С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Сълзи в офиса: да или не?

06.04.2015

Вижте как емоциите може да са бизнес оръжие или убиец на кариерата

Сълзи в офиса: да или не?
 © Shuttersock

Все повече шефове приемат плача в офиса за знак, че служителите влагат всичките си емоции в офиса. Кое е по-добре: да си като буреносен облак или да сложиш маската на хладнокръвието?

Неконтролираната свръхемоционалност не е добре приета в работата. Сигурно сте го почувствали, ако някога сте плакали над бюрото. И нека сме честни – много служители са доста изобретателни, когато се наложи да прикрият сълзите си. Защо изпитват вина? При положение че прекарват много време в напрегната работна обстановка, емоциите им би трябвало да изкарат наяве най-доброто от тях!

Без драми, моля!

Когато мой служител току-що е преживял любовна раздяла, му казвам да си почине един ден и да се върне на другия в по-спокойно (и по-креативно) състояние. Ако на някого натоварването в работата му пречи да спи нощем и го избива студена пот, измислям начин да го облекча чрез поставяне на приоритети или делегиране на част от задачите на друг служител“, обяснява Маргарита, ръководител на 15-членен екип. „Но не толерирам сълзите! Офисът не е място за истерици, за повишаване на глас, шумни кавги или рев. Ние сме тук, за да работим. Ако нещо ти идва в повече, по-добре излез да се разходиш за малко около сградата.“ Много други шефове също мислят така: да се справяш с неприятни ситуации, преди те (или ти) да са стигнали точка на кипене, също е част от това да си вършиш добре работата.

Балансът на силите

Гледката на ридаещ колега събужда съжаление в повечето от нас. Но в мига, в който се превърнем в негов утешител, ние изглеждаме силни, а той – не. Предложили сме му кърпичка плюс няколко ободряващи думи, след което отношенията ни не са същите. Без значение дали сълзите са били заради лош шеф или лош съпруг, показването на слабост и сила е нарушило баланса в наша полза. Като в историята на София, маркетинг директор, която избухнала в сълзи след среща с управителя на фирмата. Успокоила я нейната заместничка и това било колкото мило, толкова и ангажиращо за София. „Два дни по-късно заместничката ми закъсня ужасно много за работа, без да ме предупреди. Друг път бих й направила забележка. Тогава обаче почувствах, че не мога, защото тя се беше държала толкова добре с мен. Стана ми неприятно – не можех да реагирам така, както исках. Отне ми месеци да си възвърна авторитета и се погрижих никога повече да не реагирам емоционално в офиса“, казва София.

Професионалната ревла

Тя е царица на драматизирането и няма нищо против да пролее няколко (или повече) сълзи, за да получи това, което иска. Плачът е просто част от арсенала й за насочване на нещата в нейна полза. „На седмичната оперативка колежка от друг отдел представи един от най-добрите ми проекти като свой“, казва Александър, директор „Продажби“. „Бях бесен! Знаех, че го е откраднала чрез наш общ познат. Изобличих я пред всички, но вместо да отрече или да се извини, тя избухна в сълзи. Срещата беше прекратена. Шефът ми каза да стоя настрана, а тя напусна стаята с одобрението на всички и... с моя страхотен проект!“ Причината „професионалната ревла“ да съществува, е проста: всички избираме по-лесния път, когато ни се наложи да се справим с плачещ колега. Не сме ли по-внимателни с онези, за които знаем, че се разстройват лесно? Поемаме тяхната работа, за да им помогнем, или не им посочваме слабите им страни, защото не искаме да се стига до драматични сцени.

Да бъдеш открит

Преди десет години, когато започнах работа, сълзите в службата бяха „забранени“. Ако ще плачеш, го правиш скришно, зад затворената врата на тоалетната. Да се поддадеш на емоциите си пред колеги беше убиец за кариерата, признание, че си неспособен да се справиш с работата“, казва 31-годишната юристка Ана. Днес обаче изблиците на емоции са станали по-приемливи, дори добре приети – белег за това, че си отдаден на работата, че ти пука и че споделяш екипното мислене.

Наблюдатели обясняват това със смяната на поколенията. За младите служители прикриването на емоции е старомодно, а да поплачеш в офиса е начин да бъдеш открит. Затова модерните фирми имат гъвкава работна политика и зони за почивка. Няколкото проронени сълзи там са просто още един пример, че е време да спрем да делим бизнеса от личните дела.

Да се поддадеш на емоциите си пред колеги някога беше убиец за кариерата

Обратна връзка

Все повече отдели „Човешки ресурси“ се отнасят с разбиране към сълзите в офиса. Те не са нещо, за което да получиш дисциплинарно уволнение. „Политически коректният метод за справяне с „емоционалното наводнение“ е да дръпнеш служителя настрана – в конферентната зала например, и да проумееш какво не е наред, след което да го изпратиш обратно в отдела му с окуражителна усмивка. Ако човекът се наплаче добре, ще му олекне и може да стане по-продуктивен“, твърди 29-годишната британка Джема, която е HR мениджър. „Плачът е нещо естествено, особено в стресиращи ситуации. Не бихте искали да работите с роботи, нали?

Време е да спрем да делим бизнеса от личните дела

Повече разбиране

Банковият мениджър Алън Дикинсън от Лондон ръководи отдели вече четири десетилетия. „На последната ми длъжност бях отговорен за 45 хиляди души. Всички те работеха под напрежение. Веднъж един младши мениджър се разплака пред мен. Беше трупал напрежение, защото е искал да се справи, без да натоварва никого. Но всичко се изля. След тази случка той стана по-добър в работата си, а и мой много добър приятел. Когато се случи колега да се разплаче в службата, се опитвам да разбера каква е причината.

Малко повече разбиране - всички можем да го проявим на работното място. Няколко (нека обаче са само няколко) сълзи могат да стопят професионалните прегради, което е полезно. Само помнете: ако се наложи да излеете емоциите си, завършете пороя с разговор за напрежението, което сте изпитали. Ако успеете, ще получите нещо повече от кърпичка!

Ако служителят се наплаче добре, може да стане по-продуктивен

Емоциите като бизнес оръжие

Най-добрите решения в бизнеса са вземани от хора, които изпитват силни емоции, докато правят избора си. Това доказа наскоро експеримент, проведен от бизнес училището на университета в Мериленд и департамента по психология на Бостънския колеж. В продължение на един месец представители на различни инвестиционни клубове трябвало да симулират, че купуват и продават акции, като преди всяко инвестиционно действие описвали чувствата, които изпитват. Изследователите оценили ефективността на взетите решения, като се съобразили с възрастта, инвестиционния опит и възвръщаемостта на решенията, взети от доброволците. Резултатите: по-силните емоции помагали на участниците да се справят по-добре от онези, които си придавали безпристрастен и спокоен вид. Учените обясняват това с факта, че силните емоции засилват вниманието и паметта.


В новия брой

Анджелина Джоли на корицата на новия брой на ELLE България