С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Кафето – враг или приятел?

19.04.2019

За много от нас няма по-добро средство за ободряване на тялото и ума от кафето. Но какъв е реалният му ефект върху човешкия организъм?

Кафето – враг или приятел?
 © iStock

 


6 ПРАВИЛА ЗА ПЕРФЕКТНО КАФЕ


 

Какво представлява кофеинът?

Тази молекула е от семейството на алкалоидите, към което принадлежи и кокаинът. Тя има мощно действие, затова и в малки дози стимулира мозъка и бдителността, забавя умората, благоприятства издържливостта и влияе на диурезата /отделянето на урината/. В по-голямо количество кофеинът може да предизвика ускорено сърцебиене.

Има ли опасност от зависимост?

Няма научно доказана зависимост от кофеина. Някои хора преценяват, че не могат да започнат деня си без кафе. Веднага след като го изпият, те твърдят, че се чувстват много по-бодри. Всъщност ефектът на кофеина се проявява 15-20 минути по-късно, така че очевидно става дума за психологически ефект. Консумацията на кафе може да бъда прекъсната, без да се развие болезнено чувство за липса.

Как влияе на здравето?

Кафето доставя на организма полифеноли /200 до 500 мг на 150 мл/. Това са оксиданти, които имат предпазваща роля срещу диабет тип 2 и болестта на Паркинсон, както и срещу някои видове рак, например на храносмилателната система. Много изследвания твърдят, че кафето поддържа в добра форма паметта на жените в менопауза, ако се консумира поне три пъти дневно. Специалистите обаче са предпазливи по отношение на тези заключения и препоръчват не повече от 1-2 чашки на ден.


ГЕНЪТ PDSS2 Е ОТГОВОРЕН ЗА ЛЮБОВТА КЪМ КАФЕТО


Опасно ли е за сърдечносъдовата система?

След изпиването на чаша кафе кръвното налягане се повишава леко, но не повече отколкото при изкачването на стълби.

Шведско изследване, проведено сред 35 хиляди жени на възраст от 49 до 83 години, показва, че всекидневната консумация на кафе намалява с 25% риска от мозъчносъдов инцидент.

Пречи ли на съня?

Кофеинът е най-активен 30-40 минути след изпиването на кафето. След това той се отделя от организма за няколко часа, а ефектът му е валиден, докато половината количество все още не е елиминирано. Кофеинът стимулира мозъка и забавя умората, така че наистина може да предизвика известни смущения в съня, но всичко е индивидуално.

Какво става, ако му добавим мляко?

Танините, които се съдържат в кафето, коагулират казеина от млякото и го правят трудно смилаем. Ако стомахът ви реагира зле на тази комбинация, опитайте се да замените кравето мляко с растително – вкусът няма да е същият, но пък ще избегнете неприятния ефект.

Арабика или робуста?

Сортът робуста има по-горчив вкус и е по-силен от арабика. Той съдържа повече кофеин – около 2200-2600 мг на 100 г, докато при арабика това количество е 200-1500 мг. Вкусът на арабика е по-фин.

Еспресо, филтър или нес?

Колкото по-продължителен е контактът на водата с кафето, толкова повече кофеин има в напитката. Следователно еспресото е по-слабо от филтрираното кафе, а най-малко кофеин има в нес кафето.

 


В новия брой

Мария Илиева на корицата на новия брой на ELLE