С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Истината за метаболизма!

Рени Андреева • 15.12.2014

Бърз или бавен, метаболизмът може да се промени

Истината за метаболизма!

Метаболизмът е обмяната на веществата в организма ни. Един непрестанен процес на постоянна трансформация на веществата и енергията. Най-лесният начин да го обясним е да го сравним с механизмите, които се използват, когато зареждаме колата с гориво, палим двигателя и изчерпваме всичко налично. Сякаш имаме енергийно ефикасна кола – така работи нашият метаболизъм. И той може да варира със скоростите (колкото по-бърз е, толкова по-бързо ще изгорите мазнините)! Въпросът е как да накараме метаболизма да работи по най-добрият начин за нас?

КОЙ ТИП Е?

Има само две категории: бавен и бърз метаболизъм. При единия с физическата активност горят мазнините, а при втория – въглехидратите. Нито един от двата не е по-добър от другия, но откритието кой тип е вашият ще ви научи да се съобразявате с него. Това най-лесно се определя още в детството, когато има много тичане и игри. Ако сте успявали да тичате дълго без усилие на далечни разстояния, то вие изгаряте бързо мазнини и сте с добро аеробно ниво (точката, в която тялото ви започва да използва кислород при физическа активност). Ако сте предпочитали да тичате на кратки разстояния и бързо сте се уморявали, след което бързо сте се възстановявали, то изгаряте въглехидратите в организма си и сте с висок анаеробен праг (това е точката, в която тялото ви спира да използва кислород, когато е активно).

ПОВЕЧЕ И ПО-ЧЕСТО ХРАНЕНЕ

Според учени, ако ядете на всеки два-три часа, ще стимулирате метаболизма си. Т.е. едновременно консумирате повече и горите повече енергия. С такъв режим ще подхранвате мускулите си, тъй като те се нуждаят от непрестанно гориво. Но ключът е да подбирате правилно менюто си! Увеличете дажбите от храни, богати на фибри, като леща или други бобови растения, тъй като те се смилат трудно. Така тялото ви ще работи значително повече, докато ги разгради.

КАЛОРИЕН БАЛАНС

Поетата чрез храна енергия трябва да не надвишава енергийните потребности на организма. В този случай теглото не се променя. Желателно е да имате пълен покой – т. нар. базов метаболизъм (приетите калории са колкото изгорените). Ако са повече, отколкото са необходими на организма за поддържане на жизнените му функции, теглото се покачва – в мускулна маса (при трениране и правилно хранене) или в мазнини (в повечето случаи). В тези ситуации калорийният баланс е положителен. Съответно, отрицателен калориен баланс се наблюдава, ако се приемат по-малко калории, отколкото се горят. Тогава организмът разгражда синтезирани вече тъкани (най-вече мускулна и мастна), за да попълни енергийните си депа. В резултат на това е налице загуба на тегло.

ОТИДЕТЕ ЗА РИБА

Увеличете нивото на Омега-3 мастните киселини и ще ускорите драматично метаболизма си. Жена, която води ненатоварен начин на живот, изгаря средно около 1400 калории дневно. Изследване, проведено към Университета в Онтарио, показва, че увеличаването на дажбата на основни мастни киселни с 300 милиграма на ден ускорява метаболизма така, че той да изгаря 400 калории допълнително. Което е почти една четвърт от дневното ви меню!

ИЗКЛЮЧЕТЕ КЛИМАТИКА

Всеки дискомфорт в температурата води до намаляване на апетита. Изследване, проведено от Дейвид Алисън в Университета в Алабама, твърди, че някои от удобствата на модерната цивилизация като климатиците и централното парно отопление са виновни за увеличаване на храненето и съответно на теглото ни. Ако не разчитате на тях у дома, тялото ви ще изразходи повече калории, тъй като ще му се наложи да се охлажда или затопля само.

ВНИМАТЕЛНО ИЗБЕРЕТЕ УПРАЖНЕНИЯТА

Стресовият хормон кортизол не е приятел на метаболизма ви. Стресът увеличава кортизола и инсулина и води до изгаряне на мускулна маса вместо на мазнини. Това за съжаление увеличава запасите на мазнини в областта на стомаха. Противоположно на това, което си мислим, продължителното тичане също не е решение. Дългите периоди на сърдечносъдови упражнения карат тялото да произвежда кортизол, от който директният ефект е... складиране на мазнини.

СЪНЯТ И ОТСЛАБВАНЕТО

Има теория, че колкото по-малко спим, толкова повече слабеем. По време на сън обмяната на веществата се забавя и се изразходва по-малко енергия и уж, ако спим по-малко, ще топим по-бързо мазнини. Но се оказва точно обратното! Учени от Чикагския университет са открили, че здрави хора, лишени от сън, дори само един час по-малко от необходимото, страдат от хормонален дисбаланс. В тези случаи нивото на хормона лептин, който регулира апетита ни и доставя сигнал до мозъка за ситост, намалява, докато се увеличава нивото на хормона грелин, отговорен за чувството на глад. Хормони като кортизол, инсулин, лептин и адреналин се стимулират от дневната светлина и привеждат организма ни в действие, т.е. будни сме, консумираме храна и сме готови за всякакви активности. През нощта действат други хормони, които са отговорни за изгарянето на мазнини – това са глюкагон, HGH, тестостерон и мелатонин. В тъмната част от денонощието имаме период на възстановяване, при което метаболизмът ни е стимулиран да действа на висока предавка и това е моментът за ефикасно горене на мазнини.

УСКОРЯВАНЕ

Вместо да пресмятате изядените калории, за предпочитане е да си изградите стратегия за ускоряване на базовия метаболизъм. Обменните процеси се забързват след всяко хранене. Затова хапвайте на интервали, не по-големи от четири часа и с малки порции. Така ще усвоите пълноценно хранителните вещества и няма да предизвикате негативен отговор от страна на метаболизма в дългите часове, през които сте без храна. Винаги закусвайте, защото пропускането на закуската се възприема от организма като гладуване и метаболизмът се забавя, за да пести вещества. Започнете да спортувате редовно, като тренирате с тежести. Усилената мускулна тренировка ускорява метаболизма в продължение на часове.

 

 


В новия брой

Лейди Гага на корицата на новия брой на сп. ELLE