С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Наистина ли е вредна късната вечеря?

Тереза Восканян • 30.05.2017

И други важни въпроси за времето за вечеря, на които отговарят диетолозите

Късна вечеря
Късна вечеря © iStock

Всяка една от нас е имала от онези дълги дни, в които е непосилно да се озовеш пред вечерята си по-рано от 22:00 часа.

За други това си е ежедневие.

Но колко е вредно поемането на храна в късните часове на деня?

Трябва ли все пак да прескочим последното хранене за деня след 19:00 часа?

Редовно попадаме на предупреждения относно кога и колко е редно да си похапваме.

Едно широко разпространено проучване, включено в Science of Us, казва, че ранната вечеря (още от 14:00) или въобще, пропускането на вечерята, като цяло, може да увеличи количеството на мазнините, които горим; Други са установили, че вечерянето след 19:00 увеличава риска от сърдечен удар; Още едно проучване казва, че яденето през нощта може да е полезно, ако е само от въглехидрати, защото това може да ви помогне да контролирате апетита си през следващия ден; Поредното проучване казва, че тези, които вечерят в 22:00 часа консумират с 248 повече калории на ден от тези, които ядат по-рано.

Списъкът е дълъг.

С толкова много противоречиви отзиви няма как да не се зачудим какво имат да казват диетолозите по темата и кое от всичко прочетено е просто мит.


И така, на коя стрелка на часовника се пада идеалното време за вечеря?

"Няма такова нещо като определено време, когато трябва да вечеряш."

Всичко зависи от вашия график и начин на живот. Според Фарах Фахад, регистриран диетолог и основател на The Farah Effect, някой, който се събужда в 5 часа, може да вечеря в 17:00, докато някой, който спи в 1 часа, Може да вечеря в 22 часа - не е погрешно или нездравословно.

"Бих казала, че три часа преди лягане е идеалното време да вечеряте", казва тя. "Това е достатъчно време за вашата храна да се смила и да не спите с пълен стомах”, допълва Фахад.

Междувременно, Алиса Ръмси, регистрирана диетолог и автор на Three Steps to a Healthier You, съветва да има 4-5 часа между храненията. "Обърнете внимание на гладните си знаци", препоръчва тя.

Здравословно ли е яденето късно?
Здравословно ли е яденето късно? © iStock

Яжте само, когато наистина сте гладни.

Често ядем според външни влияния, т.е. определено време за вечеря или хранене по време на социализация, но Фахад казва, че е по-важно да се замислите дали наистина сте гладни или не. "Ако гладувате, тялото ви пита за калории. Ако тялото ви не иска калории - то ще ги съхранява като мазнина, защото няма нужда от тях", казва тя, "Вие започвате да причинявате много вреди на вашия метаболизъм", допълва диетологът.

Храненето до късно е по-малко притеснително от това колко и какво ядете.

Фахад е против тежките вечери, "Помислете за това: Храната е енергия. Защо поставяте толкова много енергия в тялото си, преди да заспите? Защо тялото се нуждае от тази енергия?". Тя допълва, "Когато лягате, тялото ви спира".

Ръмси казва, че мазнините или високомаслените ястия "се усвояват по-бавно и могат да причинят проблеми с рефлукса или киселини". Фахад добавя, че тежките ястия, довеждат до "кръвта ви да отиде в храносмилането ви, а не до останалата част от тялото ви и да се възстанови, докато спите".

Един издаващ знак за влиянието на тежката вечеря върху метаболизма ви е допълнителната умора и нискоенергийните сутрини.

Има някои храни, които би е мъдро да се избягват на трапезата.

Фахад казва, че приемът на въглехидрати - тежка храна като тестени изделия, хляб и пържени храни, трябва да бъдат ограничени заедно с десертите.

Ръмси се съгласява: "Препоръчвам да не разполагате с големи количества въглехидрати - в противен случай въглехидратите се превръщат в захар в кръвта ви и получавате повишение на инсулина", казва тя, "Тъй като просто лягате, не ви е нужна захар за енергия, така че е по-вероятно да я съхраняните като мазнина".

Ако трябва все пак да похапнете късно вечер, направете го на базата на протеини.

Кога най-късно можем да вечеряме?
Кога най-късно можем да вечеряме? © iStock

Понякога вечеряме, но поради някаква причина, все още се чувстваме гладни по-късно през нощта. Фахад уверява, че е добре да си направите лека закуска, стига да е малка. 

Белтъчините на базата на протеини като настъргано сирене, шепа бадеми, пълнозърнести бисквити с малко гуакамоле, кисело мляко и бадемово масло с ябълка могат да "стабилизират кръвната ви захар, когато спите".

Ръмси казва, че ако ядете преди лягане, в името на "доброто храносмилане", е добре да си оставите поне един час преди да заспите.

И все пак, не е нужно да се придържате към програма за хранене, а да се стремите към редовност.

Всички сме имали тези дни, в които закусвахме в 8 часа, но обядваме късно в 16:00 ... а след това социалната вечеря е чак в 21:00 часа  - избягвайки ги. 

"Ако продължите дълъг период от време с нестабилен график за хранене, това, което ще се случи е, че тялото ви ще започва да губи сигналите си за глад и ситост", предупреждава Фахад. 

Приоритизирането на закуска, обяд и вечеря ще обучи тялото ви да бъде гладно в подходящото време.


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE