С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Храната според целта на тренировките

Десислава Найденова-Вичева • 03.06.2019

Питаме Мартин Гаджев, един от любимите ни спортисти

Храната според целта на тренировките
 © istock

Какво да включим/изключим от менюто си, ако целта ни е изгаряне на мазнини?

Преди всичко трябва да изключим вредните навици, които сме изградили в годините, пренебрегвайки здравето си поради липса на време, смяна на жилище, партньор, работа и т.н. Не е необходимо менюто ни да бъде разнообразно, за да изгорим нежеланите от нас мазнини, съветва Мартин Гаджев. Даже е препоръчително да е много по-опростено като избор, за да имаме по-бърз и постоянен ефект.

Показателен е фактът, че всички професионални спортисти се хранят балансирано и еднотипно, като поддържат добра форма през цялата си кариера. От другата страна са хората, практикуващи масов спорт, които се губят някъде в грешно поднесената им информация или сред дадените им от диетолози съвети. Много от тези диетолози не практикуват спорт и не се хранят по режимите, които предписват на хората. Трябва да се храним винаги, когато сме гладни, без значение от час, ден, луна или диетолог, освен ако нямаме някакъв вид заболяване. Въпросът е какво приемаме под формата на храна.

Ако искате да изгорите натрупаните мазнини, започнете да се храните редовно 3/4/5 пъти на ден, за да засилите метаболизма си, и приемайте повече протеин за сметка на въглехидратите. Избягвайте напитки, които съдържат калории (например безалкохолни напитки, плодови сокове) и такива, в които има аспартам. Ограничете и приема на плодове, тъй като в тях се съдържа голямо количество фруктоза. Приемайте повече зеленчуци и месо, те са естествени храни, от които тялото ни се нуждае, за да функционира пълноценно. Тренирайте сутрин на гладно.

Кои са най-често срещаните грешки при бързото сваляне на килограми?

От коя първо да започна? Думичката „бързо“ трябва да бъде изключена от всички тренировъчни програми и хранителни режими. Липсата на търпение и методите, които се използват за „бързо“ сваляне на килограми, са изключително нездравословни. Има различни видове хранителни добавки, които действат като „бърнъри“ и се препоръчват от фитнес модели и фитнес инструктори, но те са нещо като кутиите цигари, с които се снимат популярни изпълнители. Ако държите на себе си, си ги спестете. Повечето хранителни добавки ще стресират организма ви и ще потиснат негови жизненоважни функции. Ако все пак решите да ги ползвате, се консултирайте с човек, който вече ги е изпробвал, а не с такъв, който само се е снимал с тях.

Здравословното сваляне на телесна маса е по 3-4 кг на месец, за да можете да ги задържите и да дадете време на тялото си да привикне с новия ви начин на живот.

По колко вода на ден да се пие?

Този въпрос е относителен. Зависи каква храна приемаме, дали и колко често консумираме кафе, пием ли алкохол, пушим ли. Колкото по-чест е приемът на всички гореизброени, толкова повече вода трябва да приемате, тъй кафето, алкохолът, цигарите дехидратират тялото. Водата е здраве, консумирайте повече от нея.

Мартин Гаджев е трикратен републикански шампион по кикбокс, представял е неведнъж България на международни състезания. Основател е на BFS Academy – първата българска академия за фитнес и спорт, където е мастър трейнър по KombatXtreme. Организатор е на фестивала We Love Aerobics, собственик на фитнес център Fit City, а често можем да го видим и на специалните събития, организирани от adidas, като част от треньорския екип. Мартин ни даде набързо няколко ключови насоки, които ще са от полза за всеки, устремил се по пътя към мечтаната фигура.


В новия брой

Анджелина Джоли на корицата на новия брой на ELLE България