Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.разбрах

Кажете „сбогом“ на главоболието!

24.10.2017

Нестихващото главоболие е една от 10-те най-чести причини за посещение при личния лекар. И дори когато не е чак толкова сериозно, то ни създава дискомфорт и влошава живота ни.

Кажете „сбогом“ на главоболието!
 © iStock

Мигрена

Един на шест европейци страда от мигрена, а три от четири потърпевши са жени – главно заради хормоните, особено в периода на менструация или менопауза. Болките при мигрена траят няколко часа дневно. Обикновено са едностранни, пулсиращи и изострящи се, придружени понякога от гадене и свръхчувствителност към светлина и звуци. Някои хора получават визуални смущения – виждат светкавици или черни петна.

Водете си дневник, в който записвайте всяка мигрена – това ще помогне да идентифицирате проблема, а и да го отстраните. Често мигрената се влошава от кофеин, шоколад, червено вино, сирене, цитрусови плодове, кисели храни.

Стресът и безсънието също могат да причинят мигрена, както и лошото осветление, прекаленото застояване пред компютъра, острите миризми и промените в климатичните условия. При пристъп почивайте на тихо място с приглушена светлина или поспете, защото сънят помага в случая. За обезболяващите се посъветвайте преди приема им с лекар.

Остро главоболие

Повечето от нас получават такъв тип главоболие от време на време, но на 3 % от хората им се случва често. Острото главоболие има тенденцията да се засилва вечер. Ще си помогнете, ако промените позицията на тялото си по време на работа пред компютъра. Ставайте и се разхождайте по 5 минути на всеки час, редовно правете кръгови движения с врата си и идете на очен лекар, за да провери зрението ви. Правете си масаж на слепоочията, както и на мускулите на шията и врат.

© iStock

Главоболие, причинено от стрес

Това главоболие наподобява боцкане с иглички. Ето как може да се реши проблемът:

  • Хранете се здравословно, балансирано и не се преуморявайте;
  • Умерените физически упражнения са добър помощник в борбата със стреса, също както и отмората в гореща вана или срещите с приятели;
  • Акупунктурата, психотерапията и пилатесът ще помогнат.

Хронично главоболие

Всички се нуждаем от обезболяващи от време на време, но честата им употреба може да доведе до хронично главоболие. Пием въпросните медикаменти при всяко главоболие, без да чакаме то да отшуми само. Страдащите от подобен проблем стигат до момента, в който вече не могат без хапчета против главоболие. И така да се озоват в един омагьосан кръг.

Ако имате хронично главоболие, посетете личния си лекар. За жалост, единственият начин да се справите с това главоболие е да спрете да приемате обезболяващи. За някои това ще рече да останат наистина „на сухо“, но при вас може и да е различно – започнете да приемате по-малки дози обезболяващи за няколко седмици и постепенно ги спрете напълно. Но за това е необходимо да се посъветвате с лекар.

Ако главоболията са наистина непоносими, личният ви лекар би могъл да ви изпрати на преглед при невролог или при друг специалист. Може да се наложи да направите и ядрено магнитен резонанс.

Кога да се притеснявате?

Зад главоболието рядко се крие страшна причина, но ако стане постоянно, измерете кръвното си налягане и си запишете час както при личния, така и при очния лекар.

Потърсете медицинска помощ незабавно, ако главоболието:

  • е придружено от покачване на температурата, скованост във врата, необичайни визуални смущения като например проблясъци или черни петна, които не изчезват дори след студен компрес върху очите;
  • ако се появи и раздвоение в зрителната картина, гадене или сънливост;
  • е прекалено силно и обхваща цялата глава, шията и тила – в един от много лошите случаи може да се окаже, че това е мозъчен кръвоизлив;
  • е придружено от зрителни смущения, неустойчивост, изтръпване на крайниците, отпадналост или проблеми с паметта;
  • е съпроводено от болки в ухото, очите или слепоочията, внезапна глухота, дори само на едното ухо;
  • се влошава, когато се изправите или наведете;
  • се повтаря много често.

В новия брой

Кийра Чаплин на корицата на декемврийския брой на сп. ELLE