С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Истини и заблуди за витамините

14.08.2017

Някои хора се стараят да приемат колкото се може повече витамини, за други пък това са пари, хвърлени на вятъра. И двете крайности не са препоръчителни. За да бъдете по-добре информирани, ето отговорите на специалистите на някои разпространи твърдения за витамините. Разберете кои от тях са истина и кои – не.

Истини и заблуди за витамините
 © iStock

Естествените витамини са по-полезни от синтетичните

Грешка! Естествените витамини и н синтетичните, които си купувате от аптеката, имат една и съща структура. Единственото изключение е витамин Е. В естествена форма той има до пет пъти по-силно действие, отколкото под формата на синтетична хранителна добавка.

Колкото повече витамини консумираме, толкова по-добре

Не е вярно. Мастноразтворимите витамини се натрупват в организма. Ако са в голямо количество и организмът ни не смогва да ги преработи, може да се получи обратният ефект и натрупаните витамини да започнат да действат като отрова, предизвиквайки нежелани реакции. Водноразтворимите витамини също могат да предизвикат проблеми, ако са в прекалено големи количества. Дори считаният за много полезен витамин С може да стане причина за здравни неразположения – натрупването му в по-голямо количество в организма може да доведе до образуване на камъни в бъбреците, разстройство или кожни обриви.

Разделянето на мултивитамините в аптеките за възрастни хора, малки деца и хора в активна възраст е просто търговски трик – все едно е от кои ще ползвате

Не, не е все едно! Хората във всяка възраст имат различна нужда от витамини и минерали. При децата е важно да се набляга на витамин D, флуор, фосфор и калций – все елементи, които подпомагат растежа и здравината на костите и зъбите. По-възрастните хора имат нужда от по-голямо количество антиоксиданти - витамини А, Е, С, селен и цинк.

При вирусни заболявания като грип например, е препоръчително да се поемат високи, ударни дози витамин С

Като цяло е по-скоро вярно. Витамин С може да спомогне вирусното заболяване да премине по-бързо и с по-леки симптоми. Освен това този витамин понижава нивата на холестерола и на кръвното налягане. И най-важното – бори се със свободните радикали, които вредят на клетките. Като добавим и това, че бързо се освобождава от организма, не е противопоказно да се приемат по-високи дози витамин С при вирусни заболявания.

Когато човек се храни здравословно и пълноценно, няма нужда да приема допълнително витамини.

Разнообразната храна наистина е богат източник на витамини. Но дали успявате наистина да се храните по начина, по който бихте искали? Кой изобщо може да се похвали, че се храни изцяло балансирано и здравословно? Ето резултатът от едно много интересно изследване по случая – в проведена в Европа анкета около 52 % от хората заявяват, че ядат здравословно. В действителност обаче реалният им брой е...точно 9 %! Изводът е, че ползването на витамини под формата на хранителни добавки е препоръчително почти за всички. Но е добре преди това да се консултирате с вашия лекар.


Тялото подсказва какъв витамин ви липсва


 

Консумацията на плодове и зеленчуци под каквато и да било форма е при всички случаи по-добър и ефикасен вариант от приемането на хранителни добавки

Да, с една малка подробност. При термична обработка на плодовете и зеленчуците огромна част от витамините В1, В2 и С в тях изчезва. Ако сварите броколи във вода, ще загубите над 60% от витамините в него, обработите ли го на пара обаче, свеждате загубата само до 20%. Сушенето на плодовете убива половината витамин С и около 20% от бета-каротина. Консервирането съхранява витамините A, D и B2, но почти напълно унищожава витамините В1 и С.


Витамините за кожата


 

Вегетарианската храна съдържа всички полезни елементи за човешкия организъм

Не е вярно! Дори най-прецизно балансираната вегетарианска диета не може да осигури на тялото ви всички необходими полезни елементи. Препоръчително е вегетарианците да поемат под формата на хранителни добавки витамините B12, B2, D, както и желязо, цинк, йод, калций. 

Хората във всяка възраст имат различна нужда от витамини и минерали.
Хората във всяка възраст имат различна нужда от витамини и минерали. © iStock


В новия брой

Анджелина Джоли на корицата на новия брой на ELLE България