С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Женската или мъжката бизнес логика е по-печеливша?

Петра Денчева • 09.11.2018

Питаме статистиката, за да научим как да пишем успешни имейли, какво значи „капитал от емоции“ и къде са рисковете, когато подражаваме на мъжете в корпоративния свят

Нуждаем се от баланс между гледните точки
Нуждаем се от баланс между гледните точки © iStock

Навсякъде около нас идеята за унификация между половете не само не си е отишла, ами тепърва набира скорост. Дори е модерна. И ако по отношение на визията това е просто поредната тенденция, то не така стоят нещата в корпоративния свят.

Само преди три години Google лансира плъгин към Gmail, който да помага на жените да пишат по-силни, по-влиятелни имейли.

Приложението, кръстено многозначително „Just Not Sorry“, подчертава думите в имейла ви, които биха могли да накарат получателя да подцени вашето послание. Идеята е, вместо тях, да използвате такива, с които да се наложите. Типично по мъжки. Като в онзи английски израз „Sorry not sorry“, с който изричащият го демонстрира, че не му пука дали е нанесъл някаква евентуална обида със своите думи или действия.

Защо няма да пиша имейли като мъж

На Ейми Алън Мартин обаче ѝ пука. Посветила е цялата си кариера – от консултантската си агенция Hyperthink, през фирмата си за развитие на рисков капитал JumpStart, до основания по нейна инициатива блогърски колектив She in the Cle – все на това, да насърчава жените да развиват предприемаческите си идеи. Да се чуват гласовете им. Да не се страхуват да бъдат себе си.

Женската VS мъжката бизнес логика

Назад Напред

Затова и Ейми отказва да ползва приложения като „Just Not Sorry“. Даже пише статия в блога си, озаглавена „Защо няма да пиша имейли като мъж“, в която пита: „Нима ние, жените, не сме наемани тъкмо защото мислим и действаме различно и заради потенциала ни да внесем дълбочина на решенията в заседателната зала?“

„Когато стане дума за лидерство и комуникации, на жените често им връчват наръчник за бизнес поведение, което е типично мъжко“, смята Ейми. „Някои съвети са добри, но от опит вече знаем, че много от традиционно мъжките подходи невинаги вършат работа, когато са приложени от нежния пол. И в крайна сметка, губещи са корпорациите, които не осъзнават, че типично женските ценности и модели на поведение са също толкова важни за постигането на успех.“

Не става въпрос за това, дали сме по-добри от мъжете, а за това, че сме различни от тях

 „Нуждаем се от баланс между гледните точки на двата пола в бизнеса“, смята и Хала Томасдотир, която през 2016 г. бе кандидат за президент в Исландия.

По думите ѝ, доминираният от мъже банков сектор тласка индустрията към твърде много рискове и се фокусира само върху краткосрочните печалби. Ето защо тя основава „Audur Capital“, фирма за финансови услуги, в чиято визия за бъдещето са заложени женските ценности, като осъзнаването на риска, моралната печалба, дългосрочното планиране, директната комуникация.


6 НЕЩА, КОИТО БИЗНЕС ДАМИТЕ НЕ БИХА НАПИСАЛИ В ИМЕЙЛА


„Не става въпрос за това, дали жените сме по-добри от мъжете, а за това, че сме различни от мъжете“, подчертава Томасдотир.

„Имаме различни ценности и подход на работа. Това води до по-добро взимане на решения от екипа и по-малко стадно поведение, а не обратното. Обратното е липсата на разнообразие, която причинява катастрофални проблеми. Тъкмо нежното участие и тенденцията за устойчивост, са тези, които ще създадат някои от най-интересните възможности за инвестиции през следващите години.“

Капитал от емоции

„Можем да изневерим на интуицията си, но интуицията никога не ни изневерява“, е една от любимите фрази на исландката, която настоява, че бизнес преговорите са обмяна, а не състезание, и че крайната им цел е двете страни да станат от масата еднакво доволни.

„Макар да работим във финансовия сектор, където Excel е цар, ние вярваме в емоционалния капитал. Вярваме, че оказването на подобаващо внимание на емоциите е също толкова важно, колкото подобаващото внимание на финансите. Всъщност, хората са тези, които печелят и губят пари, не Excel-ските таблици.“

Дамски чанти за офиса

Назад Напред

Това не означава да наложим на мъжете нашия подход. Достатъчно е да защитим себе си от налагането на техния, когато е неприсъщ за нас. Тоест, да защитим правото – нашето и на всеки друг – да бъдем себе си.

Или, както казва Кристин Бейли, маркетинг директор в „Cisco“: „Бизнес успехът не се състои в това, да накараш единия пол да се държи или да говори като другия. Всички ние се справяме далеч по-добре, когато се чувстваме в кожата си. Когато признаваме и разбираме различията в подходите си и им даваме поле за изява, имаме невероятния шанс да изградим силни екипи, взимащи по-добри решения“, смята Бейли.

Новите герои

В подкрепа на думите ѝ е и статистиката. Всяка година от 2005-а насам компаниите по света, в чиито управителни съвети присъства поне една жена, са имали 3.3-процентов ръст в доходността на фондовия пазар, в сравнение с компаниите без дами в бордовете. Данните са на „Credit Suisse“, а освен тях, проучване на „Harvard Business Review“ сочи, че фирмите с повече жени начело са с 15% по-печеливши.


КАКВО ЖЕНИТЕ ЗНАЯТ ПО-ДОБРЕ ЗА БИЗНЕСА?


Дали това е достатъчно, за да спрем да пишем имейлите си непременно като мъже. Да не ръководим като мъже. И да не се оценяваме най-напред през призмата на мъжете в бизнеса. Отговорът, вярвам, зависи от нас. Защото всеки ден, в който се стараем да бъдем най-силната, най-добрата и най-успешната версия на самите себе си, е един ден в подкрепа на новите наръчници за поведение в корпоративния свят. И на новите герои в него.


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE