С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Помощ! Паник атака

Десислава Найденова-Вичева • 22.08.2019

За да знаем как да се справим с нея, е необходимо да знаем точно какво представлява

Помощ! Паник атака
 © istock

Съществуват не едно и две погрешни схващания относно това, какво е паник атаката. За да знаем как да се справим с нея или как да помогнем на човек, който я преживява, е необходимо да знаем точно какво представлява. Тук накратко сме се опитали да обясним.

Паник атаките не са еднакви при различните хора. Те могат да бъдат преживявани по различен начин

До голяма степен паник атаките зависят от личните преживявания и опита на човека. Сред най-честите симптоми са задушаване, сърцебиене, чувство за загуба на контрол или на безопасност, болка в гърдите, гадене, виене на свят. Но има и други като плач без очевидна причина, зачервяване на лицето, изпотяване. Могат да се срещат поединично или в различни комбинации.

Паник атаките не са умишлено преувеличена реакция. Те са нещо, което хората не могат да контролират

Пристъпите обикновено са непредсказуеми. Често могат да бъдат предизвикани от стресови събития, както и от неуточнени стимули или промени в средата наоколо. Почти винаги обаче на пръв поглед нямат логично обяснение. И не, човекът срещу вас изобщо не разиграва драма, за да привлече внимание. Напротив, той се притеснява от това, което се случва.


НАЗАЕМ ОТ СПОРТИСТИТЕ: КАК ЕФЕКТИВНО ДА ПРЕОДОЛЕЕМ СТРЕСА


Паник атаките не са непосредствена опасност за живота на човека. Има техники за справяне, не е наложителна медицинска помощ

Ако ви се случи да сте близо до човек, който преживява паник атака, и запазите спокойствие, колкото и страшно да изглежда, бихте могли да го попитате как да му помогнете. Съобразете се с неговия отговор, какъвто и да е той. Почти е сигурно, че ще ви каже, че може да се справи сам, и това наистина е така. Много хора са разработили свои собствени техники за спиране на паник атаките си и имат готов план за действие в такива ситуации.

Техники за справяне, ако преживявате паник атака

  • Опитайте се за прекъснете хаоса от мисли в главата си, да вземете контрол над него. Спомнете си за момент, който ви е доставил положителни емоции, и се фокусирайте върху него. Повтаряйте си, че всичко е наред.
  • Затворете очи и се съсредоточете върху дишането си. Вдишайте през носа за 5 секунди и издишайте през устата също за 5 секунди. Направете го колкото пъти е необходимо, докато ритъмът ви на дишане се нормализира.
  • Опитайте да отпуснете тялото си. Мускулите се стягат много по време на паник атака, затова е важно да се отпуснете. Започнете с малко, например с пръстите на ръцете, и продължете постепенно с останалите мускули.

В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE