С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Открийте плюсовете на готвенето на пара!

26.03.2017

Диетично и вкусно едновременно, но и подходящо за повечето храни – зеленчуци, риба, пилешко месо, ориз, дори плодове

Готвенето на пара запазва продуктите сочни и подобрява вкуса им.
Готвенето на пара запазва продуктите сочни и подобрява вкуса им.  © iStock

Готвенето на пара не датира от вчера. Спагети, макарони, кускус се ядат от векове. И в азиатските и африканските страни точно така се приготвят. Но някога не се отдаваше такова значение на здравословното хранене, както днес. В наше време световноизвестни готвачи и диетолози издигнаха на пиедестал този начин на приготвяне на продуктите. Той горещо се препоръчва на всички, които искат да отслабнат.

Какъв е принципът му? Продуктът, който ще се готви, се поставя в съд с решетъчно дъно. Захлупва се с капак и се слага върху друг съд, пълен с вода. Под въздействието на топлината водата се превръща в пара, после, при контакта със сравнително по-студения капак, се кондензира на капчици. Те се отцеждат по вътрешната стена на съда. Храната се готви в затворен съд, без да се налага да се залива с вода.

Този начин на готвене запазва продуктите сочни и подобрява вкуса им. Но най-големият му плюс е за здравето и стройната фигура. Лишени от мазнини, приготвените по този начин ястия са лесно смилаеми и ниско калорични. Повечето мазнини се разграждат при висока температура. Маслото се разлага при температура над 120° С и преминава в две съставки, едната от които е несмилаема, а другата – токсична за кръвоносните съдове. Олиото от соя, от рапица, както и от орех не бива да се използва за пържене, тъй като в него се съдържат нестабилни полиненаситени мазнини. А при висока температура те се превръщат в канцерогенни вещества. Освен това готвенето разгражда част от витамините А и D, които се съдържат в маслото и сметаната, както и витамин F (етерична мастна киселина) в олиото. Но дори да използвате мазнина, устойчива на тeмпературна обработка (слънчогледово или царевично олио, зехтин), ястията остават трудносмилаеми и зле се понасят от хората, които страдат от храносмилателни смущения като гастрит, язва, колит. Мазнините, претърпeли температурна обработка, по-дълго се задържат в стомаха. Недостатъчно трансформирани от панкреасните ензими или зле абсорбирани, те достигат дебелото черво и го възпаляват.

И понеже при готвенето на пара се елиминират мазнините, то е горещо препоръчвано на хората със сърдечносъдови заболявания, както и на тези, които имат повишен холестерол в кръвта. Парата разгражда мазнините, приготвените по този начин ястия са слабо калорични. При варене също се разграждат мазнините. Но готвенето на пара е по-здравословно, защото при него се запазват всички разтворими във вода субстанции, каквито са и полезните микросъставки. Така са по-полезни. Парата в по-голяма степен запазва витамините от група В, витамин С и минералните соли (калий, натрий), които са изключително чувствителни към високата температура и при друг тип готвене се разграждат и губят по-голямата част от полезността си. Експериментите показват, че при варене зеленчуците губят от 55 до 75 % от витамин С. При готвене на пара те губят 30-40 % от витамин С. Не е учудващо, че 40 % от жените приемат по-малко от две-трети от необходимото за деня количество витамин В1.

Друга мода в диетичното хранене е скарата. Допълнение към готвенето на пара, тя е подходяща за месото и е здравословна само ако се извършва при подходящи условия. Това означава: под скарата да има тавичка с вода, в която да се отцеждат мазнините. Загрятата мазнина може да се възпламени и да доведе до отделянето на въглеродни окиси и други канцерогенни съединения.

© iStock

КАКЪВ МАТЕРИАЛ ДА ИЗБЕРЕТЕ?

Ако вече сте повярвали колко е полезно готвенето на пара, остава само да изберете най-подходящия за вас съд. Привържениците на азиатската кухня използват стоманена тенджерка с кошница от същия метал или традиционните бамбукови кошници с капак, които се поставят в съд с вода. Класическата тенджера за кускус се състои от съд, където се поставят месата и зеленчуците, захлупва се с цедка. В нея се готвят ориз, грис, жито. Съвременните съдове за готвене на пара са от инокс или емайл (имат широко дъно, което по-добре предава топлината). Състоят се от висок съд (парата е толкова по-активна, колкото повече вода има) и от една или две решетки и капак.Формата на свод на този последния позволява на кондензираните капчици да се отцеждат по стените на съда, а не върху храните. С тези новите материали продължителността на готвенето е същата като при варене. Електрическата тенджера съчетава високо налягане и готвене на пара и намалява с около две-трети времето на готвене. Ако я използвате правилно и спазвате всички мерки за сигурност (след като я отстраните от огъня, чакате налягането да понамалее, преди да я отворите). С този вид тенджера пестите време и електричество. Но както всички знаем, вече всички големи фирми предлагат функционални и изключително удобни уреди за готвене на пара. С тях е още по-лесно и бързо приготвянето на здравословната храна.

 

КАК ДА СЪЧЕТАВАТЕ ПРОДУКТИТЕ, КОГАТО ГОТВИТЕ НА ПАРА?

Зеленчуците

Задушените на пара зеленчуци са по-хрупкави от варените. Аспержите, праз лукът, зелето и зеленият боб е добре да се готвят с подходящ сос: зехтин, оцет, сок от лимон. Ако пък готвите месо, добавете чесън и малко черен пипер. Морковите, целината, тиквичките, патладжаните, спанакът, броколите, соевите кълнове, грахът, картофите не се нуждаят от допълнителни подправки, особено ако сте на диетичен режим. Можете дори да пропуснете солта. Тези продукти са достатъчно вкусни, за да минат и без нея. За по-приятен вкус пуснете във водата пилешки бульон. Тези зеленчуци се съчетават добре с доматен сос, леко пикантен, с масло, сметана, сирене, къри, лют червен пипер или зехтин.

Рибите

Когато готвите риба на пара, добавете няколко зеленчука вътре. Един готов бульон, малко ябълков оцет или бяло вино, са идеалното допълнение. Маринатата прави по-приятен вкуса. Заешкото и червеното месо са по-вкусни, поръсени с магданоз. Мерлузата върви с доматен сос. Лимоновият сок пък подобрява аромата на калкана.

Другите храни

Бялото пилешко месо става по-крехко, ако го приготвите на пара върху ситно нарязани зеленчуци: моркови, целина, праз лук. Житото, овлажнявано два-три пъти, се готви в горния съд на уреда за готвене пара, над месата и зеленчуците. По същия начин се приготвят царевицата и оризът. За десерт можете да направите круши, ябълки, кайсии, сини сливи или банани на пара, поръсени с бяло вино, без захар. Добавете канела, ванилия, джинджифил, корички портокал, лимон, кисело мляко или сметана.       


В новия брой

Не сме идеални! Но в това ни е чарът