С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Стоп! Това са моите граници

Десислава Найденова-Вичева • 17.04.2019

Когато правилата ги поставяме ние

Стоп! Това са моите граници
 © istock

Думата „граници“ обикновено асоциираме с ограничения и забрани. Т.е. правила, които отнемат от свободата. Обръщайки перспективата обаче, установяването на здравословни граници, базирани върху истински важните за нас неща, може да ни доближи до същността ни повече, отколкото всичко друго.

Когато не сме задали ясни граници (в емоционален, в социален аспект и пр.), ние често действаме под влияние на афект, фрустрация, чувство за вина, страх. С утвърждаването на личните си граници ще разполагаме със своеобразен филтър за преживяванията и хората, които влизат в живота ни. Така че да, има правила, но те са си наши.

  • Трудно или лесно казвате „не“?
  • Важно или маловажно ви е какви са чуждите очаквания спрямо вас?
  • Поставяте ли нуждите и желанията на другите пред своите собствени?
  • Трудно или лесно взимате решения?
  • Изпитвате ли често тревога, безпокойство, чувство за вина?
  • Как реагирате, когато някой ви пререди на опашката? Как се чувствате?
  • Как реагирате, когато объркат поръчката ви в ресторанта? Как се чувствате?
  • Как реагирате, когато таксиметровият шофьор си удържи сам бакшиш от близо 2 лв.? Как се чувствате?
  • Как реагирате, когато ваш колега се опита да ви прехвърли своята работа? Как се чувствате?
  • Как реагирате, когато на семейната сбирка онази далечна братовчедка на майка ви/баба ви отново ви попита кога ще се омъжвате/ще имате бебе? Как се чувствате?

Стъпка 1

Отговорите на тези въпроси (можем, разбира се, да добавим и още) ще ви отведат към нещо много важно, а и необходимо за установяването на здравословни лични граници. Когато си дадете сметка какво във вашите отношения с партньор, семейство, приятели, колеги, познати, непознати ви кара/ви е накарало да се чувствате по определен начин, тогава ще знаете и къде точно да кажете „стоп!“. Тук се имат предвид емоции, които бихте искали да си спестите (дискомфорт, неудовлетвореност, гняв, възмущение, пасивна агресия) и които са в следствие на нечии думи и/или действия.

Съвет: Напишете на един лист примери, които илюстрират граници при различните типове взаимоотношения във вашия живот. (пр. Ядосвам се, когато на всяка семейна сбирка баба ми ме пита кога ще се омъжвам/ще имам бебе.)

ЖЕНИ, НЕ БЪДЕТЕ ПРЕКАЛЕНО МИЛИ И ДОБРИ, ЗА ДА НЕ ИЗТЛЕЕТЕ В ЕМОЦИОНАЛЕН БЪРНАУТ!

Стъпка 2

След като вече сте установили основните модели, трябва да се научите да отстоявате границите си. И това, както сами можете да се досетите, е най-трудната част. За да я направите по-лесна, я свържете директно със самоуважението и личната си самооценка. Колкото по-високи са те, толкова по-ясно очертани (на думи и действия) ще бъдат границите ви. И обратно.

Когато започнете да казвате на хората, че са прекрачили границите ви, навярно ще ви нарекат „груби“, ще ви се сърдят, ще има конфликти. Но утвърждаването на вашите граници означава, че вие ​​цените себе си, нуждите и чувствата си повече от очакванията и мнението на другите. Да бъдем директни и прями, не ни прави лоши. Прави ни открити и честни с хората (колкото и да не им харесва на тях), докато същевременно пазим своя мир, достойнство и самоуважение. В крайна сметка когато не кажем на някого, че е нарушил границите ни, оставаме неудовлетворени, а той на практика е подведен (приема, че всичко е наред, докато то всъщност не е). Единственият начин успешно да установите по-ясни граници, е като... го правите на практика. Казвайте си, когато нарушават границите ви.

Съвет: Бъдете директни!

ЕГОИЗМЪТ МОЖЕ И ДА Е БЛАГОПРИЯТЕН ЗА ЗДРАВЕТО НИ

Стъпка 3

Всичко си има граници, даже моите собствени граници! С други думи, има моменти и ситуации, в които, за доброто на всички, трябва просто да теглим чертата, да посочим вратата (образно казано или съвсем буквално) и да продължим напред.

Ако всичко друго се провали, изтрийте и игнорирайте. Ако сте заявили себе си ясно и сте дали на някого да разбере (повече от веднъж), че не зачита вашите граници, но това не е променило отношението му към вас, е добре да преустановите (или да ограничите) контактите си с него от този момент нататък. Никой няма право да ви кара да се чувствате некомфортно или да навлиза във вашето пространство по подобен начин.

Съвет: Дебелокожието понякога е полезно, усвоете го.

Шестте модела на мислене

Назад Напред


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE