С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Фитнес за... очите

23.11.2016

Пораженията, които екраните нанасят върху очите ни, може да бъдат компенсирани с движение и хай тек приложения

Фитнес за... очите
 © iStock

От сп. ELLE България.

Подаръците са странно нещо. Подаряват ти едно, а получаваш друго. Като гел-маската за околоочната зона, която се озова в хладилника ми в началото на лятото. Целта й – разкрасителна, разбира се, така и не бе постигната. Покрай липсата на време да поставя студения компрес върху очите ми за няколко минути, осъзнах, че през деня няма и миг, в който да мога да си позволя да притворя клепачи. Само онези наносекунди мигане. Което, според учените пък, в дигиталната ера ни се случва все по-рядко, особено на онези от нас, работещи на компютър.

Правилото 20/20

Ако и ви е се застоявате пред екрана в офиса, приемете този текст като предизвикателство (с него тайно се надявам да провокирам и себе си). Като крайна мярка, преди да е станало прекалено късно. Като мотивация – да затворите очи, да дадете на погледа си почивка. За разлика от годишния отпуск, ваканцията за очите не се натрупва и изразходва наведнъж. Времето за нея е на всеки 20 минути. Навийте си аларма, ако трябва, и вдигнете очи от екрана, документите, сметките. Отместете поглед на поне 6 метра далечина и го задръжте там за 20 секунди. Беше лесно, нали? Ето че направихте първата стъпка към предотвратяването на един от най-зачестилите проблеми със зрението.

Синдромът на компютърното зрение

Той се дължи на факта, че през голяма част от деня гледаме изображения на монитора – бил той компютърен, на таблет, на смартфон, на четец или друго електронно устройство. Тези изображения не са толкова ясни, колкото биха били в отпечатан вариант. Съответно, очите се фокусират по-трудно, а ние мигаме по-рядко.

Нищо чудно, че през 2015 г. бе установено поредното увеличаване на броя оплакващи се от „изморени“ или „напрегнати“ очи, главоболие, започващо от очите, сухота на погледа и замъглено зрение, зачервявания, парещи усещания, чувствителност към светлина, както и болки във врата, раменете, гърба. Само в Щатите страдащите от очни проблеми в следствие на работа с дигитални устройства са 65%.

Симптомите

Не е задължително да имате всички накуп или да се оплаквате от който и да е от тях постоянно. Но е притеснително, ако твърде често:

- всичко ви се струва размазано, ако не напрегнете поглед, за да фокусирате;

- виждате двойно (бихме добавили „без да сте пили“, но и на нас не ни е смешно);

- оплаквате се от сухота и/или зачервявания в очите;

- дискомфортът в очите ви е такъв, че се налага да ползвате изкуствени сълзи;

- страдате от главоболия – не непременно силни, но се появяват скоро щом започнете да работа пред компютъра и отшумяват малко след като си тръгнете.

Страдащите от очни проблеми заради дигитални устройства са 65%!

Раз, два, три!

Почивката може и да е решение – както на проблема с очите, така и на много други здравни неволи. Но старата максима, че движението е живот, е безценна истина. Предлагаме ви фитнес за очите в три стъпки, за който дори не се налага да ходите до залата (и който ще ви спести и отбиването до оптиката, надяваме се).

1. Не забравяйте да мигате

Звучи лесно, но ще се изненадате колко често забравяме да го правим. Особено пред компютъра. Благодарение на мигането очите се овлажняват и така се предпазват от раздразнения и зачервявания. Направете съзнателно усилие да мигате 10 пъти на всеки 20 минути, вместо да посягате към изкуствените сълзи. А ако все пак опрете до тях, не ги бъркайте с капките за избистряне на погледа – те по-скоро стесняват кръвоносните съдове в очите, отколкото да облекчават раздразненията.

2. Правете различни физиономии

Като например – имитирайте онова изражение на изненада, което разсмива всички, местете поглед настрани, без да въртите главата си, кръстосвайте очи... Дори ала селфи нацупването може да ви е от полза. Да, сигурно изглеждате глупаво, но ако задържите всяка физиономия по 10 секунди и повтаряте „упражненията“ няколко пъти на ден, тренирате мускулите не само на лицето, но и на очите. А те са особено податливи на залиняване, когато по цял ден са застинали, взирайки се в една и съща посока.

3. Въртете очи и рефокусирайте

Каквото и да казва г-н Грей от „50 нюанса сиво“, правенето на кръгове с очи трябва да влезе в офисната ви фитнес „програма“. Правете го всеки ден – по посока на часовниковата стрелка и обратно, по 5-10 минути. По възможност – срещу бяла стена, за да няма какво да ви отвлича вниманието. След това вдигнете палец на разстояние 30 см от лицето ви и го фокусирайте с очи. Последната стъпка е да фокусирате предмет, който е на 3-6 м от вас, да задържите поглед там за 20 секунди и после отново да фокусирате палеца пред лицето си.

Техниката със затопляне снема напрежението от уморените клепачи. 

Вместо SPA

Завършете деня със SPA процедура за очите. Така, както сауната отпуска мускулатурата ви след тежък ден, техниката със затопляне помага и за снемане на напрежението от уморените ви клепачи. Загрейте хавлиена кърпа или с гореща вода, или със сешоар и я дръжте над очите си за няколко минути. Съвсем в другата крайност е, в сравнение с ледената маска, която залежава в хладилника ми. Но и на нея ще й дойде времето – сега, когато фитнесът за очите се намести успешно между спортния и офисния ми график.

SOS приложения

Вече можете да се придържате към редовното прилагане на така препоръчваните почивки за очите, благодарение на... технологиите, които всъщност са и главни виновници за зрителната умора. Предлагаме ви 5 безплатни приложения за десктоп и мобилни устройства, с които да тренирате за по-ясна визия.

1. Awareness (за Mac и Windows)

Едно от най-деликатните напомняния, че е време да отместите поглед от екрана. Апликацията отброява в долната част на екрана минутите до следващата планирана пауза, а когато дойде време за нея, се активира анимация с тибетска пееща купа. Предимството на Awareness е, че макар да следи стриктно дали засича работа на компютъра за времето на паузата, не ви е отказан достъп до файловете ви – в случай че се налага спешно да довършите нещо.

2. F.lux (за Mac, Windows, Linux и iPhone)

Настройва яркостта и нюансите на монитора ви в зависимост от това, колко е часът. Кажете „чао“ на синята светлина, която ви пречи да заспите, когато всъщност отдавна ви се спи.

3. ProtectYourVision (за Chrome, Firefox, Safari)

Както и при първото приложение, и тук можете да настройвате различно време за почивка, но най-често ползван е стандартният, следващ правилото 20/20. Самата почивка е известена със звуков сигнал и временно загасяне на монитора. Последното може да бъде дразнещо на моменти, но пък и имате опция да го деактивирате. Плюс на ProtectYourVision са предложенията за упражнения за очите, които да правите по време на паузата.

4. Twilight (за Android)

Главна цел тук също е борбата със синята светлина. Разработчиците на това приложение се позовават на проучвания за това, как хората, ползващи таблет или смартфон в часовете преди сън, заспиват с час по-бавно, в сравнение с дните, в които директно си лягат. Така че ако сте загрижени за очите и за качеството на съня ви, вече имате полезен ход.

5. Eye Pro (за Windows)

Приложението се грижи за облекчаване напрежението в очите и доброто им овлажняване. Ето защо ще се опитва да ви накара да мигате по-често, докато сте пред компютъра – с помощта на подсказки, бележки, факти и с предложения за кратки и по-дълги почивки, които по ваш избор можете и да пропуснете. Не пропускайте обаче съветите и идеите за упражнения на Eye Pro!

Текст Петра Денчева


В новия брой

Мария Илиева на корицата на новия брой на ELLE