С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Изгубени в превода, между пълния и краткия член, насред морето от емотикони

Десислава Найденова-Вичева • 11.06.2019

5 стъпки, които да следваме, ако искаме комуникацията ни да бъде максимално ефективна. И писмената, и устната

Изгубени в превода, между пълния и краткия член, насред морето от емотикони
 © istock

Когато се запознавам с някого, никога не запомням името му. Аз дори не го чувам. Толкова съм съсредоточена да изрека моето, че човекът срещу мен в тези няколко секунди прилича на герой в ням филм.

В писмената комуникация този проблем не съществува – лесно можем да прочетем името и позицията на човека, от когото получаваме мейл например. Но общуването в писмена форма си има други подводни камъни. Понякога, доста често дори, наподобява сюжет тип „Изгубени в превода“.

Колко пъти ви се е случвало да напишете нещо, а отсрещната страна да го изтълкува по начин, който няма нищо общо с вашето послание и намерение? На мен – много пъти. Затова вече се научих, преди да натисна enter или send, да препрочитам по два-три пъти написаното. Не че това е някаква гаранция или застраховка, но недоразуменията и изгубванията в превода драстично намаляха.

КОИ ЕМОТИКОНИ ИЗПОЛЗВАТ ЧУЖДЕНЦИТЕ ПРИ ОНЛАЙН ФЛИРТ

Ето още няколко стъпки, които да следваме, ако искаме комуникацията ни да бъде максимално ефективна. И писмената, и устната.

1. Направете сложното просто и простото още по-просто

Винаги се опитвайте да опростите максимално написаното. Изчистете изреченията си от всичко излишно, за да избегнете всякаква неяснота в посланията си. Ако думите и изреченията са прости, вероятността за коректно разбиране на посланието е по-голяма. Няма никакъв смисъл от сложен синтаксис и засукани фрази, точно те са едни от подводните камъни, за които споменахме в началото.

2. Започнете като добър слушател

Слушането е друг важен аспект на доброто общуване. Не можете да предадете коректно и ясно послание, ако не сте добър слушател. Но слушайте първо за да разберете, и чак тогава – за да отговорите.

КАК ДА УБЕДИТЕ ШЕФА ВЪВ ВАШАТА ГЛЕДНА ТОЧКА?

3. Избягвайте тесни термини

Уверете се, че не включвате речник, който може да затрудни отсрещната страна. Използването на жаргони и технически термини може да доведе до недоразумение и неразбиране, ако кореспондентът ви не е запознат с тези думи.

4. Бъдете кратки и прецизни

Краткостта е в основата на умната комуникация. Независимо дали изнасяте реч или пишете формален текст, нека всичко да си е точно на мястото. Избягвайте ненужни думи, фрази и изречения. Не претрупвайте – колкото повече думи, толкова по-голям риск от объркване.

5. Усъвършенствайте правописа си

Никога не подценявайте проверката на правописа. Как пишете, говори много за вас и правописната грешка е нещо, с което не бихте искали да започнете. Създава лошо впечатление, ако в мейла или съобщението има правописни грешки. А и добре знаем, че една запетая може да промени изцяло смисъла, затова внимавайте къде поставяте своите.


В новия брой

Анджелина Джоли на корицата на новия брой на ELLE България