С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Как да овладеем емоциите на работното място

Ина Иванова • 15.10.2019

Смехът е силен инструмент, който ще ви помага да преминавате с усмивка през предизвикателствата. Но има и още много техники, които да тренираме

Как да овладеем емоциите на работното място
 © iStock

Когато сме на работното място, се стараем да важи правилото: логиката пред емоциите. Дори най-логично базираните ни решения са взети в основата си на база на нашите емоции. Причина за това е лимбичната система – тази част от мозъка, която диктува нашите най-първични реакции. Тя се грижи за това да можем да реагираме мигновено в ситуации, които са потенциална или реална опасност. В резултат на това са и физическите изражения на вътрешните процеси в нас, а именно замръзване, бягство и битка. Те са ни в огромна полза в избягването на опасности още от пра-стари времена.

Но днес нашите проблеми са от друго естество, тъй като шансът да ни нападне диво животно е минимален. Замръзваме от притеснение, когато ни зададат неочакван въпрос относно нов клиент, с когото работим. Стараем се да избягаме от всяка ситуация, която ни създава дискомфорт, например презентацията пред непознати хора. Битките, които водим днес, също са се трансформирали. Физическото насилие съвсем не е това, към което прибягваме, ако се конфронтираме с колега. Много по-вероятно е ситуацията да ескалира до спор или открит словесен двубой. Всички тези наши страхове обаче могат да поставят пред нас предизвикателства, които да затрудняват професионалното ни развитие.

Какво може да направите, когато искате да се справите с емоционалните изблици на другите на работното място? Как самите вие да се научите да овладявате емоциите си, за да можете да изглеждате професионално и да съумеете да контролирате и най-трудните ситуации?

© iStock

Добрата новина е, че има начин да се справите и да притъпите желанието си да се подадете на своите емоции. Така ще вземате много по-осмислени решения и няма да правите неща, за които да съжалявате по-късно.

Първата крачка е именно разбирането и приемането на вашите лимбични реакции. Това включва редицата негативни емоции, които всички ние изпитваме понякога на работното си място – гняв, срам, силно притеснение, тъга, безсилие и т.н. Силното притеснение от говорене пред публика например, може да ни разтрепери, да ни пресъхне устата и гласът ни да стане висок и писклив.

Ключът към успеха в такива ситуации, разбира се, е опитът. Но как да се подготвите за психическа атака от друг човек, как опитът може да помогне? Как да овладеете емоциите си? Като се подготвите. Самия факт, че вече знаете за лимбичната система и нейното влияние над нашето ментално и физическо състояние е чудесно начало.

Ако ваш колега често ви кара да изпитвате негативни емоции, то това не помага в дългосрочен план. Ако си позволява да прилага над вас психически натиск, то е важно да вземете нещата в свои ръце. Когато дълго време позволявате на някой да взема превес над вас, това само ще увеличи неговата сила и увереност, че има власт над емоциите ви и че лесно може да ви разклати.

Емоциите – всички ги изпитваме

Работното място изисква да демонстрираме овладяност, търпение и толерантност към околните. Това са част от характеристиките на професионалното поведение. Но не сме роботи и не можем да изключим чувствата си. Това означава да не сме твърде строги както към себе си, така и към околните. Силните емоции се изписват на лицата ни, дори когато се опитваме да го прикрием. Ако забележите, че някой колега видимо е разстроен, подкрепете го и покажете съпричастност. Не игнорирайте някой, който изпитва силна емоционална болка.

Невербална подкрепа

Когато искате да помогнете на колега да се успокои, не се притеснявайте да дадете освен вербална и невербална подкрепа. В такива случаи прегръдката е като лекарство за човек, който изпитва силни емоции. Докосването стимулира производството на окситоцин, а този хормон ни помага да чувстваме свързаност и близост с околните. Този хормон има буквално лечебен ефект в подобни ситуации, действа бързо и ефективно. И няма странични ефекти. Това, което е важно да имате предвид, че прегръдката и скъсената дистанция са подходящи, когато някой изпитва тъга, но не и когато е силно фрустриран.

Пространство и време за размисъл

Силно негативните емоции могат да ескалират, ако се опитвате да скъсите дистанцията и да карате някой да ви сподели какво го е разстроило. В такива ситуации е много по-подходящо да дадете пространство на този човек. Дистанцирайте се и дайте време емоцията да се уталожи. Не бързайте и не пришпорвайте допълнително ситуацията, за да не провокирате обратен ефект. Ако водите разговор с човек, който е ядосан на вас, покажете, че разбирате чувствата му, но не се чувствайте длъжни да се съгласявате, ако това не е така. Достатъчно е да демонстрирате разбиране. Когато емоциите утихнат ще можете да обсъдите защо нещо се е случило и как може да се действа занапред.

Да се посмеем заедно на стреса

Дори най-стресиращата ситуация има начин да бъде преодоляна. В голяма степен заслуга за това имат смехът, хуморът и закачките. Не се вземайте твърде насериозно. Всичко става много по-леко, приятно и постижимо след чаша кафе и размяна на шеги с колегите. Това ще ви помогне да погледнете с нови очи над ситуацията и да се почувствате по-добре отвътре. Смехът е силен инструмент, който ще ви помага да преминавате с усмивка през предизвикателствата на работното място. Едни от най-успешните в службата са именно тези, които успяват да се радват на живота и запазват психическото си здраве. Научно доказано е че смехът може да помогне много за постигането на това.

Не поощрявайте Кралиците на Драмата

Имате ли колега, за който е характерно да използва емоциите, за да получава това, което иска? Винаги привлича вниманието върху себе си и кара всички да се съобразяват с торнадото от връхлитащи емоции? Това се е превърнало в неговия/нейния начин да кара всички да внимават с него/нея. За Кралиците на Драмата са характерни виковете, хвърлянето на предмети, демонстративно подминаване, игноритане на околните и т.н. Драмите, сълзите и избухванията неусетно може да станат причина да започнете да „стъпвате на пръсти“ около тях – съобразявате какво ще кажете, всяка ваша крачка е продиктувана от това да не събудите „звяра“. Това е желания ефект от хората, които използват емоциите си, за да манипулират останалите да правят това, което те пожелаят. При следващ подобен случай просто кажете „Виждам, че сега си трърде разстрен/а, за да разговаряме. Когато се успокоиш може да продължим разговора“.

Ами клиентите?

Дори да сте направили всичко за един клиент, той може да бъде недоволен, ядосан и разстроен. Дори да няма логическа причина за това, той да е много емоционален по темата. Какво може да направите в този случай? Не се опитвайте с логически доводи да намерите изход от ситуацията. Покажете съпричастност, демонстрирайте разбиране и се заредете с търпението да го изслушате. Знаете ли, че можете да предотвратите ескалирането на емоциите, като наклоните главата си и леко кимнете три пъти, докато го слушате? Тези невербални жестове казват: „Разбирам ви, слушам ви, разкажете ми повече, с вас съм“. Това със сигурност ще помогне да откриете причината за недоволството и клиента ще се успокои, че проявявате разбиране и че е бил изслушан. Така много по-лесно ще намерите и начин да се справите със ситуацията.

План за евакуация

Какво може да направите, за да овладеете своите автоматични реакции на замръзване, бягство и битка? Ще заемем съвет от хората, които тренират, за да реагират логично по време на силно стресови ситуации. Това са например пожарникарите, специалните части, лекарите и т.н. Те също изпитват силни емоции, но успяват да действат логично, въпреки това. Ключът е в подготовката и практиката. Ако ваш колега често избухва, то помислете какво може да направите следващия път, когато това се случи. Най-вероятно е свикнал хората да не влизат в конфронтация и „номерът винаги да минава“. Вероятно сте забелязали повтарящ се модел на поведение, което е характерно за него. Представете си евентуална стресова ситуация и планирайте асертивни реакции, които биха ви помогнали да отстоявате себе си. Може би до момента сте се опитвали да реагирате като се опитвате да водите разговор, но това не е работело? Тогава опитайте по-резервирано поведение и дистанцираност. Целта на планирането на емоциите е да можете да се подготвите и да овладеете максимално своите реакции, като по този начин демонстрирате, че сте човек, който не може да бъде разклатен лесно.

 

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на „Наука за хората“, компания, специализирана в провеждането на обучения по ефективно общуване и невербална комуникация. Може да кандидатствате за безплатно място в Лятната обучителна програма на „Наука за хората“ и да научите всичко важно за социалното общуване и езика на тялото.


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE