С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Юлияна Дончева: „Никога в живота си не съм спазвала диети!“

Мария Георгиева • 01.03.2018

Здравословното хранене не означава да се лишаваме от любимите си храни, твърди авторката на книгата „Код червено: моята истина за храната“

Юлияна Дончева
Юлияна Дончева

Познавам Юлияна Дончева повече от двайсет години, през които винаги съм й се възхищавала на онова умение да не минава границата на разумната суета, което се среща рядко у жените. А напоследък хич го няма! Динамиката на живота ни накара да се люшкаме в крайности – или се тъпчем непрестанно с боклуци, или ставаме откачени маниаци на тема веганство, флекситарианство, суровоядство...

Къде е истината? Всеки трябва да я открие за себе си, стига да се вслуша в собствения си организъм, „защото той най-точно може да покаже от какво има нужда“, твърди Юлияна в книгата си „Код червено: моята истина за храната“. Тв водеща, бивш депутат и майка на две деца, с нея си говорим за това кое наистина е здравословно и полезно за модерния човек в свят, пълен със заплахи, най-голямата от които е храната.

Как се роди идеята за книга?

Трудно ми е да отговоря. В последно време се появиха много неща, които ме ядосваха, притесняваха, възмущаваха и които не намирах начин да дискутирам публично. Като човек, който години наред е работил в медии, исках да споделя с хората. Живеем в свят, в който истината става все по-многолика, а укриването на информация, заблудите и евтините сензации са ежедневие, което ни води в грешна посока. Книгата се оказа единственият вариант, чрез който моята истина можеше да достигне до хората.

Защо „Код червено“?

Код червено е предупреждение за опасност и аз искам да алармирам за една от най-големите такива днес. Моята тревога е за онези храни, които приемаме ежедневно, без да се замисляме с какви замърсители и тежки метали са пълни те. Изправени сме пред огромна заплаха да подменим истинската храна с онези преработени вредни боклуци, които засищат сетивата ни, но разболяват човешкия организъм. Има много информация на тази тема, която обаче не е толкова лесно достъпна или умишлено се прикрива, защото интересите в областта на хранителната промишленост са огромни.

Много експерти и известни личности напоследък пишат книги за здравословното хранене. Не се ли изтърка темата?

Точно това беше основния ми мотив за написването на тази книга – не можех повече да търпя всеки, който е свалил някой друг килограм, да дава веднага съвети за здравословно хранене. Не винаги бързото отслабване е безпроблемно за здравето, точно обратното. Не казвам, че и аз съм някакъв капацитет или специалист в правилното хранене, но се опитах съвсем журналистически да представя истини, които не са толкова популярни и до които успях да достигна по различни пътища в един доста дълъг период от време. Всичко, за което съм писала в книгата, съм тествала върху себе си и своите деца, за да съм максимално искрена с читателите.

Колко години ти трябваха, за да откриеш верния път към най-добрата храна за теб?

Повече от 20 години се интересувам от здравословния начин на живот, но без да изпадам в крайности. Балансът и хармонията са в основата на успеха. Никога в живота си не съм спазвала диети и забранявам тази дума да се използва вкъщи. Храним се разумно, без да прекаляваме с нищо, като сме си забранили онези продукти, които влизат в графата „боклуци“.

Юлияна Дончева
Юлияна Дончева

Твоята фигура е перфектната реклама на книгата ти. Респект! Само храната ли е причината или е комбинация от хранителен режим със спорт?

За мен движението и активността са задължителна част от ежедневието ми. Стигнала съм до извода, че са необходими поне 40-50 минути на ден да се натоварваме физически, за да се засили метаболизмът и да се чувстваме енергични и във форма.

По време на първата си бременност беше качила близо 50 кг. На млади години обаче по-лесно се свалят. Как се промени тялото ти и как успя да си върнеш формата втория път?

Втория път бях по-разумна и качих по-малко от 20 кг. Свалих ги бързо и сега съм по-слаба отвсякога, 55 кг на 173 см височина. Резултатът не съм постигнала с диети, а следвайки основния принцип, който е много простичък, но и много ефикасен, ако се следва постоянно. Има няколко лесни правила, едно от които е да пия всяка сутрин на гладно топла вода и да спортувам на гладен стомах. Цялата система съм обяснила в книгата си, като съм се съобразила с различните типове хора и техните възможности.

Диетите, с които звездите са влизали спешно във форма

Назад Напред

Кои са най-опасните храни според теб?

Най-опасни са замърсените храни. Погрешно се заклеймяват различни групи храни, сред които месото и млякото например. Нашите предци са се хранили с тях и са били по-здрави, отколкото сме ние днес. Следователно причината е друга и аз съм се опитала да я разкрия в моята книга. Всяка храна, която е натурална, правилно отгледана и обработена, не представлява заплаха за нашето здраве. Проблемни са онези оцветители, консерванти, добавки, тежки метали, които могат да се съдържат в храни от всички групи. Изглежда ми много наивно, когато слушам в здравни предавания някоя водеща да препоръчва да се яде само риба, че била много полезна. Отровените морета и океани в целия свят правят изключително проблематично качеството на храната, която добиваме от такава водна среда. Въобще съм се опитала да променя ъгъла, под който гледаме на храната и да разбия клишета, които следваме автоматично, без да се замисляме.

Отслабването може да вреди само ако се прави екстремно и с ограничения

А кои храни се отразяват най-добре на тялото?

Най-полезни са онези храни, които са традиционни за всяка нация. Ние, българите, трябва да преоткрием ползите от зеления боб, нахута, ферментиралите храни – кисело зеле, кисело мляко, туршии, които са били неизменна част от менюто на нашите предци. Те обаче също трябва да са истински, а не с консерванти и оцветители, за да са полезни и здравословни.

В периоди, когато се чувстваш уморена, на какви храни залагаш?

Когато имам по-активни дни, залагам на въглехидратите, но на по-бавните от тях, като пълнозърнест ориз например. Смятам, че е много погрешно въздържането от въглехидрати, което е заложено в така наречената протеинова диета. При нейното следване появата на умора е неизбежна.

10 храни, които лекуват главоболие

Назад Напред

Ако спешно трябва да свалиш килограм или два, за колко дни можеш да го постигнеш и с какъв хранителен режим?

Аз се тегля всяка сутрин и не чакам да кача 2 кг, за да взема мерки. Ако все пак това се случи, намалявам въглехидратите, без да ги изключвам напълно, увеличавам приема на храни, които са богати на фибри и приключвам с последното хранене в 18 ч. Има и още няколко детайли, които са важни и не са трудни за спазване.

Юлияна Дончева
Юлияна Дончева

Доколко желанието ни да сме слаби вреди на организма, лишавайки го от важни за здравето храни?

Отслабването може да вреди само ако се прави екстремно и с ограничения. Ако променим цялостната си философия за храната, ние можем да сме слаби, здрави и енергични, без да се чувстваме отпаднали, изтощени и гладни. Организмът на човек усвоява бързо полезните храни и се затормозява тогава, когато му поднесем поредната храна-боклук.

Хората имат различен метаболизъм. Твоята истина за храната на кой тип хора би помогнала като гид към здравословното хранене?

Опитах се да бъда полезна за хората, които имат различен работен режим. Няма универсални правила, които да важат за всички, но има логика, която трябва да следваме, за да постигнем успех. Няма как да се храним в 22:00 часа, да си легнем веднага след това и да очакваме да отслабнем, защото сме яли „разделно“ например. Не можем да очакваме бързи резултати и ако сме физически пасивни и разчитаме само на някакви драстични ограничения в храната. Тогава резултатите могат да са само моментни и със сигурност рискови за нашето здраве.

10 примера за хора, свалили повече от 40 кг от теглото си

Назад Напред

Казваш, че храната е емоция. Как да я превърнем в положителна емоция?

Спазвам мъдрите съвети на Дънов, основният от които е да не сядаме на масата гневни. Приготвянето на храната също трябва да е с любов – тогава тя е не само вкусна, но и по-полезна.

Кои храни ти действат като антидепресант на теб?

Всяка сутрин прибавям към закуската си счукани какаови зърна, които имат тонизиращ ефект и са доказани антидепресанти. Подобно е действието и на лененото семе, което е богато на Омега-3 мастни киселини, както и на киселото мляко. Закуска от тези три храни е прекрасен избор за добро настроение.

Вслушайте се в собствения си организъм, защото той най-точно може да ви покаже от какво има нужда

Прекаленият светец и богу не е драг. В този смисъл има ли вредни храни, с които все още съгрешаваш?

Разбира се, всеки ден хапвам някакви бисквитки, но следя за техния състав. Намерила съм такива, които са пълнозърнести и без много съставки. Колкото по-прост и ясен е състава на една храна, толкова по-лесно смилаема е за нашия организъм. Ако ми се хапва торта например, предпочитам здравословния й вариант, който представлява суров сладкиш от сухи плодове и ядки. Идеята е да не се лишаваме от любимите си храни, а просто да ги заменим с по-здравословните им варианти.

Какъв съвет би дала на младите момичета, които експериментират с диети и хранителни режими и често грешат?

Спрете с екпериментите и следването на клишета! Вслушайте се в собствения си организъм, защото той най-точно може да ви покаже от какво има нужда. Бъдете разумни и отговорни в избора си. Движете се, спортувайте и живейте в хармония с хората, които обичате!

Най-добрият спорт за вашата зодия

Назад Напред


В новия брой

Мария Илиева на корицата на новия брой на ELLE