С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Топ храните при горещо време

Десислава Найденова-Вичева • 26.08.2019

Какво да включим в диетата си, за да ни е по-леко в жегите?

Топ храните при горещо време
 © istock

Плодове, сладолед, коктейли... Първо за тях се сещам, когато говоря и мисля за лятото. И вода, защото в жегите без вода не може – все пак потим се доста повече. Ако през останалото време от годината пием по 8 чаши на ден (или поне се стараем), то сега ги увеличаваме на 12-13. В случай че ви звучи непосилно, можете да „измамите“ себе си, като в бутилката си с вода добавите парченце лимон или стръкче любима зелена подправка. А лесен начин да осигурите на тялото си допълнително количество вода, е като консумирате продукти с високо водно съдържание. Звучи познато и лесно, но има и някои неща, на които трябва да обърнем по-специално внимание.

Хидратация отвътре навън

Топ продуктите за хидратация през лятото са краставицата и кокосовата вода. Първият, както вече всички знаем, съдържа 95% вода. За втория мога да ви разкажа една гръцка история. Лично аз открих кокосовата вода преди години, когато бях в Атина за първи път. Беше лято, 40-градусова жега. На всяка крачка, на всеки ъгъл имаше колички, продаващи на чаша от тази освежаваща напитка. Беше ми любопитно да я опитам, опитах я и макар да не бях никак впечатлена – просто защото очаквах нещо доста по-вкусно, установих, че тя наистина утолява жаждата по изключителен начин. Някои дори я наричат „жива вода“. Да, за поредна година кокосовата вода е сред летните трендове. Тя е богата на калций, магнезий, манган и калий, както и на антиоксиданти, които забавят процесите на стареене и осигуряват превенция срещу някои хронични заболявания, причинени от високи нива на свободните радикали в организма. Кокосова вода можете да откриете в почти всички био магазини и в някои вериги супермаркети.


ПИЙТЕ ВОДА, НО ПО ПРАВИЛНИЯ НАЧИН


Код зелено

Продължаваме на зелена вълна. Освен краставицата, която можем да хапваме в салата, на студена супа, в смути, през лятото е добре да включим в ежедневното си меню също зеленолистни зеленчуци и целина. Маруля, зеле, айсберг от по-светлозелените и спанак и кейл от тъмните са това, към което да се ориентираме. Имайте предвид, че по-тъмният цвят на листата говори за по-високо съдържание на хранителни вещества, в това число и на витамините C, K и A. И тук начините, по които можем да включим тези зеленчуци в менюто си, са най-разнообразни – салата, сандвич, студена супа, замразено смути. Както ви харесва! И няколко думи за целината. Съдържанието на вода в нея е почти равно на това в краставицата. Освен това тя е богата на фибри, витамини C, K и A и фолиева киселина. Стъблата целина са първи приятели на диповете и салцата, затова не се колебайте, дайте шанс на целината!

Cool down!

Споменах салца, за да направя плавен преход към най-охлаждащите храни през лятото, които може би ще ви изненадат. На едно от челните места е лютата чушка. Тук номерът е следният: мозъкът получава сигнал, че е налице прегряване, поради което започваме да се потим, а така тялото ни се охлажда. В този списък следва да включим също динята, ментата и забележете, топлите супи. „Тайната“ съставка на динята е веществото цитрулин – именно на него дължим така приятното усещане, когато хапваме парче след парче студена сочна диня. За хладната свежест на ментата всички знаем (не се ограничавайте с трите листенца в чашата си с „Мохито“), топлите супи са по-интересни. Всъщност те действат подобно на лютите чушки. Затова не ги пренебрегвайте изцяло за сметка на таратора през лятото.


ЯЖТЕ ЛЮБИМИТЕ СИ ХРАНИ И ОТСЛАБВАЙТЕ


И плодовете са тук, но не кои да е

Специалистите съветват през лятото да избягваме сладките плодове. Причината е, че те съдържат прекалено много захар, която благоприятства развитието на различни патогени в организма ни, в частност в стомаха. Затова препоръчват да консумираме по-кисели плодове. Най-голям е ефектът, когато го правим сутрин на гладно. Наблегнете на зелена ябълка, лимон и лайм, киви, ананас и разбира се, на всичките бери плодове.

Не, това не е реклама

Просто обичаме кисело мляко. И знаем, че когато е чисто и качествено, то носи редица ползи за здравето. Съдържа около 85% вода, освен това е източник на електролити, протеини, калций и витамин D. Всъщност тук имаме предвид не само киселото мляко, но и кефира – ферментиралата млечнокисела напитка, която носи със себе си милиарди от т.нар. добри бактерии. Кефир можете да намерите на пазара, но можете да си го приготвите и в домашни условия. Пробвайте рецепта с кокосово мляко, ще се изненадате от резултата.


В новия брой

Мария Илиева на корицата на новия брой на ELLE