С използването на този сайт Вие приемате, че той използва „бисквитки" за подобряване на Вашето преживяване, персонализиране на рекламите и анализ на посещаемостта. Моля прочетете нашите Условия, Политика за бисквитки и Политика за защита на личните данни.разбрах

Каква е биологичната ви възраст?

02.03.2018

Начинът ви на живот влияе на начина, по който остарявате, но някои лесни промени могат да ви помогнат да запазите младостта си през годините и да живеете по-качествено и по-дълго.

Каква е биологичната ви възраст?
 © iStock

Ако можехте да погледнете в бъдещето, бихте ли пожелали да видите на каква възраст ще сте напуснали белия свят? И как ще се чувствате и изглеждате тогава?

Е, ако картинката не ви хареса, предлагаме ви някои стъпки към промяна.

Нямаме кристална топка, за да ви помогнем да надзърнете в бъдещето, но пък имаме осем въпроса, разработени от специалисти. Отговорете им и ще добиете представа дали организмът ви старее по-бързо от предполагаемото според рождената ви дата и каква е биологичната ви възраст.

1. Занимавате ли се с физическа дейност от 100 минути до 6 часа седмично?

Да? Поздравления, тялото ви е с 5-10 години по-младо от това на ваши връстници, които спортуват по-малко или повече от вас. Може би ви изненадва, че ако тренирате повече от 6 часа седмично, няма да сте в по-добра форма, защото доскоро се смяташе, че колкото повече е физическото натоварване, толкова по-добри резултати се постигат. Учените обаче анализираха теломерите (окончанията на хромозомите) и откриха, че те са най-дълги при хора, които спортуват умерено.

Теломерите са маркери за възрастовите промени в клетките на организма – колкото повече напредват годините, толкова повече се скъсяват. Затова при по-дълги теломери биологично сме по-млади. Според учените прекомерното физическо натоварване за продължителен период може да предизвика негативен ефект върху клетките и те да се възстановяват по-бавно. Препоръката на специалистите е да тренирате 30 минути дневно през повечето дни от седмицата с умерено натоварване, като имате и ден-два без спорт.

Най-добрият спорт за вашата зодия

Назад Напред

2. Колко дървета има на улицата, на която живеете?

Ако отговорът е 10 и повече, вие сте късметлии – биологичната ви възраст е със 7 години по-ниска от тази на хора, които не живеят в толкова зелен район. Освен това имате по-нисък риск от сърдечносъдови проблеми в сравнение с по-млади по рождена дата с 1,4 години от вас. Вероятно причината е, че когато живеете в озеленени места, е по-приятно да ходите пеша, или пък въздухът е по-чист и свеж. Факт е, че растенията се отразяват благоприятно на хората и затова се стремете да сте по-близо до природата при всеки удобен случай. Ако не живеете на улица с много дървета, но работите близо до парк, разхождайте се през обедната почивка в него, за да си вземете дневната доза зеленина.

Да живеете близо до плажа също е от полза за здравето. Според американски изследователи, ако адресът ви е на по-малко от 5 км от морето, сте в по-добра физическа и умствена форма от хората, които са по-далеч във вътрешността на града.

3. Казват ли ви, че изглеждате по-млади от годините си?

Случва ви се? Това означава, че вероятно сте по-млади и отвътре, не само отвън, поясняват геронтолозите. Специалистите изследвали хора, които изглеждат с поне 2 години по-млади от рождената си възраст, и установили, че те имат по-малък риск от високо кръвно налягане. Новината е добра, защото при кръвно налягане над 140/90 биологичната възраст се увеличава значително – от 6 до 10 години, в зависимост от показателите и продължителността на периода, през който е поддържано високо. Оптималното ниво на кръвното налягане за здрав човек е 120/80. Препоръката е всеки над 40 години да го измерва профилактично на 6 месеца, а при по-младите да се контролира веднъж годишно.

10 звезди над 40 с перфектна визия

Назад Напред

4. Какво е нивото на холестерола ви?

Ако не го знаете, помолете личния си лекар да за изследване. Границите в норма са различни за мъже и жени, както и за добрия (HDL) и лошия холестерол (LDL). Високият холестерол увеличава биологичната възраст на организма с 3,7 години, показват анализите на австралийски учени. Основните рискови фактори за повишаване на нивото му са приемът на мазни и тестени храни, захарни изделия, продукти, богати на холестерол, както и заседналият начин на живот. Яйцата, които също са обвинявани за високия холестерол, защото в жълтъците им се съдържа концентрирано количество от него, са реабилитирани от британски учени. Според тях няма риск при умерена консумация на яйца (точния брой за седмица ще определи лекарят ви).

5. Справяте ли се със стреса във всекидневието си?

Интересно е, че когато се разглежда стресът като причина за преждевременно стареене на организма, не е важно колко напрежение ни се струпва, а как го понасяме и доколко успяваме да се отърсим от него.

Хора, които не могат да контролират стреса, показват до 10 години по-голяма биологична възраст, доказват резултати от многобройни проучвания. Най-силно сме стресирани, когато усещаме, че не можем да влияем на ситуацията, не държим „юздите“ в наши ръце. Затова, когато се почувствате напрегнати, не се втурвайте лудешки да разрешите проблема или да довършите работата, а направете точно обратното – намалете темпото с 25% от това, с което сте действали до момента.

Като забавите ритъма, ще усетите как стресът ви напуска и ще сте в състояние да нормализирате работата.

Ритуалите на тибетските лами

Назад Напред

6. Пушите ли?

Още не сте се отказали от този вреден навик? Знаете ли, че тютюнопушенето добавя 8 години към биологичната ви възраст, но още по-тревожно е положението при отчитане на момента, когато сте спрели цигарите, и продължителността на живота ви. Според американски изследователи, ако сте се отказали на 30, сте прибавили 10 години към живота си, на 40 – печелите 9 години, на 50 – шанс да го удължите с 6 години.

Никога не е късно да направите решителната стъпка към живот без цигари, но когато се отказвате, не го приемайте като саможертва, лишаване от нещо ценно за вас, съветват психотерапевтите. Мислете, че правите нещо, с което си връщате загубено време и печелите още години на белия свят.

7. Обичате ли да пиете подсладени напитки?

Ако утолявате жаждата си с 560 мл захарни безалкохолни питиета дневно, вие сте почти с 5 години биологично по-възрастни от някой ваш връстник, който пие вода. Консумирате по-малко, само 225 мл? Дори тогава увеличавате възрастта си с 1,9 години. Обяснението е, че при всекидневен прием на богати на захари продукти клетките стареят. Затова освен вода, при жажда пийте газирана вода с резенче лимон, а когато ви се иска напитката да е сладка, помага чай с канела, джинджифил или от билката женско биле.

8. Хапвате ли поне по 5 порции пресни зеленчуци и плодове всеки ден?

Ако да – поздравления, удължавате живота си поне с 6 години, твърдят шведски учени. В случай че не сте любител на този вид продукти, опитайте следния трик – преди да сервирате нещо в чинията си, застелете я с листа салата, спанак или кръгчета моркови, например, и тогава сложете отгоре основното ястие.

Как да отслабнем за 15 дни, ако не можем без сладко?

Назад Напред


В новия брой

Моделът Алиса Кузенная на корицата на новия брой на сп. ELLE, посветен на ваканцията