С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Как да убедите шефа във вашата гледна точка?

Ина Иванова • 30.04.2019

При това – без да се налага да се карате с него!

Как да убедите шефа във вашата гледна точка?
 © iStock

Искате да предложите идея, която вашият шеф да одобри? Очаквате, че може предложението ви да бъде отхвърлено или че ще бъдете поставени в отбранителна позиция, докато се опитвате се да защитите тезата си? Подобен подход рядко ще доведе до решение, което ще е удовлетворяващо за вас. Не е добър вариaнт и да се впуснете в спор с шефа... Каквото и да е желанието ви, запомнете – най-добрият начин да спечелите спор е да го избегнете.

В тази статия няма да откриете готови решения, защото при всеки човек подходът изисква индивидуално отношение. Ще научите как да забелязвате неща, за които не сте се замисляли, плюс няколко съвета, които ще направят комуникацията в офиса по-лека и приятна.

Успешното общуване не се основава на манипулация или заставяне на околните да признаят, че нашето мнение е най-правилното. Ключът към хармоничните отношения в работата е в намирането на общ език, точното време, подход и желание за съвместност и екипност.

Декодиране на кода на общуването

© iStock

Преди да предлагате каквото и да било, важно е да декодирате езика, който отсрещната страна възприема като най-разбираем. Какво означава това, ще попитате? Всеки от нас възприема информацията чрез нашите сетива и съответно хората се делят на три типа.

Зрителен тип: най-често срещаният тип (60-70% от хората). Такъв тип човек често може да бъде чут да казва „ще видим“, „нека погледна“, „от моя гледна точка, аз виждам нещата така...“, „ела да се видим за малко“, „нещата изглеждат добре“ и т.н. Този тип обича да си представя как изглеждат нещата, за които става дума или да са онагледени чрез графики, изображения, видеа.

Слухов тип: около 20% от хората. Активен слушател и съответно чудесен комуникатор, защото обръща особено внимание на това, което другите казват. Отличава се и като бъбривец, защото има много какво да каже и иска всички да чуят мнението му. Може да го забележите да си говори сам, когато се опитва да си „подреди мислите“ или е под стрес. Особено добре възприема научните факти и информацията, поднесена под формата на числа и статистики. Можете да го чуете често да използва фрази от рода на: „нека се чуя с него“, „чувам, че се чувствате добре в новия офис“, „искам да чуя какво мислиш за...“, „това звучи добре“ и т.н.

Кинестичен тип: най-рядко срещаният тип. Буквално иска да вкуси, докосне и помирише нещата. Отличава се като спокоен човек, който не взема прибързани решения. С него може да се затрудните да отгатнете какво има предвид, защото обича да си служи с недиректен подход и намеци. Този тип човек винаги се старае да скъси дистанцията и да докосва околните. Разчита много силно на интуицията си и на вътрешното си усещане. Често ще го чуете да казва: „усещам, че това е добър план“, „чувствам, че идеята не е много добра“, „интуицията ми подсказва...“.

Как да определите кой тип е вашият шеф?

© iStock

Заслушайте се какви изказвания прави, разгледайте мейлите, който пише. След като знаете какъв тип е той/тя, ще ви е по-лесно да говорите на неговия/нейния език, така че посланието ви да се възприеме. Когато знаете всичко това, може би ще осъзнаете защо с някои хора комуникацията ви не е протичала гладко и сега

вече може да промените това.

Бонус съвет: когато правите презентация пред повече хора, постарайте се да

ангажирате и трите типа сетивност чрез комбиниран подход. Освен PowerPoint

слайдове, добавете разпечатани графики със статистика и числа, видео или аудио (ако е приложимо), както и неочаквани картинки, които да събудят „спящите мозъци“ с нещо, което да ги накара да изострят вниманието си. Така информацията ще може да бъде видяна, чута, докосната и съответно приета от повече хора (както и от шефа ви).

Кафе-паузите – времето за предложения

© iStock

Искате да представите идея или да помолите за нещо, но не знаете кога е подходящият момент? Научно доказано е, че кафето ни прави по-отворени към идеите на другите и предразполага да приемем чуждото мнение, дори да е различно от нашето. Освен това кафето ни кара да се чувстваме в по-добро настроение. Така че, кафе паузите може да се окажат особено подходящи да представите на шефа си идея, която той/тя да приеме. С какво още помага кафето на успеха ни в убеждаването? То подобрява концентрацията и повишава усещането за взаимност. Това ще е още един плюс, защото ще бъдете изслушани по-внимателно. Не забравяйте, че всичко е важно да бъде с мярка, дори и кафето, защото всички тези положителни неща, може да имат обратен ефект – като умора, раздразнителност, нервност и т.н.

Формулата на желанията

Когато отправяте конкретна молба към шефа си, винаги съчетавайте причината с думичката „защото“. Нашият рационален мозък е свикнал да свързва „защото“ с логична причина, която съответно да се вземе под внимание. Изследвания, направени за влиянието на тази дума, показват, че положителният отговор на отсрещната страна може да се увеличи с до 94%! Разбира се, това зависи от сложността и тежестта на молбата, но със сигурност си заслужава да се възползвате повече от тази формула на успеха.

Използвайте тези подходи и ги пригодете към вашия личен стил на общуване. Дори вашият шеф да е резервиран, ако сте достатъчно наблюдателни, ще успеете да откриете път към общуването с него/нея, без да се налага да се конфронтирате в желанието си да постигнете това, което искате.

Ина Иванова
Ина Иванова

Ина Иванова е организационен психолог и съосновател на „Наука за хората“, компания, специализирана в провеждането на обучения по ефективно общуване и невербална комуникация.


В новия брой

Корицата на ELLE България с ексклузивна сесия и интервю в броя със Селин Дион