Коя е твоята гореща дестинация? Нашите са много. Набелязахме си ги още през студените месеци, тогава лятната ваканция се мержелееше само като красива далечна мечта. И за да я приближим максимално към себе си, решихме да действаме. Няколко часа в Интернет, всъщност няколко дни, ако трябва да сме точни. Защото обичаме да разгледаме подробно, да се информираме, да проучим, да изберем най-добрата оферта, да планираме, да сключим заветния договор, за да е ясно всичко, и... да започнем обратното броене.
Денят X идва и ние се отправяме далеч-далеч от офиса и от прашния град, вече долавяме вкуса на емоцията от предстоящото приключение. Сладък е по дефиниция той – заради безгрижността, заради динения сок в ъгълчето на устните, заради танците, усмивките и целувките нощем край брега... Понякога този вкус може да бъде и солен. Заради солта по кожата, заради ръба на чашата с „Маргарита“, пак заради целувките... Но и заради други неща.
Чували сте израза „излезе ми солено“, нали? Неприятните изненади по време на пътуване са онова, което може да провали всичко, и вкусът на изживяването рязко да се промени към горчив дори. На всеки се е случвало да планира перфектната ваканция, но на място нещата да се окажат малко (или много) по-различни. И когато не знаем правата си на клиенти и потребители, тогава няма да знаем и как адекватно да реагираме, какво да изискваме, за да защитим себе си. Точно тук се намесва Европейската директива за пакетни туристически услуги. Въпреки че в България тя влезе в сила на 1 юли миналата година, все още много от нас не са запознати изцяло с правата, които Европейският съюз ни гарантира чрез нея.
Директивата осигурява пълна защита на онези пътешественици, които са се възползвали от пакетна туристическа ваканция. С други думи, ако сме се спрели на пакет, включващ най-малко два вида туристически услуги (напр. транспорт, настаняване, автомобил под наем, обиколка с екскурзовод, билет за концерт и др.) за целите на едно и също пътуване, като те са комбинирани от туроператор изцяло по наш избор преди сключването на договора. Комбинацията от две различни услуги може да бъде счетена за туристически пакет само ако допълнителната услуга представлява 25% или повече от общата стойност на пътуването или е основен елемент от пътуването.
Да се върнем към солено-горчивите изживявания... Или какви са правата ни при лошо изпълнение според Директивата?
- да получим съдействие;
- да доставим сами изпълнение за сметка на туроператора;
- да получим заместваща услуга;
- да развалим договора;
- да получим намаление на цената и обезщетение за имуществени и неимуществени щети.
Организаторите отговарят за реалното извършване на всички пътнически услуги, включени в пакетното туристическо пътуване. Ако дадена пътническа услуга не може да бъде доставена съгласно договореното, може да се наложи организаторът да предвиди алтернативна услуга за клиентите без допълнителни разходи. Възможно е да трябва да изплати и обезщетение, ако пътническите услуги не отговарят на договореното. Не звучи зле, нали?
Повече информация ще откриете на https://europa.eu/youreuright/your-rights_bg