С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Новият еталон за красота: силни вместо слаби

Петра Денчева • 24.05.2017

Гладуването е в миналото! Защото с правилния спортен план всяка от нас може да се впише в новия атлетичен идеал

Мускулите са новият тренд!
Мускулите са новият тренд! © iStock

 

Хероинов шик и размер нула. От 90-те насам свързваме идеалната женска фигура със супер слаби моделки с проточени като на жираф шии и с четящи се през блузата ребра. И се стремим към този еталон. Което не се оказа особено здравословно. Нито пък секси. Така че, ето ни тук – с пробудено осъзнаване за собствените ни тела.

 

Нов тренд: мускули

Визуалното доказателство е пред очите ни, в Instagram: коремните плочки на новите фитнес амазонки, които излъчват сила и наслада от живота, оформените рамене и крака на Мишел Обама, подчертаният интерес към перфектно оформеното и стегнато дупе, а също и хаштагове като #strongnotskinny (силна, а не кльощава).

Всичко това кара все повече жени да вярват, че мускулите са новият тренд. Че най-накрая представите за хубава визия са здравословни (знаете ли например, че стегнатото тяло е доказано свързано с по-добрия сън?). Че красотата е сила и в никакъв случай – слабост.

Ако искате да стегнете тялото, се нуждаете от силова тренировка.
Ако искате да стегнете тялото, се нуждаете от силова тренировка. © iStock

ELLE съвет: Спете достатъчно! Сънят е необходим на мускулите, за да отпочинат и усвоят хранителните вещества.

 

Спортна революция

Зараждането на тази тенденция е някъде през 2014 г. Тогава излиза книгата „Силна е новото слаба“ на американската фитнес инструкторка Дженифър Коен, смятана за основоположник на новата спортна революция и цитирана от онлайн знаменитости като:

  • Аманда Биск – над 650 хиляди потребителя следват в Instagram @amandabisk. Австралийската бивша лекоатлетка и настоящ фитнес инструктор решава да промени живота си, след като е диагностицирана с хронична умора;
  • Хана Бронфман – 29-годишната диджейка и модел от Ню Йорк е основател на приложението Beautified и дава съветите си за спорт, здраве и красота и на сайта hbfit.com, а в Instagram @hannahbronfman има над 300 хиляди последователи;
  • Шона Верту – нейният метод Верту комбинира елементи от таанците, йогата, силовите тренировки и медитацията. Можете да видите как изглеждат тренировките й на shonavertue.com. Там ще откриете и здравословни рецепти и фитнес съвети, а ако я последвате в Instagarm (@shona_vertue), ще сте сред близо 55-те хиляди нейни почитатели.

Аманда, Хана, Шона, както и много други лидери на мнение като тях, редовно постват в мрежата примерни тренировки. Постепенно упражненията, давани от фитнес гурутата и копирани в кварталните фитнес зали, изместват акцента от кардиото към мускулното натоварване.

ELLE съвет: Непременно оставяйте пауза от по 24 часа между тренировките. Иначе мускулите ще се изтощят, вместо да се оформят.

 

Тренировъчен план

Таня Кродел, собственик на фитнес в Мюнхен, подкрепя тази тенденция: „Ако искате да стегнете тялото, се нуждаете от силова тренировка. При него дори във фазата на покой мускулите горят енергия. Така е по-лесно да се запазите теглото си, докато влизате във форма, което е важно за много дами, които се страхуват да не „набъбнат“ като културисти. Упражненията за оформяне на мускулатурата са и с огромно значение за здравето ви – те укрепват скелета, предпазвайки от остеопороза. Подобряват дори и съня!“

Красотата е сила, а не слабост.
Красотата е сила, а не слабост. © iStock

Идеята, че ще се превърнете в Шварценегер, е неоснователна и защото жените натрупваме мускулна маса по различен начин от мъжете. За екстремно уголемяване на мускулите са нужни тестостерон и хормони на растежа, каквито в нашето тяло имаме в много по-малки количества. И тъкмо добрият тренировъчен план държи хормоналните нива в строй.

Но как изглежда той? Специалисти в областта настояват, че спортният график трябва да включва две тренировки за цялото тяло на седмица, както и една високоинтензивна – за да усилим метаболизма и да задействаме и най-малките мускулчета. Ако ви е боляло при смях след фитнес, знаете за какво става дума.

 

Важните детайли

Мускулите трябва да бъдат отвеждани всеки път до границата на своите способности. Затова гиричките все пак са по-добрият вариант, в сравнение с упражненията, при които разчитате само на собственото ви тегло (усеща се най-вече при подскоци, клекове и напади).

Важно е и да следите броя на повторенията и сериите, за да дозирате натоварването правилно. Ако повтаряте същото упражнение или цяла серия по-късно в рамките на тренировката, правете го с по-малко тежест, за да сте сигурни, че умората няма да ви изкуши да си спестите или изкривите някое и друго движение. „Натоварването е перфектно премерено, когато изпълните и последното движение от тренировката правилно“, обяснява Таня.

Най-накрая представите за хубава визия са здравословни!
Най-накрая представите за хубава визия са здравословни! © iStock

Паузите за почивка не бива да надвишават 90 секунди, а в идеалния случай, вместо да почивате, докато правите пауза за една мускулна група, ще се прехвърлите на следващата. Ако сте на ръба да се откажете от изтощение, припомнете си добрата новина: тялото ви ще е видимо по-оформено още след третата седмица тренировки!

ELLE съвет: Вечерните тренировки са по-ефективни заради повишеното ниво на тестостерон в организма.

 

Правилното хранене

Колкото и да ни се иска да ви кажем обратното, истината е, че няма шорткът към красивото тяло, който да пропуска здравословното меню. Което означава: протеини, на първо място. Те съдържат голямо количество аминокиселини, които са храната на мускулите. Най-добрите източници са месото, рибата и яйцата. За вегетарианците опциите са бобови храни, киноа, просо, авокадо и тофу.

Важното – и радостното – в случая е, че все по-голямо внимание се обръща не толкова на това, дали фитнес менюто е нискокалорично, а дали е достатъчно хранително за мозъка и за кожата. А също – и да е разпределено на чести приеми, защото продължителното гладуване определено не е за всеки. И с редки изключения (например при контролирано прочистване от токсините) не е и здравословно.

Ако искате по-сериозни резултати, следвайте в Инстаграм профилите на тези спортни гурута:

Instagram профили на спортни гурута

Назад Напред


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE