С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Хормонална диета

26.06.2015

С нея за 28 дни не само ще отслабнете, но и ще подобрите здравето, настроението и външния си вид

Хормонална диета
 © iStock

От списание ELLE България

Събуждате се уморени, през деня сте без настроение, а вечер трудно заспивате? Освен това сте качили няколко килограма, а кожата и косата ви са остарели преждевременно? Може би причината за всичко това е неправилното хранене, което води до недостиг на някои хормони. Това разкрива ендокринологът и специалист по anti-age медицина Тиери Ертог в книгата си „Хормонална диета“ (изд. „Колибри“). Според него всичко това може да се промени само и единствено с помощта на храната. Да видим как!

Тези толкова важни молекули

Думата хормон произлиза от старогръцкия глагол hormao, който означава „възбуждам, подтиквам към действие“. Хормонът е молекула, секретирана от ендокринна жлеза, която, носена от кръвния поток, стига до необходимия орган и му дава сигнал за действие. Тиери Ертог сравнява функционирането на хормоните с една непрекъсната симфония, при която важни са не само показателите на всеки хормон, но и съотношения им. Тези молекули определят и физическото, и психическото ни състояние. Например недостигът на полови хормони може да ни направи тъжни, без интереси и с ниско самочувствие. „Регулирайки хормоните, можем да подобрим професионалното си положение, начина, по който се чувстваме, физическото си състояние, както и външния си вид“, обяснява Ертог. Имайте предвид обаче, че това е възможно само ако жлезите ви са в добро състояние, за да могат те да увеличат осезаемо своята секреция.

Трябва да се концентрирате не толкова върху количеството калории, колкото върху хормоналния им ефект. 

Идеалният баланс

Основният принцип на хормоналната диета е, че трябва да се концентрирате не толкова върху количеството калории, колкото върху хормоналния им ефект. С този режим вие ще отслабнете, но и ще се чувствате и ще изглеждате по-млади. „Който се храни неправилно, е нещо като герой, защото за него всичко е по-трудноизпълнимо“, казва Ертог. Ако се върнем назад във времето, ще видим, че храненето на нашите далечни предци е било основано наполовина на продукти от животински произход (месо, риба, яйца), а другата половина – на храни от растителен произход (плодове и зеленчуци), които те консумирали сурови. И до ден днешен това са най-ефикасните храни, за да оптимизирате хормоналните си нива, като така приемате и витамини, минерали и олигоминерали. Трябва да ограничите храните, които започват да се консумират след палеолита – като зърнени храни и млечни продукти (вижте и книгата „Палео диета“ на д-р Лорън Кордейн, изд. „Колибри“). Хормоналната диета изисква и увеличаване на физическата активност. Оказва се, че от появата на homo sapiens преди около 35 000 години нашето генетично наследство се е променило с по-малко от 1% и ние все още не притежаваме ензими, с които да обработваме „модерните“ храни.

От появата на homo sapiens нашето генетично наследство се е променило с по-малко от 1%. 

Правилният режим

Преминаването към хормоналната диета е много по-лесно, отколкото си мислите. За начало трябва да промените отношението си. Избирайте всичко онова, което е по-здравословно, естествено и биологично. Откажете се от прекалено сладките, с продължителна термична обработка и мазни храни, газираните напитки, кафето, алкохола и черния чай. Най-подходящите напитки за този режим са водата, поне по 2 литра на ден, зеленият чай, както и фрешовете. В хормоналната диета особено важно е разнообразието, затова не консумирайте една и съща храна повече от 2-3 пъти седмично. Доказано е, че смъртността намалява с 42% при всички, които разнообразяват менюто си, дори и между здравословните храни да похапват и вредни. Човешкото тяло се нуждае от над 40 вида храни, за да се поддържа в добро здравословно състояние. Дъвчете възможно най-дълго, за да улесните работата на стомаха. Старайте се да вечеряте рано, като веднъж или два пъти седмично ви препоръчваме да пропускате това хранене. Старайте се всеки път да консумирате качествени мазнини като зехтин. Не смесвайте плодовете с други храни, за да избегнете храносмилателни проблеми, предизвикани от едновременната употреба на ензими с противоположен знак. Освен това плодовете и зеленчуците, особено ако са сурови, се храносмилат по-лесно, когато се консумират преди 16 ч. В диетата са заложени и два свободни дни в седмицата, в които можете да консумирате и от „забранените“ храни, но ако имате нужда да отслабнете повече, оставете си само един такъв ден. Тиери Ертог гарантира, че спазвате ли този режим, само за 28 дни ще усетите разликата и ще превърнете хормоналната диета в начин на живот.

Човешкото тяло се нуждае от над 40 вида храни, за да се поддържа в добро здравословно състояние. 

ПРИМЕРЕН ХРАНИТЕЛЕН РЕЖИМ:

Закуска – билкови отвари и по избор плодове, ядки, семена, био кълнове или яйца и био шунка.

Обяд и вечеря – едно единствено ястие, съставено от червено или бяло месо, риба или яйце, био зеленчуци, био кълнове, варени картофи, плодове според сезона.

Междинните закуски – билкови отвари, био плодове според сезона и от време на време изсушени био плодове.

Текст Велина Василева


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE