iStock

Тогава да си сготвим нещо!

Изберете хубави сезонни продукти - заложете на качеството! Докато ги купувате, мислете за това, което ще приготвите, усетете предварително вкуса и аромата му. Дори едно най-обикновено ястие може да се превърне в шедьовър, ако вложите желание и позитивна нагласа. Когато започнете да готвите, създайте атмосфера на радост и добро настроение. Пийте вода, за да можете да пробвате вкуса с чисто небце.

Три упражнения за усвояване на осъзнатото хранене

1. Насочете цялото си внимание върху хапката, която слагате в устата си. Разгледайте я добре, помиришете я. Почувствайте различните усещания в устата от текстурата, аромата и вкуса на храната, дали е лютива, хрупкава, мазна и т.н. Дъвчете бавно. Дишайте.

2. За да се научите по-лесно да усещате глада, тренирайте в продължение на 4 дни техниката на забавения глад. Още при първите признаци започнете да дишате бавно в рамките на 3 минути. В следващите 30 минути наблюдавайте спокойно как гладът ви нараства. След това хапнете, като следите как чувството за глад се измества от усещането за засищане.

3. Изяжте осъзнато някаква „забранена” за линията ви храна, например шоколад, торта, колбас или пържени картофи. Прекратете, когато почувствате, че вече сте заситени. Не довършвайте порцията, ако вече не изпитвате глад.

© iStock


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE