С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Рикардо Тиши: „Боря се срещу дискриминацията в модата“

27.10.2015

Най-провокативният криейтив директор пред ELLE България

Рикардо Тиши
Рикардо Тиши © ImaxTree

От списание ELLE България

Най-провокативният криейтив директор, който не се притеснява да вземе за лице на марката транссексуален модел като Леа Ти или друг дизайнер със собствена марка като Донатела Версаче, ексклузивно за своите революционни подходи в модата пред ELLE България. 

Рикардо Тиши е от дизайнерите, които не спират да провокират. На ревюто с есенно-зимната му колекция за Givenchy дефилираха момичета с викториански облекла, пиърсинг и рисувани мустаци. Лице на колекцията пък стана Донатела Версаче. Не, няма грешка в имената! Дизайнер със собствена марка рекламира друга марка – това е първият подобен случай в историята на модната индустрия. Не по-малка революция беше бразилският транссексуален модел Леа Ти, която преди години стана лице на Givenchy, а после и асистент на самия Рикардо Тиши.

Роден на 8 август 1974 г. в южноиталианското градче Таранто, Рикардо е възпитаник на британския колеж по изкуства и дизайн Central Saint Martins. След няколко години работа под шапката на дизайнерски марки, през септември 2004 г. той представя първата колекция със собственото си име в Милано. И макар че ревюто е извън календара на Седмицата на модата, Тиши не остава незабелязан от модните критици, а също и от Givenchy. Престижната френска марка го кани за криейтив директор и на 28 февруари 2005 г. италианецът официално поема поста. За юбилея си в Givenchy, за провокациите и колекцията на марката този сезон Рикардо Тиши се съгласи да говори ексклузивно пред ELLE България.

Какво променихте в Givenchy за 10 години?

Когато започнах в Givenchy, нещата там не вървяха добре. А в момента е успешна марка, защото модата й е по-лесна за носене. Силата на Givenchy: може да облича и млади момичета, и зрели жени. Същото важи и за мъжките колекции.

А как Givenchy ви промени като криейтив директор и като мъж?

Късметът ми с Givenchy е, че мога да правя и луксозна висша мода, и масови колекции. Стилът от улицата беше важен за нас в Givenchy просто защото той е важна част от моите разбирания за мода, част от моето ДНК като като човек. И аз дадох на модната къща точно този парадокс – съжителството между висшата мода и Street Style. Искам хората да имат достъп до Givenchy, да станат част от света на модната марка. В това е силата на Givenchy днес.

Много провокативна представа за женствеността показахте с колекцията си Есен-зима 2015 – викториански стил, пиърсинг, рисувани мустаци върху женските лица...

Бях свикнал да се приемам за тъмен и готически, защото всички ме смятаха за такъв заради колекциите ми, предимно в черно. Когато отворих модните си възприятия за цветовете, принтовете и леките флуидни материи, разбрах, че пак мога да бъда от страната на тъмнината, изразявайки я чрез светлината... Все още имам своите тъмни страни.

Givenchy AW15
Givenchy AW15 © ImaxTree

Миксът между половете в модата не е нещо ново за вас – за есенно-зимната колекция на Givenchy през 2010 г. използвахте бразилския транссексуален модел Леа Ти. Това е вашата малка революция или нещо, което трябва да се приема за нормално в XXI век?

Дискриминацията в модата, особено когато става въпрос за модели, е нещо, срещу което винаги съм се борил. Един и същ тип модели се лансират. А аз искам да привлека вниманието върху малцинството, както някои биха казали. Мразя този свят, кой е нормален? За мен има само един вид хора и те се наричат човеци. Много се дразня как зад кулисите на модната индустрия не могат да възприемат обществото в неговото пълно разнообразие. Всички ние правим дрехи за реални жени, защо тогава ги представяме само с едни същи модели по един и същи начин?

И още една революция от тази година: Донатела Версаче е новото лице на Givenchy за Есен-зима 2015. Защо не избрахте модел или знаменитост, а колега-дизайнер, който има своя марка?

Моите колаборации с артистите са винаги в търсене на силните, интелигентни и смели жени. Донатела е човек, когото уважавам! Това не е маркетингов избор, а резултат от взаимоотношенията ни, които идват от сърцето. Тя е моя приятелка, част от семейството ми...

Много се дразня как зад кулисите на модната индустрия не могат да възприемат обществото в неговото пълно разнообразие. 

Имали сте и други големи колаборации покрай турнетата на някои поп-звезди (2008 г. с Мадона за Sticky&Sweet Tour, 2013 г. с Риана за Diamond World Tour, 2014 г. с Бийонсе и ДжейЗи за Run Tour...). И те ли са резултат от приятелски отношения?

Да, наистина харесвам тези артисти. Аз съм човек на чувствата и не си падам по стратегиите, както мислят повечето хора. Работя с Кейни и ДжейЗи, защото сме много близки приятели. Същото е с Мадона, Риана, Бийонсе...

Донатела пое щафетата от Джулия Робъртк, която беше лице на лятната колекция тази година. И двете са успешни и зрели жени. Този тип лица по-добре ли работят за Givenchy, отколкото младите модели?

Givenchy е марка на крайностите – ние обичаме да правим висша мода и в същото време да виждаме нашите дрехи на улицата. И това, което правят моите приятелки като лица на марката, е, че слагат на масата част от онзи изключителен микс, характерен за Givenchy. Че коя жена не иска да бъде Джулия Робъртс?!

Донатела Версаче сподели, че заедно можете „да счупите бариерите в модата“. За какви бариери говори?

Мисля, че всички сме еднакви и че красотата не е нещо, което има култура, религия или цвят. Открих второто си ревю висша мода с девет тъмнокожи момичета. Някои от тях лично аз ги бях открил, някои от тях вече бяха наложени имена като Наоми Кембъл и Лия Кабеде. Направих това много спонтанно и искрено. Спомням си, че всички списания пишеха само за кастинга ми на модели и това ме учуди. Вдигнаха толкова шум около избора на тъмнокожи модели, а това е нещо, което би трябвало да е нормално. Кастингът е отражения на разбиранията на един дизайнер за неговия свят и естетиката му. Не религията, полът и сексуалната ориентация са важни, когато представяме красотата!

Кои са основните акценти на есенно-зимната ви колекция?

Колекцията предлага различни като посока вдъхновения – тиролска визия като форма, пинбол елементи в принтовете и рок излъчване. Исках да дам нещо ново на гардероба на Givenchy, което да е модерна версия на моят рок-кутюр стил с много графичен силует, допълнен от черно-бели щампи. Затова реших да се върна към седемдесетте и към моите първи дни в Givenchy, когато жената беше секси и силна, чувствена и уверена.

Текст Мария Георгиева


В новия брой

Мария Илиева на корицата на новия брой на ELLE