Преминете към основното съдържание

Що е то нормкор в козметиката?

Стремежът към природата, лекотата на ежедневието и щастието от семплия начин на живот е това, което наричаме нормкор. Как обаче тази тенденция навлиза в света на красотата?
© iStock

Чували ли сте за нормкор? Всъщност терминът произлиза от английските думи – normal, като нормално, естествено, и core, или основа, среда, сърцевина. Нормкор е позната от модата тенденция, с която наричаме онзи стил в облеклото, по който се увличат хората, уморени от модата. Днес тази тенденция се пренася във всеки аспект на живота. Да живеем по-просто, стъпили стабилно на земята, да се научим да се наслаждаваме на простите неща и да се отнасяме към своята външност спокойно и с капка ирония – ето това са основните постулати на новото глобално явление, което подкрепят не само някои модни марки, но и много козметични брандове.

Да бъде семпло!

За разумно отношение към себе си и околните заговориха не само малките компании, произвеждащи натурална козметика, но и големите марки. Например кампанията на Dove „Моята красота, това съм аз“ или пък инициативата на Braun #breakfree, която призоваваше да не критикуваме другите жени и да сменим злобата със самоирония. Легендарната марка Lancome пък избра за своя муза Каролин де Мегре – модел с нетипична красота, която мотивира жените да бъдат свободни. Друга тяхна муза, Дария Вербова, отделя повече време на лодката си, отколкото да си слага червило или спирала. Натуралността, която се основава на силата и свободата – това е тайната на красотата според нормкор. Разбира се, няма как да се откажем от козметиката, но изборът, който правим, трябва да бъде внимателен и осъзнат. „Хората се научиха да демонстрират зрялост и способност да оценят докъде се простират възможностите на козметиката“, счита Саймън Дунан, креативен директор на магазините Barneys New York. „Ясно е, че дори луксозният антиейдж крем не може да замени инжекциите. Но ето – да придадем на кожата поддържан вид, да си подарим приятни усещания и удоволствие от употребата – това е нещо друго“, допълва Дунан.


КАК ЕДИН МОДЕЛ ОТ НЮ ЙОРК СТАНА БУШМЕН В НАМИБИЯ


Завръщане в бъдещето

Отказът от високотехнологични формули и молекули, които се осланят не на природата, а на химията, се превръща в съзнателен избор на много козметични компании. Тази теза се поддържа от бохемската интелигенция в козметиката, например марки като Sisley. „Продуктите трябва да се състоят от проверени във времето натурални съставки, а не от синтетични такива“, уверени са от марката. Многофункционалността също е част от тенденцията нормкор, което дава свобода и води към разумно потребление. Лимитираното производство, научно-изследователката работа и натуралните съставки са принципите, на които стъпват всички последователи на нормкор в козметичния бизнес. Често компании, които влагат милиони в научно-изследователка работа или в търсене на най-добрите съставки, всъщност залагат на доста семпли, дори невзрачни опаковки. Но в крайна сметка вие за външния вид на продукта ли плащате или за ефективността му?

Простите истини

Що се отнася до ежедневната грижа, в нормкор се счита за правилен подходът „колкото по-просто, толкова по-добре“. „Още 20 минути сън сутрин – това е съкровище. Достатъчно ми е само да измия лицето си със сапун и да нанеса крем“, казва моделът Кара Делевин. Чудесно! Когато си на 25 г., ще кажете вие. Но все повече специалисти твърдят, че е много по-добре да почистваме кожата си с добрия стар сапун. Загърбили сме простите и полезни начини да се грижим за себе си за сметка на сложните няколко степенни почиствания например. А сапунът прекрасно премахва омазняването и замърсяванията. Разбира се, хубаво е да заложите на сапун, създаден специално за вашата кожа, каквито повечето марки предлагат. След измиване е добре да подсушите лицето с хартиена кърпичка, вместо с хавлиена кърпа. След това в действие идва главният играч – серумът, който ще накара дори и най-обикновеният овлажняващ крем да работи по-ефективно.


КОЛКО ВОДА ТРЯБВА ЗА НАПРАВАТА НА ЕДНА ТЕНИСКА?


Етика и естетика

„Когато пазаруваме, ние нямаме право да мислим само за своите примитивни интереси – казва социологът Дейвид Брукс – купувайки нещо, ние сме длъжни да участваме в социалната трансформация“. Подбирайки козметиката си, все повече хора се стремят да озеленят планетата, да научат децата си на екология и да съхранят популацията на изчезващите видове. „Всяко решение за покупка съдържа в себе си и морален избор“, смята специалистът по етика Джон МакМартри. „Например, избирайки органични продукти, ние гласуваме за развитието на околната среда.“ Според нормкор новите правила за финансова коректност трябва да превръщат благосъстоянието в духовност, а понякога и в интелектуални преживявания. Антицелулитният крем за 300 долара е ненужен, а престоят в детокс клиника за няколко хиляди свидетелства за загрижено отношение към собствените ни ресурси.

Най-доброто за нас

И все пак, как нормкор тенденцията може да ни помогне да живеем по-добре, без да се отказваме от удобствата и удоволствията, на които сме свикнали?Просто си създайте собствена зона на комфорт и гледайте да не я напускате. Със сигурност е по-добре да изпълним живота си с нещо интересно, ценно и прекрасно, отколкото фанатично да се борим с възрастта, купувайки безкрайно много продукти. Ограничете се до това, от което наистина имате нужда. И ще видите колко спокойно, приятно и леко ще ви стане. Поздравления – сега сте се научили да цените живота. А всъщност точно това е нормкор.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser