С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Как да отслабнем за 15 дни (част 1)

27.02.2018

...ако не можем без сладко?

Как да отслабнем за 15 дни (част 1)
 © iStock

Когато храната служи за утеха, килограмите лесно се трупат. Ако сте от тези, които бързо поглъщат цял шоколад или пакетче чипс под въздействието на някаква емоция, имате нужда от помощ, за да не станете жертва на любимите си лакомства. Какво съветват специалистите?

Сценарият винаги е един и същ – любимата храна се консумира по всяко време, бързо и в голямо количество. Спираме, когато усетим, че сме се заситили, и след това ни напада чувство за вина.

Когато се храним неправилно, тоест липсва разнообразие и порциите са прекалено големи, е нормално тялото периодически да изпитва нетърпелив глад. Същото става и ако прилагаме прекалено строги диети – колкото повече се стремим да контролираме апетита, толкова по-силно е привличането към определени „забранени” храни, а рискът да му се поддадем е голям.

НЕ МОГА БЕЗ СЛАДКО!

Какво говори това за мен?

Влечението към сладкото е присъщо на човешката природа, затова и импулсивното посягане към сладки храни е по-често отколкото към солени. Захарта се свързва с празник, с радостни моменти в семейния живот – рождени дни, Коледа... Тя предизвиква производството на серотонин, който ни кара да се чувстваме добре. Освен това повишава гликемията, което дава тонус и енергия.

Какъв е ефектът върху организма?

Захарта е любимата храна на мастните клетки и тя се трупа с предимство в тях. Производството на инсулин става с рязка смяна на високи и ниски нива. Този процес благоприятства импулсивното хапване на сладки неща и появата на диабета.

Как да се измъкна от този порочен кръг?

*Сложете ред в кухненските шкафове. Освободете ги от шоколадови бисквити и вафли, бонбони, сладки блокчета... Сладките продукти не са от съществено значение за организма, така че няма нужда да ги трупате и виждате непрекъснато. По-добре от време на време да си купувате или приготвяте някакво лакомство – докато отидете до сладкарницата или сладкишът се пече, ще имате време да укротите внезапното желание, а това ще научи организма ви на дисциплина.

*Хапвайте хитро. Страшно ви се яде шоколадова торта? Вместо да си я забранявате, изяжте я хитро. Това означава да я изядете за десерт, тоест в рамките на някое от основните хранения за деня, а не посред следобеда. Освен това, щом сте предвидили такова лакомство, внимавайте останалите блюда да са бедни на сметана, плодове, нишесте и мазнини. Важното е тортата да престане да „витае” из съзнанието ви като забранена храна и да се освободите от тежестта на едно неудовлетворено желание.

*Позволявайте си захарни моменти. И дума не може да става за пълна забрана на сладкото – това само би усилило влечението. На закуска спокойно можете да хапвате 1 лъжичка мед или конфитюр, да подслаждате киселото мляко със сироп от агаве или да си доставяте удоволствие с парче черен шоколад. От време на време приготвяйте домашни десерти с олекотени продукти.

*Яжте на обратно. Ако по обяд изведнъж ви се прииска нещо сладко, не чакайте, за да не подсилите нуждата, която организмът ви ще запомни. Хапнете няколко хапки с чаша течност и после преминете към останалата част от обедното ви меню.

*Намерете друга утеха. Желанието за нещо сладко издава нужда от нежност. Ако в момента сте тъжни, обадете се на близък човек, подарете си нещо, гледайте любим филм, спомнете си хубави неща, но само такива, които могат да се случат отново. Тъпченето с бонбони е много по-неефикасно като утеха, а и води до излишни килограми!

ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА СЕДМИЧНО МЕНЮ

Ето някои идеи, които ще ви позволят да издържите на влечението към сладко и да изградите нови хранителни навици. Предвидете за всеки ден по 150 г немазно месо или риба, 4 ч.л. зехтин /включително този, който използвате за готвене/, 150 г нишестени храни и 60 г хляб на всяко хранене. 

Как да отслабнем за 15 дни, ако не можем без сладко?

Назад Напред


В новия брой

Корицата на новия брой на сп. ELLE