С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

5 начина да се справите с агресията на работното място

Люба Вангелова • 26.01.2017

5 начина да се справите с агресията на работното място
 © iStock

Както навсякъде другаде, в офиса е възможно да има хора, чиято агресия не може да избегнете. Дори и агресията, предизвикана от стресови ситуации, е немислима и травматична. Но всички сме хора и се случват грешки. Има хора, които отправят постоянна агресия и правят атмосферата в офиса непоносима.

Как да постъпите, ако сте жертва на подобни обстоятелства.

#1. Пренесете общуването с агресора на макимално делова плоскост – по мейл или с бележки.

Ако усетите, че някой се отнася с вас по различен начин в сравнение с останалите, веднага преминете към писмена форма на общуване с него. Този начин на общуване винаги служи за доказателство, особено, ако е трудно да докажете с примери типа на поведението му, ако се наложи. С писмените факти не се спори.

#2. Не мълчете при проява на агресия.

Съобщете веднага или на прекия си началник, или на по-висшестоящ от вас. Често положението става сложно именно защото „жертвата“ премълчава. Сложно е да признаете, че сте жертва – искате по-скоро да се покажете като силна личност. С работните си задачи трябва да се справяте сами, без да затруднявате работата на екипа. Но останалото не зависи от вас. Обикновено подобни прояви възникват там, където е зле организиран работния процес и не са установени точно границите на работа и на лични отношения. Често именно ръководителят сам поощрява подобни подмолни действия или интриги – не пести похвали към хора, които не заслужават, но не забелязва усилията на други, които заслужават. Това води до напрежение в екипа. Тогава обикновено друг изход няма, освен форма на агресия. Не всички началници са добри бизнесмени. Често те предпочитат да не „пипат“ този, който не се бои от тях. Затова не премълчавайте!

#3. Запазвайте добрия тон.

Агресорът често има за цел да ви изкара от стабилното ви състояние и да ви провокира към импулсивни действия. Не му давайте да се „храни“ с вашите емоции. Когато действате под влияние на емоциите, често грешите. Вашите грешки са коз в неговите ръце.

#4. Не приемайте преследването лично.

Има хора, които са с поведение на жертви – те провокират нападение дори когато са лоялни. Трябва да прецените дали атаките са лично към вас – ако в предишното си работно място или екип сте били ценени и уважавани и сте се чувствали свободно и спокойно, значи проблемът не е у вас. В атмосферата в екипа е.

#5. Пресечете атаките веднага.

Често се случва така, че в началото проявяваме лоялност към агресора и търсим оправдание на поведението му. Или избираме игнорирането като начин на избягване на конфликта. Но именно това, което ние приемаме за цивилизован начин на избягване на конфликт, агресорът приема за зелен сигнал за действие, за слабост, за знак, че може да продължават. Ако вежливо и спокойно дадете отпор, отсреща ще се замислят преди да опитат отново.

Работата е важна част от живота, но не е целия ви живот. Ако мислите, че в офиса не ви е комфортно и усещате напрежение, няма смисъл да се подлагате на това. Не мислете за кризата, за безработицата, за ипотеката или за каквото и да било друго, което би могло да бъде спирачка за действията ви. Няма да ви стане по-леко, а е важно да работите с удоволствие.


В новия брой

Не сме идеални! Но в това ни е чарът