С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Healthy Hedonism: Наслада без въздържание

Цветелина Ракова • 25.09.2019

Здравословният хедонизъм, който ни кара да откажем единствено отказването

Healthy Hedonism: Наслада без въздържание
 © iStock

Какво става, когато решим да се храним здравословно?

Обикновено се започва с безкрайните списъци от какво трябва да се лишим. По-малко захар, по-малко глутен, по-малко тестени продукти, по-малко кофеин, цялостно по-малко от всичко. 2019-та обаче не е годината на въздържанието. Затова и един от главните тенденции при храненето е именно здравословният хедонизъм, който ни кара да откажем единствено отказването.

Новата концепция за живот пропагандира, че важното в здравословния режим е разнообразието. Разрешено е това, което е вкусно и ни кара да се чувстваме добре. Обнадеждаващо, нали? Здравословното и вкусното не се налага да са самоизключващи се понятия повече. Според психолозите, идеята, че трябва да се въздържаме от определени храни, определяйки ги като „забранени“, единствено успява да породи допълнителен стрес за мозъка ни. Казвайки на съзнанието си, че има нещо, което не може да има, винаги води до точно обратния ефект, чието последствие е да се чувстваме виновни или засрамени, че сме нарушили измислените си правила. По тази причина в Япония едно от основните правила за здравословно хранене е „наслаждавай се на храната“. А, както открихме това правило има не само позитивен ефект върху духа, но и тялото ни.


ДИЕТАТА, КОЯТО ПОДОБРЯВА НАСТРОЕНИЕТО


© iStock

Според учените удоволствието предизвиква нервната система да отключи режима на релаксиране, което спомага на храносмилателната система да работи по-бързо при отсъствието на стрес. Точно обратното се случва, когато консумираме, храна, която сме си забранили или се храним бързо и без наслада. Отключеният стрес в такава ситуация се отразява не само по-зле на метаболизма ни, но и кара тялото ни да трупа допълнителните мазнини вместо да ги гори.

От друга страна избирайки ястия, които са ни вкусни, шансът от преяждане също намалява, тъй като чувството на удовлетворение е това, което спира глада. Именно по тази причина дори и да сме преяли физически с храна, която не ни удовлетворява и не ѝ се наслаждаваме, шансът да потърсим допълнително десерт или още нещо за хапване, което да повиши количеството на допамин в тялото ни се покачва драстично, тъй като макар и физическият ни глад да е потушен, психическият все още не е задоволен.

Ако комбинираме бавното хранене и внимателното хранене с наслада, вместо лишенията или бързата храна то определено резултатите ще са осезаеми. Със сигурност ще са по-драстични с подобряването на менталното ни здраве, последвано и от физическото. За разлика от мнозинството от други ограничаващи и сложни здравословни начини на хранене, новият тренд има много позитивни причини да го опитаме. А, и кой би отказал разрешение да яде каквото му е вкусно? Ако си търсехте и вие причина да се откажете от лишенията премиете към healthy hedonism.

Красиви чинии и прибори за маса

Назад Напред


В новия брой

Алекс Петканова с малкия Габриел на корицата на новия брой на ELLE