Преминете към основното съдържание

Унисекс? Не, унисекси!

Козметиката все по-решително се отказва от предразсъдъците и това много ни харесва
© iStock

Оказва се, че в света на козметиката има сериозен сексизъм. Според Американския съвет на потребителите, продуктите с женски дизайн на опаковката струват между 7% и 10% по-скъпо в сравнение с мъжките. Става въпрос за т.нар. pink tax, която и до ден днешен предизвиква много коментари в социалните мрежи. Тук не говорим за продукти със специални формули, предназначени конкретно за мъжката или женската кожа например. Затова все по-често много мъже (или жени) използват продуктите на половинката си, което е не само изгодно, но и много ефективно. И марките бързо се ориентират в новата обстановка.

Моето тяло си е моя работа

© iStock

„Не разбирам защо постоянно се лепят етикети, които да ни ограничават“, заяви преди време вокалистката на I Blame Coco и дъщеря на легендарния Стинг, Елиът Самнър. Заедно с Кара Делевин тя стана лице на пансексуалните – хората, които задраскват разделянето по полов признак и пренебрегват всички ограничения, независимо дали става въпрос за избор на партньор или храна. Следвайки вятъра на промяната, все повече козметични, а и модни брандове, лансират продукти, които са ефективни, не защото са предназначени за мъже или жени, а защото са за суха или комбинирана кожа, склонна към възпаления или хиперпигментация, антиейдж и т.н. На много от сайтовете на марките дори вече няма категории за мъжки или женски продукти, а такива според нуждите на потребителя. Което е особено хитър ход – защо да ограничават аудиторията си, когато могат да я разширят дори още повече?

Новият сексапил

Днес все повече марки не избират за рекламни лица модели, които излъчват явен сексапил. Търси се по-дълбок смисъл на красотата – в сдържаността, в мярката, без излишно кокетство или маниерност, без агресивно-женствена визия. Спомнете си за превърналия се в култов рекламен клип на аромата Kenzo World. Младата актриса Маргарет Куели е с доста невъздържано, дори грубовато поведение, което в никакъв случай не би се възприело като секси в класическия смисъл на думата. И все пак тя е секси! Защото изживява своето женско освобождение.

Олфактивни кодове

Парфюмерията е една от сферите в козметиката, която първа реагира на новите социални тенденции. За първия унисекс аромат се смята лансираният през 1994 г. CK One. Той определено е първият „бунтар“ в парфюмерията не само от гледна точка на джендър посланието си, но и защото не е традиционен, не е френски. Той е американски и в този смисъл ухае на свобода. Разбира се, много други марки също имат унисекс ухания. Сред най-активните в това отношение са Tom Ford, Hermes и Van Cleef & Arpels. Hermes дори не харесват определението „унисекс“, а предпочитат да използват словосъчетанието „аромати за споделяне“. Но това не се отнася само за парфюмите. Guerlain например има линия продукти за баня, Les Delices de Bain, чиято цитрусово-мускусната композиция стои еднакво добре и на мъжка, и на женска кожа.

© iStock

Нестандартният избор

Наскоро една приятелка ми сподели: „Не мога да открия дамски парфюм, който да ми харесва. Ще е странно ли да нося мъжки?“. Учудих се на въпроса й не защото съм се възмутила от избора й, а защото ми е непонятно как в този свят без граници някой може да се притеснява от това, да прекрачва измислени граници. Също както мъжете могат да си татуират цъфтящи рози, без това да изглежда странно, така и ние, жените, можем да се облеем в нотките на любимия ни мъжки аромат. Отговорих й, че що се отнася до красотата, няма нищо странно. Освен модата от 80-те, разбира се. Цитирах й и едно скорошно проучване, според което половината от мъжките аромати се купуват от жени. Е, може би голяма част ги избират вместо половинките си, но сме сигурни, че го правят, за да могат, когато се облегнат на рамото му, не само да усетят аромата, но и да го прехвърлят върху собствената си кожа.

Вижте нашата селекция с унисекс продукти в галерията.

messages.loading
Горе
ELLEworldtwitter-logo-silhouettepinterestinstagram envelopeyoutubemenuclose chatalarmexclamation-signwarninglocked-padlockfavorite-heart-buttonmagnifying-glassdown-arrowuser