С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Работещи стратегии срещу стреса

05.05.2017

Най-вредни за здравето са не острите краткотрайни преживявания, а дълбоките вътрешни еднообразни вълнения с голяма продължителност

Работещи стратегии срещу стреса
 © iStock

Понякога влизаме в спорове с по-възрастните от нас дали сега, или преди години животът е бил по-спокоен. Както и да завършват тези спорове, има едно сигурно нещо: и преди 60, и преди 30 години, и сега човек изпитва стрес ежедневно. Разликите са по-скоро в неговите мащаби, в това как ни се отразява и в начините да се предпазим.

СТРЕС СКÁЛА

Преживяванията ни могат да се измерят по специална скáла за оценка на стреса. Максимумът по тази скáла е всичко, което застрашава човешкия живот и на което е почти невъзможно да се повлияе: природни катаклизми, тероризъм, военни действия. Подобни събития ни карат да изпитваме ужас. Сред сериозните стресови фактори са и загубата на близки хора, разводът, болестите, уволненията, промяната в социалния или материалния статус, излизането в пенсия, всякакви конфликти, преместването на друго място, сключването на брак, бременността... Да, не се учудвайте на последните два фактора – не е задължително стресът да е предизвикан от някакви неприятни събития, той съпровожда най-различни значими промени в живота.

Когато в късна доба преминавате през опасен район на града, това също води до стрес – кръвното ви се повишава, сърцебиенето се учестява, организмът отделя голямо количество адреналин. Защо се случва всичко това? В ситуации, свързани с риск, се включва специфична реакция на организма: той се мобилизира, готви се при необходимост да действа бързо.

В КАКВО СЕ КРИЕ ОПАСНОСТТА?

Най-вредни за здравето са не острите краткотрайни преживявания, а дълбоките вътрешни еднообразни вълнения с голяма продължителност. Наглед сякаш човек живее благополучно, но всъщност може да е с тревога в душата, с измъчващи го терзания. И това започва да проличава като все по-честа раздразнителност, караници с близките, сривове в поведението на работното място. Може да се проявява като повишена тревожност, агресия или обратното – пълна апатия. При някои хора се появяват тикове, други не могат да се съсредоточат върху нищо, появяват се проблеми със съня.

Причина за подобно състояние най-често е конфликтът между две цели – например между желанието ни да се откажем от досадната си работа и необходимостта да изплащаме ипотека. Ако този вътрешен конфликт е с твърде голяма продължителност, рано или късно се отразява на организма като някаква болест. Стресът винаги води до биохимични изменения в организма: той влияе на ендокринната, сърдечносъдовата, имунната система.

ДА ОСЪЗНАЕМ И ДА ПРЕОДОЛЕЕМ

Стресът, който е обусловен от външни причини, може да бъде преодолян. Дихателни техники, физически упражнения, превключване на вниманието – всички те помагат на човек да се успокои, а после, когато мислите се прояснят, може да помисли как да постъпи в дадената ситуация. При продължителен вътрешен стрес напрежението не спира, дните преминават като поредица от травмиращи ситуации.

Дихателните техники няма да помогнат този стрес да бъде ликвидиран, но дават възможност за кратък период от време човек да дойде на себе си. Важно е този момент да бъде уловен и точно в него да започнем да мислим рационално: да открием причината за своето безпокойство, да вземем решение за справянето с нея и да започнем да действаме.

Причина за стреса може да бъде и общата неувереност в утрешния ден. Човек няма силата да влияе на политиката и икономиката, за сметка на което те влияят на живота на всеки от нас. Понякога усещането за безсилие и безизходица нараства силно. В подобни ситуации е важно да се съсредоточите върху онези неща, на които все пак можете да влияете, да си спомните за своите постижения, приятели, хобита... Вашата задача е да почувствате, че доста неща в живота все пак зависят и от самите вас.

Много е важно в моменти на униние да не си позволявате да прибягвате до психотропни вещества, особено до алкохол. Възможно е те да задълбочат чувството за безпомощност. Но ако се консултирате с лекар, медикаментозната подкрепа е напълно допустима – в много от случаите точно тя помага кризисният период да се преодолее по-леко и бързо.

ДА СЕ НАУЧИМ НА УСТОЙЧИВОСТ СРЕЩУ СТРЕСА

Точно както съществува хигиена на тялото, съществува и психологическа хигиена. Доколкото никой не е застрахован срещу стреса, е много важно да се научим да бъдем по-издръжливи и устойчиви на стрес. Колкото и банално да звучи, именно дневният режим и здравословният начин на живот ни закаляват и ни подготвят за трудностите. Спорт, разходки, изкуство – всичко това може да разсее мрачните мисли и да даде малко спокойствие на организма.

По-лесно се справят със стреса хората, които още от детството са настройвани да преодоляват проблемите, да се борят с трудностите.

При продължителен стрес е важно да се култивира усещане за контрол над ситуацията. Съсредоточете се върху нещата, които ви се получават най-добре.


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE