С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Грип профилактика: какво, кога и по колко?

13.11.2019

Сега е моментът да се подготвим

Грип профилактика: какво, кога и по колко?
 © iStock

Епидемиите често започват в края на ноември и траят около осем седмици. С други думи – сега е моментът да се подготвим за битката с тях, за да не се озовем в леглото с температура, болезнено гърло, запушен нос и парещи очи. Антибиотиците не са ефикасни срещу вирусните инфекции, но природата и човешкият опит предлагат други защитни средства.

Пробиотици за по-силна защита

70% от човешката имунна система се намира в червата. Лактобацилите са идеалното средство за заздравяване на чревната лигавица, преди в организма да попаднат грипните вируси. Това е особено необходимо, ако сте изложени на стрес, боледувате често от бронхити или от хронични заболявания като диабет. Приемът на комбинация от лактобацили в продължение на 4 до 12 седмици намалява значително риска от хрема. Можете да ги откриете в киселото мляко или да ги взимате като хранителни добавки.

Хапвайте месо

Месото и карантията са богати на желязо, необходимо за превенция на анемията, и на цинк – важен за имунитета минерал, който хваща като в капан свободните радикали. Специалистите препоръчват 10-12 мг цинк дневно. Телешкият черен дроб например доставя 13,2 мг на 100 г, а морските дарове – 20 мг.

Фреш от портокали

Колко е хубаво денят да започне с чаша свежест! Веселият оранжев цвят на портокаловия сок веднага повишава настроението, а богатството от витамин С, аминокиселината тиамин, фолати, витамини от група В, калий и захари превръща пресния портокалов сок в безценна за здравето напитка, която доставя енергия срещу студа и вирусите.


ПЛОДОВЕТЕ ПО-ПОЛЕЗНИ ЛИ СА ОТ ЗЕЛЕНЧУЦИТЕ?


Шапка и шал

Те няма да спрат вирусите, но намаляват разликата в температурите навън и вътре в помещенията. Това е важно, защото при всяко излизане организмът трябва да се адаптира, за да поддържа постоянна телесната температура. Шапката и шалът могат да му помогнат, когато навън е дъждовно, хладно и ветровито. Скрийте носа си – неговата задача е да стопли навлизащия отвън въздух, за да предпази алвеолите на белите дробове. Когато е изложен на студа, лигавицата му се навлажнява и започва да сълзи, а така се губи част от нейния защитен слой.

Магнезий срещу умората

Някои изследвания сочат, че магнезият стимулира белите кръвни клетки, но специалистите го препоръчват главно заради ефекта му срещу състоянието на умора и изтощение. Той се съдържа в консервираните сардини, морските дарове, какаото, кафето, черния шоколад (съдържащ 70% какао), бадемите, пълнозърнестия хляб и ориз, в подправки като кориандър, къри, джинджифил.


ШОКОЛАДЪТ И ВСИЧКИТЕ МУ ПОЛЗИ


Спете достатъчно

Една безсънна нощ е достатъчна, за да подкопае защитните ви сили. Това е така, защото безсънието намалява един от видовете бели кръвни клетки. Въпреки че всеки има нужда от своите индивидуални часове сън, специалистите препоръчват той да продължава средно 7-8 часа.

Малки почивки против стрес

Йога, работа в градината, приятно четиво, хубав филм или вечеря с приятели – не се лишавайте от тези благотворни за здравето моменти. Те неутрализират стреса и умората, които най-много вредят на имунитета.

Операция „чисти ръце”

Миенето на ръцете изглежда нещо съвсем просто, но е най-доброто средство за предпазване от зимните инфекции. Най-важните моменти за това са след като сте си играли с някое животинче, след като сте пътували в градския транспорт, преди хранене, след ползване на тоалетната и най-вече след като сте били в контакт с болен от грип човек. Използвайте сапун, като добре натъркате всички зони на дланите – външна, вътрешна, странична, между пръстите. На обществени места затваряйте крана на чешмата с парче хартия.

Антисептичен гел

Продават се малки опаковки антисептични гелове, които могат да бъдат с вас навсякъде – в колата, в дамската чанта, по време на пазаруване, на работното място. Те са ефикасни срещу микробите. Повечето от тях съдържат омекотител, така че да не изсушават кожата на ръцете. С напоена с тях кърпичка може да почистите бюрото, вратите на дръжките, клавиатурата на компютъра, мобилния телефон.


ДИСЛИПИДЕМИЯ – ПРОБЛЕМЪТ НА НОВОТО ВРЕМЕ


Бъдете активни

Движението е доказан имуностимулант. Всеки ден ходете пеша между 30 и 60 минути – това намалява риска от респираторни инфекции с цели 40%! Не прекалявайте обаче с интензивен и продължителен спорт, защото той може да улесни нахлуването и размножаването на вирусите в организма.

Заредете се с витамин D

Белите кръвни клетки са необходими за унищожаването на микробите, а витамин D стимулира дейността им. Той се намира в рибеното масло, скумрията, сардината. На възрастните хора и жените в менопауза се препоръчва допълнителен прием на витамин D2, който е от растителен произход, или на витамин D3 от животински произход - и двата вида са еднакво ефикасни.

Без прегръдки и целувки по време на грипни епидемии

Дори и много да искате да се покажете любезни и мили с вашите близки и приятели, въздържайте се да ги прегръщате и целувате, ако имат хрема или кашлят. Ако и на вас ви се случи да се простудите или да хванете грип, опазвайте другите, като ги предупреждавайте, че не бива да се доближават много до вас.

Здравословни аромати

На работното място можете да поставите дифузер и да използвате ароматни масла с изразен антивирусен ефект – евкалипт, портокал и др.


8 АРОМАТА ЗА ОТЛИЧНА ФОРМА


Кое няма да помогне?

  • Да взимате големи дози витамин С, за да се предпазите от хрема.
  • Да използвате превантивно дифузер за ароматни масла в дома. Това е ефикасно средство, ако някой член на семейството вече се е разболял, или на обществени места.
  • Да взимате студен душ срещу висока температура – ако тялото се охлади под нормалната за него температура, то ще реагира така че да я регулира и положението ще се влоши.
  • Да стимулирате изпотяването на тялото.

 


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE