С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Истината за популярните INSTAGRAM постове

Петра Денчева • 30.11.2017

Дали всичко зад кадър се случва спонтанно и с лекота? Един експеримент, в който позите и парите мерят сили с истинския живот

А вие мислехте, че я е снимал приятелят ѝ?
А вие мислехте, че я е снимал приятелят ѝ? © iStock

Виждала съм какво ли не в мрежата, правено, снимано и поствано с ясната цел да бъде харесано от възможно повече хора. Жените сме особено изобретателни, когато става дума за привличането на внимание. Но какво се случва, когато един обикновен мъж – млад баща, примерен съпруг и потребител на Instagram, се опитва да спечели бърза онлайн популярност?

Можете да видите и сами, ако последвате @mchafkin. Това е профилът на нюйоркчанина Макс Чафкин – журналист от списание Bloomberg Businessweek, който се представя като писател и бивш инфлуенсър. „Бивш“, защото миналата есен, заради поставена от списанието задача, Макс прекарва месец под прикритие в опит да превърне обикновения си Instagram акаунт в подобаващ за един онлайн инфлуенсър профил.

На фотосесиите е съветван да докосва косата си с ръка

Без да казва на близките си за своя нов експеримент, Макс получава професионална помощ от водеща агенция, която менажира топ блогъри и инфлуенсъри в социалните мрежи.

Агенцията праща Макс на маникюр и наема стилист и фотограф, с които журналистът заснема доволно количество кадри, от които да ползва за постовете си в следващите седмици. По време на фотосесиите е посъветван да докосва косата си с ръка – „особено обезоръжаваща поза“, която обаче няма нищо общо с доскорошните му снимки в Instagram (предимно с дъщерята и съпругата му, като самият той се появява доста рядко, все в небрежно ежедневно облекло).

Зад един успешен кадър в Instagram често стои цял екип професионалисти.
Зад един успешен кадър в Instagram често стои цял екип професионалисти. © iStock

Изненадана от неочакваната поява на костюми, рокерски якета и скъпи обувки във фийда си, майката на Макс му се обажда, за да го попита да не би да е започнал работа като модел: „Бях се притеснила, че го е налегнала някаква огромна несигурност.“ Коментарите от приятелите също са в посока „Изглеждаш супер, но какво се случва?“ И всичко това – на фона на хаштага #liveauthentic, който, според съветниците на Макс, е един от най-работещите в Instagram.

"Няма нужда да ядеш храната. Само да изглежда хубаво!"

Въпреки моделските снимки нещата не се развиват достатъчно бързо и се налага Макс да ползва бот, който денонощно „обикаля“ мрежата, за да лайква и коментира постове. „Пишеше неща от рода на „Поздравления за кадъра!“ под снимки, които не бях виждал и никога нямаше да видя“, спомня си Макс. За един ден виртуалното му „Аз“ оставя към 900 лака и 240 коментара.

Тактиката заработва. Още първата вечер след активирането на бота писателят получава солидна доза харесвания и по нов последовател на час. „Сутрешният ми пост получи повече лайкове от който и да е друг дотогава, включително и от снимката, на която държа новородената си дъщеря.“

Аранжиране и правилно осветление в студиото. Резултатът само изглежда спонтанен.
Аранжиране и правилно осветление в студиото. Резултатът само изглежда спонтанен. © iStock

Макс е посъветван да редува моделските си снимки с кадри на модни детайли, градска среда и храна. „Няма нужда да я ядеш, нека просто изглежда хубаво“, казват му агентите. Тъй като първият опит на журналиста – кадър на коктейл, който иначе никога не би си поръчал, е невзрачен, Макс наема фотографката Алиша. Тя снима лайфстайл съдържание специално за инфлуенсъри и продава на журналиста 20 кадъра за 400 долара.

С това сметката за професионални фотографски услуги скача до 2 хиляди долара (заради направените вече моделски фотосесии). „Попитах Алиша дали иска да я кредитирам, но тя предложи да спомена името й само 1-2 пъти, за да не разваля илюзията“, казва Макс, чиито последователи май предполагат, че той сам е снимал заснетите от Алиша мелби, закуски и латета.

#ShareTheMoment: първо снимам, после ям

Назад Напред

Изчисляване на автентичната ангажираност

„Добавях по 20-30 фолъри през повечето дни. Започнах от 10 на ден през първата седмица и към края на втората вече имах 600 последователи, което бе тройно повече, в сравнение с началото на експеримента.“

Агентите на Макс изчисляват, че, ако продължава така, би могъл да има 10 хиляди до края на годината, което би му донесло по 100 долара на рекламен пост. „За да поддържам темпото обаче, щяха да ми трябват 2 хиляди долара месечно за фотографски услуги, а и трябваше да намеря начин да ползвам безплатно модни артикули, за да не наемам стилист.“

Светлината в тунела идва, когато журналистът получава първата си тениска от популярен нюйоркски дизайнер с правото да се снима с нея, преди да я върне обратно. За агентите на Макс това не е достатъчно. Те купуват пакет от 500 фалшиви последователи.

Фотографските услуги са само част от арсенала на инфлуенсърите.
Фотографските услуги са само част от арсенала на инфлуенсърите. © iStock

„Instagram премахна някои от тях, но вече бях последван от нови, което изравни разликата. Според едно приложение за анализ на автентичната ангажираност на последователите ми, реалният им брой бе малко над 1100. Повече ме притесняваше колко ли от истинските ми приятели се бяха отказали да ме следват.“

Да се превърнеш в микро инфлуенсър

Към края на месечния експеримент Макс е на прага да се превърне в микроинфлуенсър и се чуди какво да прави с придобитата си слава. Допитва се до свои „колеги“, като Ким, която на шега направила моден профил на кучето си. Днес то се е издигнало от домашен любимец до успешен бизнес, представляван е от инфлуенсър агенция за питомни животни.

Ким съветва Макс да не изпуска отворилата се пред него възможност. Ала, както е видно от Instagram профила му след експеримента, днес писателят отново живее автентично. Снимката на второто му дете – новородения Сол, може и да е събрала двойно по-малко харесвания от последния моделски кадър на Макс, но пък бъдете сигурни, че и тениската на Макс, и завивките на Сол са тяхна собственост. И че всеки лайк отдолу е от сърце. 

Най-влиятелните българи в Инстаграм

Назад Напред


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE