С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Превключването между табовете застрашава успеха ви

Петра Денчева • 12.02.2019

Много от хората и задачите, които искат вниманието ви, ще бъдат по-добре обслужени, ако почакат малко. Вижте защо!

Компютърът, нашата работна среда, също има нужда от ред.
Компютърът, нашата работна среда, също има нужда от ред. © iStock

Знаете ли, че средностатистически превключваме между табовете на екрана по 37 пъти? В час! Учени вече доказаха колко вредно е това за способността ни да се концентрираме по време на работа. Онова, което е по-малко очевидно, е как тази динамика работи и по обратния път.

Серия от психологически експерименти демонстрира, че упражнявайки импулсен контрол – съпротива на напрежението, тоест, съгласявайки се да направим нещо, което никак не ни се прави – намаляваме собствената си издръжливост за изпълнение на последващи задачи и подриваме способността си да взимаме добри решения.

Силата на изкушението

Казано по-просто, дори когато устоите на изкушението да се присегнете за телефона си или да отворите още един таб на компютъра, вие все пак сте психологически компрометирани от самия факт, че опцията да го направите продължава да съществува.


КАК ДА СЕ ОТЪРВЕМ ОТ СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ ПО ПРАЗНИЦИТЕ


Как тогава да запазим разсъдъка си здрав, работата – продуктивна, а дните – щастливи? Алекс Сойунг-Ким Панг (специалист по история на науката, футурист и автор на книгата „The Distraction Addiction“, в която съветва как да се сдобиваме с информация и да общуваме, без да гневим близките, да дразним колегите и да унищожаваме душата си) съветва да не забравяме, че нашето собствено време и внимание са безценен ресурс:

„Много от хората, които искат вниманието ви, ще бъдат по-добре обслужени, ако почакат малко – до момента, в който можете да им отделите пълния си капацитет.“

Без отговор

Кал Нюпорт, професор по компютърни науки от Джорджтаун и автор на книгата „Deep Work“, смята и че трябва да се съпротивляваме на порива да изглеждаме продуктивни, като извършваме работа по видим начин:

„Изпращането на имейли по всяко време, посещаването на много срещи и постоянното писане на съобщения може и да изглежда продуктивно, но всъщност не е“, казва Нюпорт. „Не всеки имейл заслужава отговор и препоръчвам на хората да пренебрегват тази практика. Просто не отговаряйте в случаите, в които може да се мине и без това!“

Стилни планъри за новата година

Назад Напред

Не пропускайте да въведете ред и в отношенията си със смартфона. „Тези устройства са като невъзпитани 4-годишни деца. Искат вниманието ви през цялото време“, обяснява Панг. „Когато имат да ви показват нещо, искат да го погледнете веднага. Нямат усет за лични граници.“

Дигитален детокс

Вместо това телефонът ни трябва да бъде като секретарка на изпълнителен директор – да ни прикрива, когато трябва, и да възпрепятства прекъсванията без основателна причина.

Компютърът ни – нашата работна среда – също има нужда от ред. Или поне от програми, които да менажират какво да се появява приоритетно на екрана, да пресяват нотификациите за имейли и да правят невидими табовете, които не използваме в момента.


КАК ДА ВОДИТЕ ПРЕГОВОРИ ЗА ПОВИШЕНИЕ


Нюпорт препоръчва и да си починете от социалните медии с цел да проверите кои от тях са ви действително необходими и кои – излишни. Не е нужно да деактивирате акаунтите си. Достатъчно е да спрете да ги ползвате в рамките на месец. А в края му за всяка от социалните медии, в които сте регистрирани, си задайте два въпроса: дали изминалите 30 дни щяха да са по-добри, ако бяхте ползвали услугата, и дали някой се е впечатлил, че не сте. Там, където отговорът и на двата е отрицателен, можете спокойно да закриете профила си.


В новия брой

Мария Илиева на корицата на новия брой на ELLE