С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

2 чаши депресия или 8 чаши щастие: кое избирате?

Десислава Найденова-Вичева • 13.06.2019

Дехидратацията значително повишава нивата на допамин и кортизол, които водят до тревожност и стрес

2 чаши депресия или 8 чаши щастие: кое избирате?
 © istock

Как се чувствате днес? А колко вода сте изпили от сутринта до сега? Вероятно смятате, че тези два въпроса нямат никаква връзка помежду си, но ние ще ви опровергаем.

Доказано е, че от количеството вода, което приемаме, зависи дали сме тъжни и тревожни или щастливи и уверени. Защото именно достатъчният прием на вода, наред с начина на хранене, физическата активност, социалните интеракции, характеровите нагласи, ценностната система, е сред факторите, които регулират хормоните в организма ни. Сипваме си чаша Devin и продължаваме.

Според последните изследвания относно връзката между водата и хормоналния баланс дори 1-2% дехидратация могат да повлияят на основни процеси в тялото, а също да доведат и до усещане за тревожност, депресия и стрес.

Виновниците

  • КОРТИЗОЛ: физическо и емоционално напрежение, хормон на стреса. Напрегнатият начин на живот води до високи нива на кортизол, но пиейки повече вода, можем да помогнем на организма ни да се възстанови. Обяснението е просто: водата отмива кортизола заедно с натрупаните токсини.
  • СЕРОТОНИН: усещане за щастие и удовлетвореност, увереност и добра себеоценка. Покачва се, когато сме активни и постигаме целите си. Има пряка връзка и с жаждата – ниските му нива сигнализират за нарушения в правилната хидратация.
  • ДОПАМИН: свързан е с дейности, които ни носят удоволствия и награда. Повишава се, когато сме горди от себе си, когато печелим или постигаме успех. Екстровертите преживяват високи нива на допамин всеки ден, но те са и тези, при които рискът от бърнаут, мании и тревожни състояния е по-голям.
  • ОКСИТОЦИН: отговаря за физическата близост и привързаността. Стимулира социалните интеракции, които водят до удовлетворение. От друга страна, това е хормонът, който ни сигнализира дали има достатъчно вода в тялото ни.

„Тъй като хормоните се пренасят от кръвта, един от бързите начини за регулацията им е пиенето на достатъчно количество вода“, коментира Кремена Станилова, психолог, психотелесен психотерапевт и преподавател в Български институт по неорайхианска аналитична психотерапия.

Водата помага на мозъка да функционира по-добре и регулира хормоналния баланс. Нуждата от прием на течности е индивидуална за всеки човек, но за поддържането на оптимален воден баланс в тялото се препоръчват поне 8 чаши вода на ден. Сипваме си още една чаша Devin.

КАК ХОРМОНИТЕ НИ ПРАВЯТ ЩАСТЛИВИ... ИЛИ НЕЩАСТНИ

„Познаването на признаците на дехидратация е от ключово значение. Ако изпитвате жажда, имате суха кожа, мускулни крампи, главоболие, тъмна урина, депресивни или тревожни състояния, увеличете приема на вода през деня“, съветва Кремена Станилова.

Е, как се чувствате днес? А колко вода сте изпили от сутринта до сега? Време е за още една чаша Devin.

© istock


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE