С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Среща с... кантар

27.01.2015

Измерването на тегло по време на диета има строги правила.

Среща с... кантар
 © Shutterstock

Най-стресиращият момент по време на диета е не адаптирането към нови хранителни навици, а стъпването на кантара! След като установяват това, италиански диетолози изясняват и причините. Те са три: гладуващите не са наясно дали са постигнали очакваните резултати, настроени са песимистично или правят изненадващото откритие, че режимът не върши кой знае каква работа. Всичко това обаче е преодолимо, стига да знаете как и кога да измервате своето тегло. Качването на кантара има правила, от които зависи дали елементарният домашен уред е ваш приятел или враг.

Най-голямата грешка

„Повечето хора на диета правят голямата грешка да се мерят всеки ден“, заявява д-р Рикардо Далле Граве в книгата си Controlla peso („Контролирай теглото си“). Той е шеф на екипа, провел проучването за кантарните неволи. Доказано е, че килограмите не са константна величина дори в рамките на половин час. В разстояние на 30 минути кантарът може да покаже отклонение от 100 грама до 2-3 кг! Звучи невероятно, но амплитудата зависи от това колко вода сте изпили през този половин час, дали сте минали през тоалетна или баня (при къпане тялото също може да изгуби тегло в зависимост от температурата на водата), колко енергия сте изразходвали и т.н.

ПМС

Предменструалният синдром влияе сериозно върху теглото, затова не е все едно дали се качвате на кантара преди, по време или след цикъл. Важен фактор е и периодът на овулация, при който по правило се наблюдава задържане на течности в организма. Точно преди цикъл под влияние на хормоните теглото може да се увеличи дори с 3 кг, а обиколката на талията да нарасне с около 4-5 см заради задържането на течности. Това състояние продължава 2-3 дена. Следователно всяка проверка на резултатите от дадена диета в тези периоди е нереална и демотивираща.

Преди цикъл под влияние на хормоните теглото може да се увеличи с близо 3 кг

Теглилка според диетата

Знаете, че при следване на по-щадящи и продължителни хранителни режими свалянето на тегло става бавно. В тези случаи е най-добре да се мерите веднъж седмично, и то при еднакви условия: съвършено голи, в един и същи час (за предпочитане рано сутрин), след като сте били в тоалетната и не сте закусвали нищо, дори течности. Ако диетата, която спазвате, е по-драстична, може да проверявате килограмите си и два пъти седмично. Правилата за еднаквите условия важат и тук. При диети, които редуват хранителни схеми циклично, измерването може да се прави след финала на всеки цикъл: на 14 дена, 7, 3 или 2 дена в зависимост от програмата.

Изключение от правилата

Кога има смисъл всекидневната проверка? При диети с ежедневно меню, основано на определен тип хранене (например първи ден - консумация на протеини, втори ден – плодове, трети – въглехидрати, и т.н.). От този тип са някои монодиети, а също и нашумялата напоследък 90-дневна диета. При тях меренето е не толкова за да се проследи теглото, а за да се види какво влияние оказва конкретният вид храна и от коя има най-голяма полза - някои слабеят от месо и трупат килограми от плодове, а други отслабват от плодове и „подпухват“ от протеинови продукти.

Кой колко

Слабите хора и тези, които имат по-малко килограми за топене, отслабват значително по-бавно, отколкото по-пълните. При първите е важно да се използва дигитален кантар, защото при тях промяната най-често е в грамове, понякога само 10, 20 или 50. Вторият тип могат да се мерят и на стандартен кантар в началото на диетата.

Динамиката

Освен бавно слабите хора свалят килограми плавно и регулярно. Пълните отслабват значително в началото, защото изхвърлят излишната вода, след което попадат в драматичен период на „зацикляне“. То е заради необходимостта на организма от време да се нагоди към новите килограми, да свикне с тях и едва тогава да започне да изгаря мазнини. В някои случаи адаптацията е кратка, а в други може да продължи с месеци, но при всички положения е стресираща и често води до разколебаване и отказване от диетата. При твърде дълго задържане на килограмите някои диетолози препоръчват рязка смяна на режима, за да се „изненада“ организмът. Други специалисти са убедени, че е по-добре той да бъде оставен на спокойствие, защото задържането затвърждава и прави трайни постигнатите резултати.

В рамките на 30 минути кантарът може да покаже отклонение от 100 грама до 2-3 килограма

 


В новия брой

В новия брой на ELLE сваляме и палтата, и маските!