С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Аюрведа – медицина и за тялото, и за душата

Люба Вангелова • 06.04.2017

Вижте как да се храните според аюрведа и как минава един аюрведичен ден

Аюрведа – медицина и за тялото, и за душата

На санкритски аюрведа означава познание за живота. Тази традиционна индийска медицина разглежда човека не просто като физическо тяло, а отчита и индивидуалния му емоционален свят. Да се възползваме от методите й, за да живеем в хармония и добро здраве.

Според аюрведа всеки човек има свой естествен темперамент, който е определен още преди раждането и представлява нещо като генетичен код. Това „биологично настроение” се нарича „доша” и именно то предопределя функционирането ни на физическо, физиологическо, психологическо и емоционално ниво.

Петте елемента на равновесието

Въздухът, ефирът, огънят, земята и водата се комбинират помежду си, за да образуват трите фундаментални сили – дошите вата, пита и кафа. Равновесието и взаимодействието между тези определящи елементи формират природата на всеки човек във всички аспекти – физически, емоционален, интелектуален, духовен.

Но нищо в човека не е статично – енергията протича през тялото му постоянно и във всеки един момент има определен тип доша, който доминира и ръководи функциите му. Тези три типа доша могат да съществуват паралелно, но винаги един от тях е най-характерен за отделния индивид.

Проверете кой е вашият?

ВАТА /въздух и ефир/

*Тези хора обикновено са високи и слаби, малко „сухи” и леки. Винаги са в движение, живеят в бърз ритъм.

*Идеалисти, с талант за общуване, въображение и разностранни интереси. Настроението им обаче е непостоянно. Могат да се окажат на ръба на депресията, склонни са към прекаляване във всичко.

*Намират се в постоянно психическо напрежение, което може да доведе до умора. Необходими са им спокойни физически занимания, за да намерят отдих и душевно равновесие.

ПИТА /огън и вода/

*Средни на ръст, подвижни и вдъхновени по природа.

*Организирани, ефикасни, енергични, решителни, но може да им липсва търпение, да станат прекалено критични, авторитарни и дори агресивни. Духът им винаги е нащрек, въпреки че познават и периоди на безразличие.

*Склонни към спорт, телата им са стегнати. Трябва да поддържат формата си с упражнения за разтягане, които ще им помогнат и да овладеят склонността си към гняв.

КАФА /вода и земя/

*Комбинация от нежност и сила, солидни физически.

*Чувствителни, състрадателни, лесно общуващи. Могат да изпадат в състояния на тъга и депресия, ако не овладяват правилно енергията си. Вреди им заседналият начин на живот.

*Имат нужда от динамична физическа активност, за да компенсират естествената си склонност към летаргия.

ЕДИН АЮРВЕДИЧЕН ДЕН

Сутрин

- Заредете се с тонус още от ранните часове на деня. Периодът между 6 и 10 часа е вата – енергията е силна, чиста и лека. Тялото е отпочинало, освободено от токсините, дишането е спокойно. Събуждането трябва да е хармонично. Отделете няколко минути, за да приемете психически новия ден, усмихнете се и бъдетe позитивни още с отварянето на очите си.

- Добрите сутрешни навици помагат за доброто настроение. Отидете в тоалетната, освобождаването от токсините е добре да се прави всеки ден в едни и същи часове. След това преминете в банята , измийте зъбите си и не забравяйте да почистите езика със специална четка.

- Изпийте една чаша топла вода, за да „събудите” храносмилателната система.

- Направете няколко леки физически упражнения или походете пеша около 20 минути.

- Закусете, после вземете душ и... денят може да започне.

До обяд

- На работното място се постарайте да сте възможно най-спокойни. Не си налагайте сами напрежение, пазете енергията си.

- Отделете време за един истински обяд не след 12,30, а в 12 часа, когато храносмилателната система е най-готова да работи.

- Поразходете се след обяда, а ако имате възможност, направете кратка почивка в леглото /около 20 минути/, преди да подхванете отново работата си.

След обяд

- В края на работния ден направете разходка, за да прогоните стреса от изминалите часове. Същият ефект имат артистичните занимания, срещите с приятели.

- Човекът „вата” има нужда от следобедна закуска, защото обича да се храни често, с малки количества.

- Ако сте „пита”, трябва да се задоволите с три хранения на ден – не ви е необходима следобедна закуска, ако сте хапнали добре на обяд. Човекът „пита” винаги огладнява в часовете за хранене, които очаква с нетърпение и апетит.

- „Кафа” си похапва през целия ден, но трябва да внимава добре да подбира храната си, за да не се наложи да се бори с излишни килограми.

Вечер

- Вечеряйте навреме, най-добре при залез слънце. Храната ви трябва да е топла, но лека, за да не натовари храносмилането през нощта и така да смути съня ви. Достатъчно е да хапнете варени зеленчуци и някакъв млечен продукт.

- Не си лягайте по-късно от 22 часа, за да прекарате достатъчно време в сън и да се събудите рано, в добро настроение. „Вата” обикновено чувства изтощение в края на деня и не протака лягането, докато „пита” все още се чувства в отлична форма, а „кафа” направо си е нощна птица.

Дишането – ключ към здравето

Настанете се удобно в седнало положение, сложете лявата си ръка върху лявото коляно.

С десния палец на ръката запушете дясната си ноздра и вдишайте въздух с лявата. После издишайте пак през лявата ноздра. Продължете така в естествен ритъм, без да насилвате дъха.

Сменете позицията – дясна ръка върху дясно коляно, левият палец запушва лявата ноздра. Вдишайте и издишайте през дясната ноздра. Продължете да сменяте ноздрите в рамките на няколко минути.

Отпуснете ръце върху двете колене и вдишайте с двете ноздри. Затворете очи за 2 минути, за да се възползвате максимално от ефекта на това упражнение.

КУХНЯТА НА АЮРВЕДА – 9 ПРАВИЛА

1. Гответе с пресни плодове, характерни за сезона и произведени в близост до вашето населено място. Избягвайте консервите и замразените храни.

2. На всяко хранене консумирайте бобови или зърнени храни – те снабдяват организма с нужните му аминокиселини. Правилната пропорция е два пъти повече зърнени храни отколкото бобови и толкова зеленчуци колкото зърнени продукти. Не комбинирайте повече от три зеленчука на едно хранене.

3. Доизяждайте храната не по-късно от следващия ден след приготвянето й – престоят в хладилника я лишава от „прана”, енергията на хранителните вещества.

4. Не прекалявайте със суровите плодове и зеленчуци, по-добре е да ги консумирате варени и най-вече сутрин.

5. Не гладувайте. Ако искате да направите диета, по-добре заложете на консумацията на един единствен продукт /ориз или леща например/ веднъж седмично или няколко дни един след друг, ако се стремите към по-сериозна детоксикация. Не яжте, ако не чувствате глад – задоволете се с изпиването на чаша вода.

6. Съчетавайте 6-те вкуса на аюрведа: сладко /плодове, мляко, ориз, сладки картофи.../, солено /морски дарове/, кисело /цитрусови плодове, кисело мляко/, горчиво /спанак, зелени зеленчуци/, лютиво /пипер, джинджифил, ряпа/ и адсрингент /бобове храни, зеле/.

7. Използвайте подправки. Добавяйте ги към храната в началото на готвенето. Джинджифилът е необходим за всеки тип доша.

8. Хранете се достатъчно, но без да прекалявате. Дъвчете добре всяка хапка.

9. Гответе храната продължително, на тих огън, така няма да се промени природата на хранителните съставки.

СЪВЕТИ ЗА ВСЯКА ДОША

Вата

Енергията ви е ограничена и бързо се изчерпва в хода на деня. Яжте солидно сутрин, без да прекалявате все пак с количествата. Можете да си запазите част от закуската за по-късно, например някой плод към 10 часа. Не пропускайте хранене, имате нужда от регулярност.

Невинаги усещате жажда, но трябва редовно да пиете течности, за предпочитане топли, тъй като не понасяте студа. Изберете успокояващи билки и си приготвяйте отвари от тях – лайка, джинджифил, майорана.

Пита

Вие изпитвате глад веднага след ставане от леглото. Правете си обилна закуска, като избягвате соковете от цитрусови плодове и млечните продукти.

Можете да пиете студени напитки за разлика от другите доши – в Индия дори водата се пие затоплена. Билките, подходящи за вас, са кориандър, копър, пиперлива мента, кардамон.

Кафа

Вие сте лакоми и обичате да се храните до „запълване”. Обикновено сутрин нямате апетит. Подбирайте здравословни храни – плодове и нискомаслени млечни продукти. Избягвайте сладкишите.

Вашите билки са джинджифил, хибискус, кардамон.  


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE