С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Всеки трети страда от депресия след отпуска

Мария Георгиева • 16.08.2018

Как да не се превръщате в статистика, а да изживеете пълноценна ваканция?

Всеки трети страда от депресия след отпуска
 © iStock

Всеки трети страда от депресия след отпуска, твърдят психолозите. Но причината е колкото в края на ваканцията, толкова и в неумението да почиваме пълноценно.

Учените смятат, че за качествена почивка са нужни 40 дни. С толкова дълга отпуска обаче никой не разполага, дори и британците, които имат 5,6 седмици годишно! А в България дните, които ни се полагат за почивка всяка година – 20, са най-кратката отпуска в цяла Европа, показва статистика на инспекцията по труда.

За да компенсираме количеството, трябва да повишим качеството на почивката, единодушни са експертите. Т.е. да имаме пълноценна почивка.

Постепенна адаптация

Доказано е, че едва половината от отпуската е активна почивка – първата четвърт е адаптация за нея, а последната четвърт е психическа настройка за завръщане към обичайното ежедневие. Не моделирайте тези етапи! Няколко часа след като сте затворили вратата на офиса и вече сте плажа, колкото и да ви се иска да спрете да мислите за работа, няма как да се получи. Мозъкът има нужда от плавна адаптация. Дайте му малко време! Но влезете ли във фазата на активната почивка, забравете за работата напълно! Грешката на повечето хора е, че мислят за почивката, докато са в офиса, а когато дойде време тя да се случи, по навик продължават да тормозят мозъка си с работни ангажименти.

Никога не забравяйте, че идеята за почивка включва именно това да се „изключите“ от офиса напълно.

© iStock

Без график в свободното време

Не искате ваканцията ви да минава през план по часове и минути, който включва десетки туристически маршрути, музеи, плажове, дворци и хиляди километри, изминати за по-малко от десет дни, нали? Тогава оставете графика в офиса, а за отпуската маркирайте само начална и крайна точка на пътуването. За всичко останало нека съдбата ви води. Понякога срещите с неочакваното правят ваканцията неповторима.

Освен това психолозите твърдят, че организираните почивки носят много повече негативи, като разочарования от разминаването на предварителни нагласи с реалност. А това е стрес – същият, от който искате да се избавите по време на почивката.

Графиците, които си налагаме да следваме, изтощават тялото и ума, които се нуждаят от почивка и силно редуциране на напрежението. През част от времето на почивните дни е здравословно да не следваме навиците си за планиране. От полза тогава е именно безцелното размотаване и времето, в което не кроим планове за живота, а се наслаждаваме на случването му.

Не на екраните!

В ерата на дигиталното обвързване става все по-трудно и невъзможно да се откъснем напълно от нашия свят, за да влезем в друг – този на рационалната почивка. Но има начин, даже не е само един.

© iStock

Първото, което трябва да направите, е да забравите лаптопа. И понеже телефонът също има мейл, който ще ви изкушава, разредете влизането в служебната си поща в първите часове от отпуската, а след това напълно игнорирайте всякакви служебни съобщения. Ако отговорите дори и на един мейл, отваряте кутията на Пандора. Бариерата, наречена „в отпуск“, изчезва и човекът отсреща решава, че имате време за онова, което той счита за спешно.

Не се заблуждавайте също, че може набързо да прегледате стената си във Facebook – социалните мреживинаги отнемат много повече време, отколкото първоначално сте искали да отделите. Освен това постоянното проверяване на нотификациите във Facebook води до стрес, твърдят изследователи от Британското психологическо общество. Игрите също са загуба на време без ползи за пълноценната почивка, допълват още учените.

Препоръчителен вариант е да ъпдейтнете телефона си в режим ваканция, което означава да ограничите дори и входящите повиквания извън кръга семейство и приятели, а перфектният сценарий е да изключите напълно комуникациите. Още повече, че изкуствената светлина, която се излъчва от мониторите и дисплеите, е проблем за пълноценния сън, който пък е изключително важен за активната почивка.

Приятната умора

Не бъркайте почивката с безделие! Отпуската не означава непременно да лежите на дивана по цял ден. Постоянното безделие няма да възстанови силите ви! Доказано е, че физическата активност помага на тялото да се сдобие с повече енергия, освен това е начин за пълноценен релакс, колкото и абсурдно да звучи. Когато сте в движение, вие помагате на мозъка си да се освободи от психическото натоварване и стреса, на които е изложен в обичайния офис режим.

© iStock

Естествено, не бива да прекалявате и с физическата активност. Най-правилното решение е да намерите баланса. Физическото и психическото разтоварване са тясно свързани: психическото спокойствие улеснява отпускането на мускулите и обратно – релаксът на тялото влияе благоприятно срещу психическата умора. Ако в последните дни сте страдали от психическа умора, посветете ваканцията на активен спорт – така ще си върнете работоспособност. Ако пък сте прекарали няколко седмици преди отпуската във физическо натоварване, редувайте кратки разходки или йога със сън. Балансираната физическа активност по време на почивка гарантира пълноценен сън в резултат на постигнатата приятна умора.

Топ 10 инфинити басейните в света

Назад Напред


ДЕПРЕСИЯ СЛЕД ОТПУСК

Често явление, което засяга една трета от почиващите през лятото, твърдят психолози. Според тях между 5 и 10 дни отнема преодоляването на това състояние, което не е опасно, но не бива и да се подценява. Съветите на специалистите са след отпуската да не се поддаваме на емоциите в работата или баналните ежедневни задължения, а да се събираме по-често с приятели, да показваме снимките си от ваканцията и постепенно да преминем в офис режим.


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE