С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Какво означава допаминова диета?

Десислава Найденова-Вичева • 16.09.2019

Диетата, която подобрява настроението

Какво означава допаминова диета?
 © istock

Свикнали сме да свързваме думата „диета“ с недотам щастливи асоциации. Лишения, глад, стрес. А как ще реагирате, ако ви кажем, че съществува диета, която ни прави щастливи или поне ни държи в добро настроение?


АНТИСТРЕС ДИЕТАТА, КОЯТО ДА ПРОБВАТЕ ТАЗИ ЕСЕН


Допаминовата диета цели редуциране на теглото, но без да набляга толкова на лишенията. Режимът включва храни, които повишават нивата на допамин в организма. Допаминът е невротрансмитер, който влияе директно върху центровете на удоволствие в мозъка, затова (заедно със серотонина, окситоцина и ендорфините) е известен и като хормон на щастието.

Режимът може да варира, но ето кои са основните групи и храни:

  • Млечни храни (мляко, сирене и кисело мляко)
  • Непреработени меса (говеждо, пилешко и пуешко)
  • Богата на омега-3 риба (сьомга и скумрия)
  • Яйца
  • Плодове и зеленчуци, по-специално банани
  • Ядки (бадеми и орехи)
  • Тъмен шоколад

Активирането на допамина става по редица причини, включително внезапно наличие на храна. Знаем, че всяко хранене увеличава допамина, особено приемът на храни с високо съдържание на мазнини и захар, които могат да доведат до увеличаване на апетита, преяждане и увеличаване на теглото в дългосрочен план.


ТАЙНАТА НА ФРАНЦУЗОЙКИТЕ, ИТАЛИАНКИТЕ И ЯПОНКИТЕ ЗА ХУБАВА ФИГУРА


Как можете да увеличите допамина си, без да прибягвате до храни с високо съдържание на мазнини и захар?

Протеиновите храни са съставени от градивните елементи на аминокиселините, които са от съществено значение за производството на допамин. Поради това се предполага, че редовният прием на протеин може също да засили производството на допамин, без да повишава апетита. Неотдавнашно проучване разглежда точно тази теория и стига до заключението, че консумирането на високопротеинова закуска, включваща яйца, чисто месо и млечни продукти, е най-доброто, от една страна, за да предотвратите огладняването във времето между закуската и обяда, а от друга, да повишите нивата на допамин в организма си.


ДИЕТА НЕ ЗНАЧИ ГЛАДУВАНЕ. ЗАПОЧНЕТЕ С ТЕЗИ 6 ОСНОВНИ ПРАВИЛА


© istock

Как да поддържате допаминовата диета?

  • Хранете се редовно. Това ще предотврати внезапна промяна в нивата на хормоните и ще ви помогне да регулирате апетита си. Освен това вероятността от преяждане вечер също намалява.
  • Опитайте се да приемате повече чист протеин на закуска, като яйца, пушена сьомга, скумрия или високопротеиново кисело мляко с добавени ядки, семена, плодове.
  • Някои версии на тази диета изискват пълно ограничаване на нишестените въглехидрати (ориз, брашно, тестени изделия, сладки картофи), но редица диетолози не го препоръчват. Въглехидратите са важни компоненти на диетата, така че не забравяйте да ги включвате при всяко хранене. Позволявайте си въглехидрати с нисък гликемичен индекс (ръжен хляб, овесена каша). Така ще поддържате нивата на кръвната захар стабилни, което ще има положителен ефект върху апетита.
  • Избирайте здравословни мазнини (мононенаситени и полиненаситени) като тези, съдържащи се в маслиново масло, сусамово или рапично масло в допълнение към авокадо, орехи, ленени семена и мазна риба като херинга, риба тон и пъстърва.
  • Включете протеинови храни с растителен и животински произход на обяд и вечеря (пиле, леща, варива, риба или чисто говеждо месо).
  • Намалете преработените солени храни, сведете сладките лакомства до минимум.
  • Включете в ежедневието си дейности като йога, тъй като знаем, че това също може да повиши нивата на допамин.

Как да отслабнем за 15 дни, ако не можем без солено?

Назад Напред


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE