С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

5 навика в храненето, които ни състаряват

06.01.2016

Страстта към сладкото и към бързите храни са в списъка

5 навика в храненето, които ни състаряват
 © iStock

Колко се отразяват хранителните ви навици върху здравето ви може лесно да разберете, след като видите как се променя външния ви вид. Експертите посочват навика, които ускоряват процесите на стареене.

#1. Любовта ви към фаст фууд

В повечето продукти за бързо хранене се съдържат трансмазнини, които предизвикват възпаления в организма. За хроничните възпалителни процеси в организма тези мазнини са като гориво за огъня. Подобни процеси ускоряват състаряването на организма отвътре, както и за съкращаването на дължината на теломерите – крайните части на хромозомите. При всяко деление на хромозомите, теломерите се съкращават, така че те са показател за степента на остаряването.

#2. Любов към сладкото

Организмът ни притежава ограничени възможности за преработване на захарта и още по-малко възможности за справянето с нейната концентрирана форма, така че многото сладко е наистина едно сериозно натоварване. Излишната захар прониква в кръвта и води до проблеми, когато влезе в контакт с белтъчните молекули. Процесът на гликолиза помага на ускоряването на състаряването на клетките.

#3. Излишък от въглехидрати

Рафинираните въглехидрати са маскирани като обикновена захар. Те много бързо се превръщат в захар и се усвояват от кръвта. Освен гликолизата, рафинираните въглехидрати намаляват инсулиновата резистентност на организма. Ето защо експертите препоръчват да избирате сложни въглехидрати, както и такива в зеленчуците и пълнозърнестите храни. Тялото ни се нуждае от повече време за тяхното храносмилане.

#4. Чакате да огладнеете

Ако между храненията очаквате да изпитате чувство за глад, това ускорява остаряването. Храненето при силен глад води до преяждане. Ето защо много е важно да се придържате към балансирано хранене с меню, в което присъстват белтъчини, въглехидрати и мазнини.

#5. Хранене на бюрото

Храненето пред компютъра, в колата или в състояние на стрес е много вредно за организма. Когато в тялото ни се отделя хормона на стреса кортизол, той се събира в стомаха и в червата. В резултат на това храносмилането се забавя, храната започва да ферментира, което води до освобождаването на необичайни метаболити в кръвта.

Освен това стресът повишава киселинната среда в стомашно-чревния тракт, което намалява способността за усвояването на хранителните вещества, както и витамин B12. Кортизолът също понижава способността на организма да се възстановява. 

Автор Люба Вангелова


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE