С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Следвайте принципа на удоволствието и... отслабвайте!

11.03.2019

Няма забранени храни, край на смятането на калории в порцията – просто се наслаждавайте на всяка хапка, а през това време излишните килца ще се топят. Звучи ви прекалено хубаво, за да е истина? Ето доказателствата.

Следвайте принципа на удоволствието и... отслабвайте!
 © iStock

Тайната на успеха е: научете се да работите с най-съкровените, биологични нужди на тялото си, разкрива Джена ла Флам, експерт по отслабване от Ню Йорк. Научен факт е, че желанието за удоволствие е закодирано в нашето ДНК и ни кара да търсим удовлетворение всекидневно, не веднъж, а много пъти на ден. Човешката еволюция ни помага да открием насладата в неща като храната и секса, за да оцелеем, пояснява проф. Кент Беридж, психолог и невролог от университета на Мичиган, САЩ. За жалост обаче, животът ни след 40-годишна възраст често е толкова напрегнат и забързан, че лесно пренебрегваме естественото желание за удоволствие поради липса на време и... желание.

Ето ви основателна причина да го събудите – натрупали сте вече излишни килца, защото сте използвали храната като най-бързия заместител на жизнеутвърждаващото удоволствие, постигано от сетивата. Биохимията в мозъка ни доставя наслада не само чрез ядене, но и забавления с приятели, танци, музика, изкуство, релакс, любов... Затова вместо да се борите с желанието за удоволствие, като не ядете, действайте с него, за да отслабнете.

Първата стъпка е да разберете каква е верижната реакция, която води до непреодолимото желание за удоволствие.

То стартира в момента, в който започнете да мислите или предусещате нещо, което ви е приятно. Нивото на допамин – невротрансмитера, който задейства мозъчните центрове за удовлетворение и пристрастеност, се увеличава. Щом тези части се включат на работен режим, вече искате от приятното нещо, за което си мислите, очаквате или гледате в момента, независимо дали става дума за секс, шопинг, питие, сладкиш... Когато се поддадете на желанието, започва отделянето на невротрансмитери като енкефалин (подобно на опиат вещество) и анандамин (мозъчната версия на марихуаната), които ви доставят чувството на радост.

Ключът към използването на усещането за удоволствие с цел отслабване е да се научите да се наслаждавате повече на храната, докато хапвате по-малко, и да оцените нещо неядливо като разговор с приятел, което може да ви достави по-голямо успокоение от петото сладкишче или третата чаша вино, да речем. Следвайте принципа на щастливия лакомник по 6 основни стъпки:

Изхвърлете таблицата с калории и кантарчето

Доказано е, че те причиняват стрес, а стресът – надебеляване. Само 20% от хронично страдащите от стрес се хранят нормално, половината от останалите 80% ядат повече от обичайното, другата половина – по-малко, но всички те посягат към по-калорични и мазни храни за „успокоение“, показват наблюдения на диетолози и психолози.

Чувството за вина, което изпитвате, защото ядете, е също толкова вредно. То ви кара да поглъщате храната по-бързо, на крак пред хладилника, дори на тъмно посреднощ, което ви лишава от една от основните цели на яденето: да изпитате удоволствие, не само да не умрете от глад. После идва чувството на омраза към самите себе си – как може да се тъпчете като прасета, и това води до сериозни психични проблеми. Никой не заслужава такова отношение – научете са да сте мили със себе си.

Как да отслабнем за 15 дни, ако не можем без солено?

Назад Напред

Хапвайте това, от което се чувствате добре

Може да изядете порция от любимата си храна, независимо от какъв вид е, но го направете съзнателно, с наслада, а не като престъпление. Захарта и мазнините са обичайните доставчици на удоволствие, но не бива да прекалявате, всичко трябва да е с мярка. Сервирайте си парче шоколадов кекс понякога, но спрете дотам, не преяждайте. Опитвайте нови вкусове, за да откриете още наслади. Така ще разнообразите менюто си и ще подобрите начина си на хранене с по-здравословни варианти. А може да се окаже, че шоколадовият кекс вече не е вашият фаворит – например боровинковият чийзкейк го е изместил.

Дъвчете бавно и се наслаждавайте на всяка хапка

Откажете се от хапването на крак и заведенията за бързо хранене – новата мода е бавното ядене. Всъщност нищо ново под слънцето – още като деца сте чували дъвчи, не бързай, не гълтай като пате, но сте го забравили. Седнете удобно на трапезата, започнете да поглъщате първо с поглед, затворете очи, вдишайте аромата на ястието, погледнете отново, поемете няколко пъти въздух за отпускане, после сложете хапката в уста и я вкусете съзнателно. Сдъвчете я бавно, наслаждавайте се на яденето докрай, сякаш времето е ваше.

Мислете за тялото си като за отделно същество

Жените са създадени да се грижат за околните и затова слагат на последно място собствените си желания и нужди. Пробвайте този трик – приемете тялото си за отделно същество (като детето, кучето), така ще насочите част от обичта и вниманието си към себе си. Може да ви звучи налудничаво, но се питайте „Какво искаш за ядеш, спи ли ти се“ и подобни въпроси. Постепенно ще откриете, че така правите по-добър избор – не само дали сте гладни, но дали се нуждаете от нещо друго като внимание, почивка, любов.

Как да отслабнем за 15 дни, ако не можем без сладко?

Назад Напред

Настройте се на чувствена вълна

Често наднорменото тегло кара хората да се откажат от секса – притесненията как изглеждате в леглото ви възпират да водите интимен живот и забравяте чувствените удоволствия. Затова първо трябва да се върнете към еротиката в нейния най-чист, невинен вариант – насладата от аромата на цветята, от красотата на залеза. Преоткрийте романтиката, за да се настроите постепенно на чувствена вълна с ласката на коприна върху голо тяло, учестен дъх, докоснал кожата ви. Удовлетворението идва накрая – усещането за жена в интимни моменти с партньора. Няма да разберете как заради това удоволствие ще започнете да полагате повече грижи за фигурата и красотата си.

Радвайте се на движението

Физическата активност не само повишава нивото на допамина и ендорфина, хормоните на радостта и удоволствието, но и на още два невротрансмитера – норепинефрин и серотонин, които действат като антидепресанти. В допълнение се продуцират и химически съединения като ендоканабиноидите със състав, подобен на марихуаната, както и един вид протеин, който при хора в депресия е с много ниско ниво.

Ползите са доказани, но има една уловка: трябва да тренирате нещо, което харесвате, доставя ви удоволствие и не ви претоварва – в противен случай ефектът е обратен. Приемате ли физическата активност като наказание, неминуемо се стресирате и няма как да изпитате удоволствие.


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE