С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

ИСТОРИИ: Кристобал Баленсиага - творец, а не дизайнер

Зорница Вълкова • 29.08.2017

"Той е единственият творец в пълния смисъл на думата, всички останали са само дизайнери” – Коко Шанел

Кристобал Баленсиага в своето студио на Avenue Marceau в Париж, 1950г.
Кристобал Баленсиага в своето студио на Avenue Marceau в Париж, 1950г. © CECIL BEATON STUDIO ARCHIVE AT SOTHEBY'S

По един или друг начин всеки успешен дизайнер е допринесъл за висшата мода, каквато я познаваме днес. Но никой не е оставил следата си както Баленсиага.

Той е типичен гений - изключително надарен, иновативен, но най-вече различен и краен.

Баленсиага е вярвал, че добрият моделиер трябва да бъде архитект, скулптор, художник, музикант и философ в едно. Следвайки това разбиране, той прави много повече от това да създава модели за облекло.

Кристобал Баленсиага в Париж, 1968г.
Кристобал Баленсиага в Париж, 1968г. © HENRI CARTIER-BRESSON, MAGNUM PHOTOS

От първите щрихи до последния шев

Както изтъква самата Коко Шанел, едно от впечатляващите му качества е именно това, че той е способен да изработи дреха изцяло без чужда помощ. И го е правил. По традиция във всяка от колекциите му на подиума е имало модел, ушит от самия него. А когато асистентите на Баленсиага работят върху дизайните му, вманиачен в съвършенството, той е държал да участва във всяка стъпка от процеса. По-скоро би започнал отначало почти готова рокля, отколкото да остави дори най-минималния детайл да бъде по-малко от перфектен. Независимо колко време и усилия са нужни, Баленсиага не е спирал докато не постигне желания резултат - съвършенство.

Отстрани този всеотдаен и непоколебим перфекционист изглежда като кошмарен шеф, но всъщност именно тези негови особености печелят респекта и възхищението на асистентите му, които са го наричали “The Master”.

Баленсиага е роден през 1895 в малкото рибарско селце Гетария, Испания. Страстта му към модата се проявява в ранна възраст, а първите стъпки по славния си път той прави още като тийнейджър. По онова време най-забележителната жена в града, а именно маркизата на Торес, е доловила несравнимия усет и таланта на Баленсиага и става негов спонсор и клиент. Изпраща го в столицата, където той да доразвие своя потенциал, след което с удоволствие носи новите му дизайни.

Тази година се отбелязва 100-годишнината от първата модна къща на Balenciaga и 80-годишнината от откриването на неговата модна къща в Париж. 

Великият моделиер е само на 22, когато в Сан Себастиян отваря врати първата му модна къща, последвана и от други две в Мадрид и Барселона. Той напуска Испания през 1937, за да избегне Гражданската война, и се установява в Париж, където отваря свой шоурум. 

През август същата година се състои и първото модно дефиле, представящо колекцията му, посветена на испанския ренесанс. Сред клиентите му са Кралицата на Испания, Кралицата на Белгия, Херцогинята на Уиндзор, Принцеса Грейс от Монако. Имало е и хора, които са пътували до Европа през Втората Световна Война, рискувайки живота си, за да се добият с неговите новаторски дизайни.

Алберта Тибурзи в рокля на Balenciaga
Алберта Тибурзи в рокля на Balenciaga © HIRO 1967

“Баленсиага бе като дрехите си, съвършенство. Той все още е моят Бог.” – Хюбърт де Живанши

Баленсиага е много повече от добър дизайнер. Творейки, неговата цел не е била просто красиво облекло, а постигането на хармония между тялото и дрехите. С майсторските си кройки той изцяло променя разбиранията за женската красота. Според гениалния творец няма идеална женска фигура, но такава може почти да се постигне с помощта на дрехата. Това е и причината той да не рисува идеите си, а директно да ги моделира по клиентите.

Невталените му сака и свободните рокли, които той лансира през 50-те, са изключително комфортни, но и перфектно подчертават формите на тялото, превръщайки носенето им в удоволствие за жените. Отличителен белег в творчеството на Баленсиага са и ръкавите, чиито перфектни дължини и впечатляващи форми и до ден днешен никой не е могъл да надмине.

Името на Баленсиага не остава безизвестно, но малцина са имали привилегията да познават великата личност, която се крие зад него.

Маестрото не е от хората, които търсят публичност и се вълнуват от заобикалящия ги свят. Точно обратното – от самото начало той старателно избягва снимки и интервюта и дори наблюдава представянето на своите колекции зад кулисите.

Десет години по-късно Баленсиага показва и последната си колекция, която обаче се сблъсква с безброй критики от страна на обществото и на колегите му. Огорчен от неразбирането, моделиера се оттегля и закрива една след друга трите си модни къщи.

Кристобал Баленсиага почива на 24 март 1972 в Испания, но оставя след себе си несравним отпечатък върху висшата мода. Години след смъртта му, създадените от него форми и силуети продължават да вдъхновяват дизайнерите на нашето време, а той остава най-великият моделиер на миналия век и единственият спечелил уважението и възхищението на модни икони като Габриел Шанел, Хюбърт де Живанши, Еманюел Унгаро, Критиян Диор, Андре Куреж.

Café des Deux Magots, Париж, 1955
Café des Deux Magots, Париж, 1955 © THE RICHARD AVEDON FOUNDATION

Скелетите на роклите на Баленсиага

Изложбата в музея Виктория и Албърт "Shaping Fashion" показа влиянието на Balenciaga. Разположена на два етажа тя показва не само 120 шедьовъра на дизайнера, но и произведения от Simone Rocha, J.W. Anderson and Calvin Klein, които са вдъхновени от дизайнерската естетика на Balenciaga. 

Фийби Фило дарява рокля на Celine, която Тилда Суинтън носи на наградите BAFTA през 2012 година. С поглед към по-новите рокли, особено от  Iris van Herpen и Commes des Garçons, показват ясно как интересът на испанския дизайнер към архитектурните структури и ъгловите линии са повлияли на модата.

Дори и сега можете да видите влиянието му, особено след като емблематичните му ръкави от 1968 година са главен тренд в бързата мода и са се появили в магазини като Top Shop и Forever 21.

"Shaping Fashion" ще бъде изложено до 18 февруари 2018 г. в музея Виктория и Албърт, преди да пътува до няколко други музея в Европа и Австралия. Билетите за изложението струват £12.00 и се продават предварително на уебсайта на V&A.

Изложбата в музея Виктория и Албърт "Shaping Fashion"
Изложбата в музея Виктория и Албърт "Shaping Fashion" © VICTORIA & ALBERT MUSEUM


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE