Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.разбрах

Когато имате липса на желязо в организма

06.10.2017

Умора, чупливи нокти, суха коса... Може би организмът ви страда от недостиг на желязо. Това трябва да се поправи бързо, за да не се стигне да анемия.

Анемия настъпва, когато хемоглобинът е под 12 г за жените и под 13 г за мъжете.
Анемия настъпва, когато хемоглобинът е под 12 г за жените и под 13 г за мъжете. © iStock

Недостигът на желязо е много често срещан, особено сред жените. Всеки месец по време на менструалния цикъл те губят до 15 мг желязо. При вегетарианците се стига до същия проблем, тъй като основен източник на желязо са месните продукти. Признаците на анемия могат да останат напълно незабелязани при младите жени, но нещата се усложняват при бременност.

Кръвни изследвания

Не бива да се нахвърляте на хранителни добавки с желязо при първите признаци на умора. Първо трябва да се разбере дали наистина страдате от такъв недостиг, иначе бихте стигнали до прекомерно увеличение на желязото в кръвта, което е вредно за сърдечносъдовата система. Диагнозата се поставя по два показателя – ниво на желязото в кръвта под формата на хемоглобин и под формата на феритин. При недостиг червените кръвни клетки са по-малки по размер и по-малобройни. Феритинът пък е протеин, в който се „складира” желязото. Неговото ниво е по-трудно за измерване, защото силно се повлиява от различни състояния на организма – бременност, грип, различни инфекции.

Причини за недостиг на желязо

*Начин на хранене, при който липсват продукти, богати на желязо. Най-често до недостиг се стига при вегетарианците и при любителите на строги хранителни диети.

*Невъзможност за усвояване на желязото, характерна за заболявания като болестта на Крон или непоносимост към глутен. По принцип организмът усвоява едва 10% от придобитото чрез храната желязо, а при заболявания на храносмилателната система може да се стигне до 0%.

*Значителна загуба на желязо при много обилна менструация или вътрешен кръвоизлив. При жените в менопауза и при мъжете ниското ниво на желязо може да говори за язва на стомаха или за рак на дебелото черво. При съмнения се провеждат допълнителни изследвания, без да се губи време.

Подходящо хранене

Желязото се усвоява по-добре, когато произхожда от месни и рибни продукти – месо, карантия, мазни риби, морски дарове. Яйцата, бобовите и пълнозърнестите храни също доставят желязо. Не са за пренебрегване и такива източници като джинджифил, къри, сусам, кориандър. Цитрусовите плодове и доматите подпомагат усвояването на желязото, защото съдържат нужния за това витамин С.

От друга страна е нужно да се намали консумацията на чай, кафе и вино. Добре е да се знае, че с храната се поддържа нивото на желязото, но не може да се запълни недостигът. Това не може да стане и с хранителни добавки, защото желязото в тях е в недостатъчно количество.

Прием на лекарства в продължение на 3 месеца

Ако се установи сериозен недостиг на желязо, се налага медикаментозно лечение. Обикновено са нужни 150-200 мг дневно, приети сутрин преди закуска. Лечението продължава 3 месеца. Често обаче то не се понася добре от храносмилателната система – появяват се черни изпражнения, подуване и стомашно разстройство. Един от начините да се ограничат тези симптоми е лекарствата да се приемат по време на хранене, въпреки че това затруднява до известна степен усвояването на желязото. Друга възможност е намаляване наполовина на дневната доза и в този случай лечението продължава 6 месеца.

Има и бързо лечение

То се състои във венозно инжектиране на желязо, което изисква хоспитализация. Прилага се най-вече при пациенти, които са сериозно застрашени от недостиг на желязо или имат храносмилателна непоносимост към лекарствата, приемани през устата.

Желязото участва и в многобройни реакции, свързани с дишането на клетките.
Желязото участва и в многобройни реакции, свързани с дишането на клетките. © iStock

 

 


В новия брой

Кийра Чаплин на корицата на декемврийския брой на сп. ELLE