С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Как да преборим мигрената?

28.07.2019

Пристъпи на остро пулсиращо главоболие, обикновено едностранно, придружени с гадене, повръщане, изпотяване и свръхчувствителност към светлина и шум - това са характерните оплаквания на пациентите.

Как да преборим мигрената?
 © iStock

Какво представлява болестта

Мигрената е невробиологично заболяване, което се изразява във функционални промени в съдовете на мозъка, активността на нервните клетки и някои биохимични процеси по време на пристъп. Хора, които са наследствено предразположени към страданието, имат понижен праг на усещане за болка и стават силно чувствителни към всичко, което може да я причини. Това състояние предизвиква вълна от процеси в нервните клетки и нервните импулси достигат до съдовете на мозъчната обвивка. В резултат се освобождават вещества, които активират кръвоносните съдове, хранещи мозъка. Те се разширяват, стават пропускливи и променят биохимичните процеси. Това води до пристъп на пулсиращо главоболие.

При мигрена с аура големите кръвоносни съдове първо се стесняват вследствие на възпалителна реакция. В резултат на това се появяват неврологични признаци като сърбеж, нервност и смущения в зрението. Следва разширяване на мозъчните кръвоносни съдове, пулсациите им се засилват и настъпва фазата на болката.

Природни лекове

Лед – винаги разчитайте на студеното, а не на топлото да ви помогне при главоболие. Кубчета лед върху болезненото място ще облекчат пулсиращото остро усещане при пристъп на мигрена.

Хранителни добавки – медицински изследвания доказват, че пациенти, които приемат 400 мг рибофлавин (витамин В2) дневно, след 3 месеца започват да получават значително по-малко пристъпи на мигрена. Друга ефикасна хранителна добавка при мигренозни оплаквания е коензим Q10, показва клинично изпитване.

Техники за релаксиране – масажът облекчава болките във врата и раменете, тай-чи “събужда” тялото и то по-лесно предусеща атаката и може да се подготви за идващия пристъп на мигрена. Йогата също помага.

Фитотерапия – билките са доказано полезни като природно средство без странични ефекти за намаляване проявите на главоболие. Според учени лютичето може да предотврати пристъп на мигрена, защото има свойството да поддържа нормалното ниво на кръвоток към мозъка – фактор, който е ключов за тази неврологична болест.

Акупунктура – медицински изследвания показват, че тази лечебна техника постига определени дълготрайни резултати както някои медикаменти за страдащи от мигрена. Дори да се приема, че облекчаването на състоянието се дължи в голяма степен на плацебо ефекта (нагласата на пациента, че акупунктурата ще го облекчи и е от полза за него), важен е положителният резултат.


В новия брой

Мария Илиева на корицата на новия брой на ELLE