С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Помислете, преди да извадите картата!

Мадлен Николова • 29.11.2019

Няколко съвета за сезона на големите намаления

Помислете, преди да извадите картата!

Сезонът на големите намаления, започващ с така дискутирания Черен Петък и завършващ с края на сезонните намаления някъде през февруари, е сезонът на масова консумация. Подаръци! Отстъпки! Оферти! са лозунгите, които ни заливат от всяка витрина и реклама. Понякога звучат толкова добре, че е твърде вероятно константното повторение да завърши с покупка, от която може би имаме нужда, а може би (по-скоро) не.

Казвам всичко това, защото промотирането и рекламирането от страна на всички магазини и всички марки и всички уебсайтове, които разчитат на нас да купим нещо за себе си или за нашите любими хора, завършва с голяма прогорена дупка в портфейла рано или късно. Огромна част от нещата, които в крайна сметка попадат в дома ни, не са били нито планирани, нито жизнено необходими. Аз лично тази седмица почти се изкуших от поне три дълбоко непрактични рокли, пижама на елени и миксер за смутита.

Имам ли нужда от нещо от изброените? Не. Твърдо не. Бях ли на косъм да извадя дебитната си карта? О, да.

Всеки път, когато действам под въздействие на така нареченото празнично забаламосване, съжалявам за това. Осъзнавам, че всъщност не ми харесва покупката или че имам по-добра версия, или че по-добра версия съществува другаде и съм направила грешка. Като обеца на ухото, все още помня предколедния сезон на 2015-а, когато в 1 след полунощ пазарувах от не по-малко от дузина отворени прозорци на браузъра ми за сума равна на два наема (датски). Оттогава много неща се промениха, слава богу.

Не Черен Петък, намаленията и нестихващото желание на магазините да се доберат до изкараните с труд пари в нашите банкови сметки са виновни. Виновни сме самите ние и липсвата на самоконтрол. Липсата на ясно начертан план за пазаруване и липсата на воля той да бъде спазен до последната точка, без добавени в последната минута емоционални покупки. Защото още една истина е че:

1. Ние все пак трябва да купим подаръци на определена група любими хора, и 2. Това е идеалното време да си намерим нови зимни ботуши, защото старите започнаха да пропускат вода, а времето няма да става по-слънчево скоро.

Иначе казано, сега е моментът да се възполваме от добре подбрани оферти за нещата, от които наистина имаме нужда.

Желанието да не повторя собствените си глупави грешки от предишни години, ме вдъхнови да разработя удобен списък с въпроси, които да си задавам, преди да пазарувам. Основната цел на този списък, който е валиден за всички видове модни артикули, е а) да не съжалявате за покупката, б) да ви спести дрехи за "специални поводи", които "може да ви потрябват", но действително ще висят с етикетите на закачалката завинаги, и в) да отсеете тези покупки, които ще направят живота ви по-лесен. Ето го и него.

Списък с въпроси, които да ни спасят при сезонните намаления

1. Притежавам ли вече нещо, което сизпълнява същата функция? Имам ли вече такъв артикул у дома, който се различава единствено с подробност? Ще ми се да си бях задала този въпрос преди две години, когато бях събрала шкаф, пълен с измиващи гелове за лице. 
2. Тази нова опция толкова по-добра ли е, че бих платил за разликата с вече подобен артикул в гардероба ми? Колко чифта скини дънки в мастилено син оттенък са й нужни на една жена, в крайна сметка...
3. Ще намали ли времето, прекарано в чудене какво да облека? Или ще повдигне още въпроси от типа на "Нямам с какво да го нося.... Май трябват нови обувки за него"?
4. Имам ли готов аутфит/комбинация, с която ще го нося? Никога, никога не попадайте в капана на лавинообразното пазаруване - идеята, че за да купите така желаната пола Х, ще трябва да закупите и пуловер Y и боти Z
5. Мога ли да си го позволя? Това важи особено при обмислянето на покупка на дизайнерски артикул с цена двойна на наема ви. Да, чантата на Gucci е красива класика, но не и ако означава, че ще се чувствате виновни когато я носите до супермаркета, понеже се налага да пестите от хапване с приятелки навън. Разполагайте се реалистично според възможностите си. 
6. Ако не беше намалено, бих ли си го купила? Много добър начин да засечете, че рекламата си играе със здравия ви разум. Ако единствената причина да обмисляте даден артикул е намалението в цената, това трябва да ви говори, че не ви е необходим за оптималното ви съществуване. 

Надявам се този списък да доведе до един по-разумен предколеден сезон, в края на който не ви е страх да погледнете числата в онлайн банкирането си.


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE