С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Четири крачки към душевното равновесие

06.05.2015

Съвети от професионалист как да се справите с негативните мисли и емоции

Четири крачки към душевното равновесие
 © Thinkstock

Московският психотерапевт Марк Сандомирски споделя съветите си онлайн. Знаем, че негативните мисли и чувства ни пречат да живеем пълноценно, дори блокират енергията ни за действия. Препоръките на професионалиста са лесно приложими. Ето какви са те.

Стъпка 1: антистрес психологически одит

Съставете списък със своите негативни емоции и повтарящи се мисли и си изяснете какво именно ви плаши и депресира. Добре е да направите този самоанализ за около две седмици. Записвайте в моментите, в които ви нападнат черни мисли или емоциите ви се отразяват дори на физиката ви. Когато сте готови с този списък, тогава може да пристъпите към логическите опровержения на тези ирационални негативни мисли и страхове.

Стъпка 2: внимание към телесните усещания

Обърнете внимание на това какви неприятни физически усещания съпровождат негативните мисли. В продължение на един ден наблюдавайте какъв е физическият дискомфорт (буца в гърлото, тежест в гърдите, затруднено дишане). Това са знаците, които ни показват, че от възрастни се връщаме в състоянието на „дете“, когато сме безпомощни (т. нар. регресия) и попадаме във властта на неуправляемите емоции. С други думи в момент на стрес контролните функции на мозъка ни преминават от лявото полукълбо, което отговаря за логиката и рациналността към емоционалното дясно полукълбо. Ето защо, когато ни нападнат негативни мисли, ни е трудно да спорим със самите себе си.

Всеки път, когато забележите неприятни телесни усещания, трябва да направите кратка мислена пауза за няколко секунди и да си кажете: „Стоп! Знам какво се случва сега – преход към една илюзия. В действителност аз съм възрастен човек и съм си самодостатъчен. Мога да го спра и да се върна в зрялата ми възраст.“

За това много помагат различни техники. Например самомасаж в различни биологично активни точки или няколко дълбоки вдишвания с кратки издишвания, или за кратък период да дишате в ритъма на пулса (синхронизирането се прави така, че по между вдишването и издишването да се следи да има еднакъв брой удари на пулса). Може да си направите енергичен самомасаж там, където изпитвате неприятни усещане: около сърцето или зад гръдната кост.

Стъпка 3: осъзнаване на главното

В моментите, в които ви нападне унинието, спомнете си за вашите важни житейски цели (заради какво живеете): в сравнение с тях всички проблеми са временни. Да помислите за близките си и за тези, които обичате, е важно за собствените ви емоции. Това е свойство на зрелите личности – да осъзнае човек, че не живее само заради себе си. От друга страна това помага да усетите, че няма да останете сами в трудна ситуация. Мислете си, че след като друг е минал подобна криза, значи ще я минете и вие.

Стъпка 4: изпълнение на плановете

Вместо да изпитвате страх и съмнение, преминете към конкретни действия! Помислете си: какво мога да направя на практика, за да се подобри ситуацията? Направете си план за известно време напред и го следвайте. Водете си дневник и си отбелязвайте: какво сте направили, какво сте пропуснали, какво се е променило, как ви се е отразило. В психологията това се нарича сублимация Когато действате осъзнато, премахвате вътрешното напрежение и пренасочвате енергията си за постигане на целите си.


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE