С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Какви са плюсовете на тренировките в група?

Петра Денчева • 25.05.2017

Йога, кросфитнес, високоинтервални сесии и дори сутрешният крос – oтборното влизане във форма определено е тренд. Има защо!

В група сме по-склонни да надскочим собствените си възможности.
В група сме по-склонни да надскочим собствените си възможности. © iStock

Спортът е важен. Поддържа ни здрави и подвижни, а също и стройни, готови за предизвикателствата на деня. Подсилва имунната ни система, както и производството на хормони и вещества, които ни карат да се чувстваме щастливи.

Дотук нищо ново. То идва с установяването, че всички изброени вече ползи са по-изявени и траят по-дълго, ако спортуваме в група, вместо сами. Което, както вече се и усеща, започна да пренарежда фитнес пейзажа в града. Все по-назад в миналото остава онова индивидуалистично отношение към тренировките, в центъра на които всеки поставяше себе си, собствения си график, личните си физически постижения и най-много – персоналния си треньор.

Мотивацията ни се влияе добре, когато трябва да обясним на някого, че ни мързи да тренираме днес.

 

Отборен дух

Но ето, че вече се преориентираме към уговорки за съвместно тичане след работа. Излизаме в отпуск за групова екскурзия с колелета из Майорка, пътуваме с групата по йога до Бали или я караме по-скромно, отивайки с колежките на бути-йога (нова смесица между йога и зумба). Учени от Оксфорд намират обяснение за тази тенденция, докато провеждат експеримент с гребци. Той доказва, че в група сме по-склонни да надскочим собствените си възможности и по-силни при преодоляването на голямо натоварване.

И още: тъй като сме социални същества, хормонът на връзките – окситоцин, и невротрансмитерът допамин се освобождават в телата ни, когато имаме общи изживявания с други хора. И двете вещества ни правят по-щастливи и пречистват психиката ни. Да, дори когато бягаме още 10 км в силен дъжд! Даже мотивацията, тази капризна сила, се влияе добре от факта, че се налага да обясним на някой друг, че ни мързи да тренираме днес.

Когато спортуваме с други хора, шансът да не пропуснем тренировка, е по-голям.
Когато спортуваме с други хора, шансът да не пропуснем тренировка, е по-голям. © iStock

Групова терапия

Потвърждава го и Анет Сцигети, социолог от Хамбург: „Мнозина си мислят – на вълка вратът му е дебел, защото си върши работата сам. Само че не е нужно да се справяме с всичко солово. Когато спортуваме заедно с други хора, шансът да не пропуснем тренировка, е по-голям, отколкото ако се грижим за фигурата си соло.“ Психолозите пък се включват с примери от опита си, припомняйки, че в него груповите терапии са ключов момент.

Да не пропускаме и световни духовни практики, например ежегодното събиране на дъновистите в Рила, където изпълняват заедно своята Паневритмия. Посрещането на изгрева в първия ден от юли рамо до рамо със стотици приятели и непознати на морския бряг. Усещането да пееш в едно с публиката на концерт на любим изпълнител. Енергия, всичко това е енергия, невъзможна за отключване от единак.

Cloud-фитнесът и стрийминг тренировките са считани за бъдещето в спорта.
Cloud-фитнесът и стрийминг тренировките са считани за бъдещето в спорта. © iStock

Фитнес мрежа

Днес, благодарение на мобилния интернет, проследяващите приложения и онлайн платформите, дори не е нужно да изминаваме разстояния и да спазваме часове, за да сме част от група. Облачните услуги вече не са само офис територия и ето че cloud-фитнесът и стрийминг тренировките са считани за бъдещето в тази сфера.

Дали в парка, у дома или в залата - въпросът вече не е "къде", а "с кого".

Едно по-гъвкаво по отношение на време и място бъдеще! Което позволява да сме във Варна или Вакнувър, докато инструкторката – например Ана Кайзер, която вталява Сара Джесика Паркър – ни демонстрира пред камерата си в Ню Йорк поредното упражнение от своя тренировъчен курс. На екрана виждаме и част от редовните й клиентки. Останалите, разбира се, сме пръснати по целия свят, но усещането за мрежа от съмишленици все пак е тук – без значение дали това значи у дома, в парка или във фитнес залата. Защото въпросът вече не е „къде“. А „с кого“.

Хормонът на връзките – окситоцин, се освобождава при общи изживявания.
Хормонът на връзките – окситоцин, се освобождава при общи изживявания. © iStock


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE