С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

TREND REPORT: Защо грозното е сега на мода?

Цветелина Ракова • 30.09.2018

Определено 2018-та е годината, в която модните трендове излязоха извън всички закони и норми за красота или симетрия, отхвърляйки всичко класическо

TREND REPORT: Защо грозното е сега на мода?
 © Imaxtree

Изведнъж започнахме да толерираме "естетиката на грозотата". Не само че я толерираме, но я харесваме и дори я предпочитаме.

Как въобще стигнахме дотук? Има ли това общо с факта, че модата вече не се контролира от източниците в Ню Йорк, Лондон, Париж и Милано, а от безбройните модни блогъри, стайл икони и всички популярни „Инстаграм инфлюенсъри“ навсякъде по света?

Със сигурност, първите признаци за зараждането на подобен тренд тръгна с движението „нормкор“, така нареченото антимодно поведение, което иронично по една или друга причина, стана модерно преди няколко години. Благодарение на Инстаграм „нормкор“ се разпространи по-бързо от епидемия и постави началото на възгледа, че различното, а не красивото, трябва да бъде модерно.

В опита си да разберем грозотата неизбежно се запитваме и откъде всъщност се зараждат представите ни за красотата. А в търсенето на обяснение на всеки моден тренд неминуемо ни се налага да разгледаме и социалните движения през годините.

Vetements есен-зима 2018/2019
Vetements есен-зима 2018/2019 © Imaxtree

Колекцията "Киборг" на Gucci

Назад Напред

КРАСИВ ОТВЪН - КРАСИВ И ОТВЪТРЕ

Връщайки се назад в историята, откриваме, че още в Древна Гърция нравствената и физическата красота не са били автономни сфери, а обединен идеал от философията „калокагатия“, която в буквалния си превод означава „красив“ и „добродетелен“. Във времето, в което в Атина има повече статуи, отколкото живи хора се заражда и концепцията за класицизма, по – късно дефиниран от Хегел като „състоянието, в което ценностите и разбиранията на колектива са в баланс с тези на индивида“. Опростено казано в нашия случай, когато нещо може да бъде прието и от човека, и от обществото за красиво. Пресечната точка на двете мнения най – често е била достигана чрез симетрия както в музиката, така и в архитектурата, дори и при чертите на човешките лица. По-късно, разбира се, симетрията се пренася и в разбиранията за красота в модата.

Balenciaga есен-зима 2018/2019
Balenciaga есен-зима 2018/2019 © Imaxtree

Шапка-балаклава на модния подиум

Назад Напред

В контекста на социалните движения през последните години се очакваше и да видим и засилената поява на модели от различни раси, култури и с различни размери като символ на толерантното израстване на обществото, включително и на модната индустрия. За най-пресен и ярък пример за този тренд със сигурност може да приемем ревюто на Риана „Savage X Fenty“ на Седмицата на модата в Ню Йорк. И тъй като очевидно не живеем в Спарта, уникалността както на хората, така и на дрехите се приема за нещо по-специално от това да отговарят на класическите идеали за красота.


РЕВЮТО SAVAGE X FENTY НА РИАНА СЕ ПРЕВЪРНА В ИСТИНСКИ ПАРАД НА ЖЕНСТВЕНОСТТА


И, ако разгледаме всички социални промени през последните години от движението #MeToo, през променените възгледи за толерантност, феминизъм, равноправие не само между жени и мъже, но всички раси, култури и сексуални ориентации, ни става по – лесно да разберем, защо модната индустрия като огледало на обществото е стигнала върха на екстравагантността, превръщайки се от модна диктатура в модна демокрация.

С бързината, с която се пораждат и умират новите трендове благодарение на интернета и глобализацията, не е за чудене, че е все по-трудно да се създаде нещо невероятно и необикновено. Това само по себе си води до нуждата от радикални новости и все по - ексцентрични модни трендове, които преди време най-вероятно биха били счетени за обида към цялата модна индустрия.

Джапанките в градския стил от подиума в Париж

Назад Напред

А защо ни харесва новият грозен тренд е може би най-интересният въпрос. Дали е защото ни харесва, че уникалността започва да бъде ценена повече от стереотипната красота или пък просто ни е писнало от старите трендове? Ироничното в случая е, че ако използваме грозния тренд, за да се откроим от масата, всъщност се вписваме отново, тъй като се надигаме с цялата маса, опитваща се да се открои.

И ако всички изброени и много липсващи фактори са причината грозното да е на мода, то не трябва да забравяме, че когато се появи нов тренд, хората го мразят, но рано или късно всички го заобичват, по една или друга причина. А не можем и да отречем, че досега „грозното“ никога не е било представяно по толкова красиви или по-скоро ексцентрични начини.

Мрежести чанти от Preen, Седмица на модата Лондон

Назад Напред


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE