С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Да активираме енергията на тялото и духа

06.02.2019

Това са най-добрите съвети от традиционната китайска медицина. Последвайте ги и ще се чувствате винаги добре.

Да активираме енергията на тялото и духа
 © iStock

Според схващанията на китайците нашата енергия – чи (или ки)– протича по определени линии, т.нар. меридиани. Когато чи тече ритмично и постоянно, ние сме здрави и жизнени. Ако обаче потокът на енергията по някакъв начин се наруши, например от липса на движение, стрес или безсъние, тогава се чувстваме безсилни и се разболяваме. Балансът между двата принципа янг и ин се нарушава.

Това китайско учение се прилага в области, решаващи за телесната и духовната енергия – здраве и спорт, хранене и начин на живот. Използвайте тези упражнения, за да се заредите с енергия. Скоро ще се убедите, че имате повече сила и се чувствате по-добре. Не се пресилвайте, дори и малките промени могат да повлияят на енергийния ви баланс.

Ето съветите на традиционната китайска медицина 

Палма – разтягане от земята към небето:

Застанете изправени, краката един до друг, сключете пръсти, сложете длани на главата, погледът е диагонално нагоре. С вдишването протегнете ръцете и цялото тяло нагоре, застанете на пръсти, без да местите крака. Дланите сочат нагоре. Задръжате дъха си и останете за няколко секунди в тази стойка. С повторете от 5 до 10 пъти.

Съзвучие на тяло и дух – разходка с упражнение за дишане:

Медитацията по време на движение стимулира потока на енергия и успокоява духа. Не тръгвайте в обичайното темпо за разходка, а доста по-бавно. Важен е ритъмът на дишането – поемете въздух с малки паузи в продължение на четири стъпки, после издишайте пак в продължение на четири стъпки. Мислено свържете този ритъм с мантра (повтаряне на едно и също нещо)– например сричките са, та, на, ма. Допълнително активирайте меридианите в пръстите на ръцете. При „са” палецът докосва върха на показалеца, при „та” върха на средния пръст, при „на” върха на безименния и при „ма” върха на малкия пръст. Всеки дъх е свързан със стъпка, сричка от мантрата и докосване на пръст. Редувайте така - три минути разходка с упражнение за дишане, пет минути нормален ход, пет минути с упражнение, три минути нормален ход, десет минути с упражнение, една минута нормален ход.

За имунната система – йога с акупунктура

При този вид йога асаните (упражненията) се изпълняват така, че точките на акупунктура се масажират с части на тялото. Натискът, спокойното дишане и задържането на позата влияят на енергията и укрепват тялото.

Това упражнение масажира точките по меридиана между плешките. Клекнете, наведете се напред, главата стига колкото може повече към пода. Хванете ръцете си зад гърба, при вдишване ги изпънете високо назад. Задръжте позата една минута, дишайки дълбоко. Накрая вдигнете още по-високо ръцете и с издишването бавно ги отпуснете и ги поставете с дланите нагоре на пода. Починете няколко минути.


СИЛАТА НА КИТАЙСКАТА МЕДИЦИНА


Слънчев поздрав: застанете изправено, изпънете ръце странично нагоре. Съберете ги изпънати над главата. Главата отива назад, погледът е към ръцете. Наведете горната част на тялото напред, дланите са на пода. Ако ви е по-удобно, можете леко да свиете колене. Вдигнете глава, краката отиват назад, задръжте в лицева опора. След това се подпрете на ръце и извийте тялото назад, краката са изпънати, главата е извита назад, задръжте. Повдигнете таза, краката са стъпили на пода, гърбът е изпънат, ръцете са протегнати до пода. След това започва обратното движение – ръцете са отстрани на стъпалата, наведени сте напред с изпънати крака. Вдигате горната част на тялото, ръцете отиват странично нагоре, съберете дланите над главата. Главата назад, погледът към ръцете. Отпуснете ръце и заемете стартова позиция. Цялото упражнение се повтаря 4 пъти, при последния път всички пози се задържат по 7 вдишвания. Разтягат се и се укрепват всички мускулни групи.

Хранете се здравословно

Според китайската наука за храненето храните имат загряваща, неутрална или охлаждаща енергия. За повече енергия, телесна топлина и добро храносмилане са подходящи и силни подправки като черен пипер, къри, канела, индийско орехче, чесън, чили чушки, джинджифил, праз и кромид лук.

Най-полезна за здравето ни е топлата закуска, нещо толкова лесно за правене. Според китайската медицина стомахът ни е във енергиен връх между 7 и 9 часа. Една богата закуска – например мляко с грис или с ориз, мюсли или омлет със зеленчуци, тогава се възприема най-добре и ни дава енергия за деня. Можете да си приготвите и каша от просо: сварете една шепа просо с вода, соево мляко и мед. Добавете според вкуса си орехи или слънчогледово семе, накиснати във вода сушени или пресни плодове.


РАЗНИ ХОРА, РАЗНИ... НАЧИНИ НА РАЗБОЛЯВАНЕ


Лек обяд: преди всичко белтъчини – риба, месо, зеленчуци, варива. По-добре избягвайте въглехидрати като картофи, спагети, ориз. Салатата е подходяща, според експертите по ТКМ тя не трябва да се яде след 14 ч. За вегетарианците правилният избор са варива и пълнозърнести продукти.

Ранна вечеря: не яжте след 19 часа, храната трябва да е лека. Подходящи са супи, задушени зеленчуци или варени плодове.

Ако нямате много време за ядене, изпийте един топъл бульон, той е добър за храносмилането.


В новия брой

От новия брой на ELLE: Най-силни сме, когато сме най-слаби